baznashr

مدیاتک از تراشه 10 هسته ای هلیو ایکس 30 با لیتوگرافی 10 نانومتری رونمایی کرد

on .

مدیاتک از تراشه 10 هسته ای هلیو ایکس 30 با لیتوگرافی 10 نانومتری رونمایی کرد

مدیاتک ساعاتی پیش نسل جدید تراشه‌ی خود را با نام هلیو ایکس ۳۰، رونمایی کرد. انتظار می‌رود این تراشه‌ی 10 هسته‌ای از سال آینده‌ی میلادی در اختیار تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و گجت‌های موبایل قرار گیرد. هلیو ایکس ۳۰ را باید تراشه‌‌ای خواند که در مقایسه با نسل پیشین آن یعنی هلیو ایکس ۲۰ و هلیو ایکس ۲۵ تکامل یافته است. این تراشه برخلاف نسل‌های پیشین، دیگر مبتنی بر لیتوگرافی ۲۰ نانومتری نبوده و کمپانی تایوانی مدیاتک این محصول را مبتنی بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری راهی بازار خواهد کرد.

همچنین باید به تغییر در ترکیب تراشه‌های مورد استفاده نیز اشاره کرد. برخلاف نسل‌های پیشین، مدیاتک در این تراشه از ترکیب هسته‌های پردازشی A72 و A53 استفاده نکرده و شاهد استفاده از تراشه‌ی کم مصرف و بهینه‌ی A35 هستیم که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در کاهش میزان مصرف انرژی داشته باشد.

هلیو ایکس ۳۰ از وجود دو هسته‌ی پردازشی Cortex-A73 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتزی بهره می‌برد. همچنین باید به چهار هسته‌ی Cortex-A53 نیز اشاره کرد که با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتزی در کنار چهار هسته‌ی پردازشی Cortex-A35 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتزی قرار گرفته‌اند. این تراشه قادر است سنسور‌های دوربین تا رزولوشن ۴۰ مگاپیکسل را با فیلمبرداری با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه پشتیبانی کند. همچنین از قابلیت‌های دیگر این تراشه باید به پشتیبانی از دوربین‌هایی با سنسور ۱۶ مگاپیکسلی و فیلمبرداری با نرخ ۶۰ فریم در هر ثانیه اشاره کرد. این فاکتورها برای سنسور ۸ مگاپیکسلی در زمان فیلمبرداری به ۱۲۰ فریم در ثانیه می‌رسد.

تراشه هلیو ایکس ۳۰ می‌تواند تا ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم را از طریق تقسیم بین دو ماژول LPDDR4 POP با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتزی پشتیبانی کند. مدیاتک در نظر گرفته تا این تراشه را همراه با پردازنده‌ی گرافیکی چهار هسته‌ای PowerVR 7XT راهی بازار کند. شنیده‌های قبلی نشان از این داشت که مدیاتک از وجود پردازنده‌ی گرافیکی Mali کمپانی ARM در محصول خود استفاده خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد این کمپانی تایوانی در نظر دارد تا تراشه‌ی خود را کاملا برای میزبانی از پلتفرم Daydream گوگل آماده کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

لینک منبع : zoomit.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز