یکشنبه, 10 ارديبهشت 1396 بازدید 20164 بار

حل مشکل عدم بوت شدن ویندوز با 10 ترفند کارساز

 

 دلایل بوت نشدن ویندوز و راهکارهای رفع آن

 این مشکل دلایل مختلفی دارد، از جمله : پاک شدن فایل های بوت ویندوز، ایراد در بوت سکتور، تغییرات نا به جا در رجیستری، ورود ویروس های مخرب به سیستم و... که همگی نیز به سادگی قابل برطرف شدن هستند. برای حل این مشکل و رهایی از آن احتمالا اولین گزینه اکثر کاربران ، تعویض ویندوز خراب می باشد. اما عجله نکنید و دست نگه دارید! راه های بهتری نیز برای رفع این مشکل وجود دارد؛ بدین ترتیب که قبل از هر چیز، ویندوز ابزارهایی را برای رفع اکثر این مشکلات قرار داده که بسیاری از کاربران از آن بی خبرند و گاهی اوقات به دلیل عدم بوت شدن ویندوز، حتی مجبور به حذف اطلاعات حیاتی شان می شوند.

یکسری راهکارهایی وجود دارد که با انجام آنها می توانید تا 90 درصد مشکل را رفع کنید .

الف. بررسی درایوهای خارجی متصل به کیس مثل فلش مموری

خیلی مواقع ممکن است یک دی وی دی بوتیبل داخل اپتیکال درایور (DVD/RW) روز قبل قرار داده باشید ، فردا که سیستم را روشن می کنید ویندوز بالا نمی آید . پس ابتدا چک کنید لوح فشرده داخل DVD-RW نباشد . 
حافظه های خارجی را از کیس جدا کنید . مثل فلش مموری یا هارد دیسک . ویندوز هنگام بالا آمدن اولویت را بر روی بوت قرار میدهد که اگر حافظه شمافایلی داشته باشد که bootable باشد همین کار باعث می شود ویندوز از روی آن بوت شود و بالا نیاید .

ب. تعمیر ویندوز 10 , 8 از طریق Repair

ویندوز 8 و ویندوز 10 دارای یک قابلیت با عنوان Startup Repair هستند که از طریق اسکن و ترمیم فایل های از دست رفته می تواند مشکلات سیستمی ویندوز را رفع کند . این قابلیت در ویندوز 7 هم وجود دارد ولی روش دستیابی به آن کمی متفاوت است که در ادامه توضیح داده می شود . 
جهت فعال کردن Startup Repair نیاز به CD/DVD ویندوز دارید . فکر کنید میخواهید ویندوز نصب کنید . اجازه دهید سیستم از طریق CD/DVD بوت شود . 

1. صفحه نصب ویندوز که نمایش میدهد به جای کلیک بر روی گزینه Install بر روی Repair your computer کلیک کنید .

1- حل مشکل بوت ویندوز

2. در پنجره بعدی بر روی گزینه Troubleshoot کلیک کنید .

boot win (2)

 

3. بر روی گزینه Startup Repair کلیک کنید .

boot win (3)

کمی صبر کنید تا پنجره زیر نمایش داده شود . ممکن است این صفحه برای شما متفاوت باشد . به صورت پیش فرض یکسری کار توسط CD/DVD راه انداز و گزینه Startup Repair برای رفع مشکلات ویندوز انجام می شود . اینکار ممکن است کمی زمان ببرد پس صبور باشید و سیستم را در حین عیب یابی خاموش نکنید.

boot win (4)

در هر صورت در پایان دو گزینه Restart یا Shutdown نمایش داده می شود . قبل از انجام هر کاری ابتدا پیغام ها را به دقت بخوانید و سپس بر روی کلیدها کلیک کنید .

ج. تعمیر ویندوز 7 از طریق Repair

در ویندوز 7 هم مراحل انجام کار تقریبا شبیه به مراحل ویندوز 10 می باشد . ابتدا باید CD/DVD راه انداز ویندوز را داخل دی وی دی رایتر قرار بدهید . کلید F8 را چند بار از روی کیبورد بفشارید تا پنجره زیر نمایش داده شود . اگر پنجره زیر در سیستم شما نمایش داده نشد مثل مراحل ویندوز 10 فکر کنید می خواهید ویندوز نصب کنید .

boot win (5)

اگر از همان ابتدا صفحه زیر نمایش داده شد گزینه (Launch Startup repair (Recommended را انتخاب کنید .

boot win (6)

در این مرحله یک پنجره همانند صفحه زیر نمایش داده می شود . بر روی گزینه “Startup Repair” کلیک کنید و صبر کنید تا برنامه مشکلات ویندوز را جستجو کرده و بعد از پیدا کردن رفع کند .

boot win (8)

د. رفع مشکل ویندوز از طریق Safe Mode

هر زمان که برای کامپیوتر من مشکلی بوجود می آید از Safe Mode استفاده می کنم . حالت Safe Mode با حداقل درایورهای مورد نیاز ویندوز با پایین ترین سطح گرافیکی و بالاترین سرعت لود می شود . همین قابلیت به شما این امکان را میدهد در صورتیکه سیستم عامل شما کند شده و نمی توانید برنامه ای را حذف یا کاری کنید ، در حالت Safe Mode مشکلات ویندوز را تا حدی حل کنید .

اگر با نصب یک برنامه سیستم شما بالا نمی آید می توانید از طریق مراحل زیر نرم افزار را پاک کنید .

1. برای وارد شدن به صفحه Safe Mode می توانید هنگامی که سیستم را روشن می کنید کلید F8 را از روی صفحه کلید بفشارید یا هنگامی که در محیط ویندوز هستید یکدفعه کلید ریست را از روی پاور بفشارید تا سیستم بدون بستن برنامه های سیستمی ریست شود و صفحه Safe Mode فعال شود . ولی روش صحیح استفاده از کلید F8 می باشد . 

 گزینه Safe Mode را انتخاب نمایید

boot win (1)

2. پس از انتخاب گزینه Safe Mode اجازه بدهید صفحه لود شود . سپس وارد محیط ویندوز می شوید .کمی گرافیک ویندوزی که با Safe Mode بالا می آید ضعیف تر ولی سرعت بیشتری دارد .

3. کافیست وارد پوشه ای شوید که برنامه در آن قرار گرفته و حذف نمی شود . پوشه را انتخاب کرده و بر روی کلید Delete کلیک کنید . به همین سادگی 

از طریق رجیستری هم می توانید پوشه های دلخواه را حذف کنید . با انجام اینکار نیاز به نصب مجدد ویندوز هم ندارید .
بهتر است برای حذف برنامه ها در این قسمت از نرم افزار Your Unistaller کمک بگیرید .

 

اگر بازهم ویندوز بالا نیامد چکارهایی باید انجام بدهیم ؟

why my win dont boot

 در این ترفند به بررسی 10 راهکار برای رفع کلیه مشکلات ذکر شده بدون نیاز به تعویض ویندوز می پردازیم و به عبارت بهتر راهکار کلیه خطاهایی که باعث بالا نیامدن ویندوز می شود را در این ترفند بیان می کنیم.

راهکاراول: استفاده از دیسک استارت‌ آپ ویندوز (Windows Startup Disk)

اولین کاری که باید در این هنگام انجام می‌دهید ساختن استارت آپ دیسک است. ممکن است بالا نیامدن ویندوز به خاطر اشکال در یک سری فایل‌ها باشد که در ادامه ذکر خواهد شد، برای این کار شما باید یک‌ دیسک برای استارت آپ کردن ویندوزتان درست کنید.

برای این کار شما باید سه فایل boot.ini ، NTLDR ، Ntdetect.com را در درایو ویندوزتان پیدا کنید. این فایل‌ها که همگی هم در حالت پیش‌ فرض در درایو ویندوزتان (معمولا درایو C) مخفی هستند، جزو فایل‌هایی هستند که برای بوت شدن ویندوز نیازمند هستند. لذا ممکن است که یکی از دلایل اصلی بوت نشدن ویندوزتان اشکالاتی در این فایل‌ها باشد. پس زمانی که ویندوزتان درست کار می‌کند باید اقدام به درست کردن Windows Startup Disk کنید.

برای این کار این‌ فایل ها را زمانی که ویندوزتان درست کار می‌کند، پیدا کرده و در یک  CD و یا فلش مموری‌ قرار دهید. توجه کنید که در درایو مورد نظر جز این فایل‌ها نباید فایل دیگر وجود داشته باشد. حال زمانی که ویندوزتان بالا نمی‌آید ابتدا وبندوز را ریستارت کنید (می توانید از کلید ترکیبی alt+ctrl+Delete استفاده کنید) و دیسک استارت آپ را در کامپیوتر قرار دهید، وقتی که این دیسک را در کامپیوتر قرار می‌دهید ویندوز خود به خود فایل‌ها مذکور را از در دیسک استارت آپ شما Load می کند و ویندوز به درستی بالا می‌آید و می‌توانید به رفع مشکل مورد نظر بپردازید. درصورتی که مشکل این باشد شما می‌توانید با کپی کردن فایل‌های مذکور از روی دیسک استارت آپ به هاردتان مشکل را رفع و رجوع کیند.

راهکار دوم: استفاده از ویژگی‌ Last Known good Configuration ویندوز

شما هم‌ چنین می‌توانید با استفاده از ویژگی Last Known good Configuration ویندوزتان را بوت کنید. با کمک این ویژگی می‌توانید آخرین تغییراتی را که باعث اختلال در بوت ویندوز می‌شود را Undo کنید. این ویژگی باعث بازگردانی کلید ریجیستری CurrentControlRegistrySet می‌شود. این کلید کارش این است که تنظیمات هاردتان و درایوهای مختلف را ذخیره می‌کند. در صورت اختلال در فایل‌هایی در درایو ویندوزتان این تنظیمات تغییر می‌کند. این ویژگی آخرین تنظیماتی این کلید را که باعث بالا آمدن ویندوز شده بود را جایگزین تنظیمات فعلی کلید ریجیستری‌تان می‌کند.درصورتی که شما بتوانید این تغییرات را بازگردانید، مطمئنآ ویندوزتان بالا خواهد آمد.

برای استفاده از این ویژگی زمانی که با Erorr بالا نیامدن ویندوز مواجه شدید، با فشرن کلیدهای Alt+Ctrl+Delete ویندوزتان را ریستارت کنید، بعد از اینکه صدای "بیپ" اول ویندوز را شنیدید، کلید F8 را فشار دهید تا منوی Windows Advance Options برای شما نمایان شود. در منوی ظاهر شده گزینه‌ی Last good configuration را انتخاب کنید و بعد Enter را فشار دهید. با این کار کامپیوترتان ریستارت می‌شود و ویندوز بالا خواهد آمد!

البته این نکته را فراموش نکنید که وقتی برای اولین بار ویندوزتان بالا نیامد باید از این ویژگی استفاده کنید، به عبارت دیگر زمانی که شما چندید بار ویندوز را ریستارت کردید و بالا نیامد این ویژگی جواب نمی‌دهد، چون آخرین کلید ریجیستری مورد نظر با هر بار تغییرات در بوت شدن ویندوز تغییر می‌کند.

راهکار سوم: استفاده از ویژگی System Restore

یکی از ویژگی‌های خوب ویندوز داشتن قابلیتی به نام System Restore است. ویندوز با استفاده از این قابلیت هر 24ساعت یک بک‌ آپ از آخرین ویژگی‌ها و تنظیماتش را ذخیره می‌کند. به همین دلیل درصورتی که بتوانید از این ویژگی استفاده کنید می‌توانید ویندوزتان را بوت کنید.

برای استفاده از این ویژگی ابتدا ویندوزتان را یک‌ بار ریستارت کنید، بعد با وارد شدن به Windows advance Options و کلیک بر روی گزینه‌ی Safe Mode ویندوز را بالا بیاورید. سپس با وارد شدن به بخش system Restore در Accessory ویندوز آخرین تنظیمات ویندوز را بازگردانی‌ کنید. بعد ویندوز تان را ریستارت کنید.

راهکار چهارم: استفاده از Recovery Console

ممکن است با انجام دادن کارهای فوق شما نتوانید ویندوز را بازگردانی کنید. در این حالت شما نیاز به استفاده از ویژگی Recovery Console دارید، برای این کار شما مجبور به استفاده از CD/DVD ویندوز هستید. مطمئنآ یک‌ سری از فایل‌های شما در ویندوزتان مشکل پیدا کرده است، درصورتی که راه های بالا جواب ندهد معنی اش این است که این فایل‌ها قابل بازیابی نیستند و مجبور به استفاده‌ی کپی‌ تازه‌ای از آنها در ویندوزتان هستید.

برای این کار باید CD/DVD ویندوزتان را در سیستم قرار دهید و اجازه دهید که مراحل اولیه‌ی نصب آغاز شود، بعد از این کارها ویندوز از شما سوال می‌کند که چکار می خواهید بکنید؟ آیا می خواهید ویندوز جدید نصب کنید؟، یا رفع اشکال ویندوز قبلی . که ما گزینه‌ی دوم را انتخاب می‌کنیم.

بعد از این مرحله ویندوز درایو حاوی ویندوزتان را نمایش‌ می‌دهد. در صورتی که شما چندین ویندوز داشته باشید، با زدن عدد مربوط به آن ویندوز مراحل تعمیر و رفع عیب ویندوز مذکور با قرارگیری فایل‌های سالم به جای فایل‌های مشکل دار شروع می‌شود. بعد از این مرحله ویندوز ریستارت می‌شود و ویندوزتان بالا خواهد آمد.

راهکار پنجم: رفع عیب فایل Boot.ini

وقتی که ویندوز می‌خواهد Load شود، برنامه‌ی Ntldr به فایل boot.ini رجوع میکند تا تعیین کند که فایل ویندوز در کدام درایو قرار دارد تا بتواند Load شود. لذا در صورت مشکل داشتن فایل مذکور ویندوز به خوبی نمی‌تواند Load شود. بنابراین باید این فایل را تعمیر کنیم.

برای این کار نیاز به نسخه‌ ای از ابزار Recovery Console که در مورد قبلی بیان شد دارید.

لذا ابتدا باید CD ویندوز را در کامپیوترتان قرار دهید و طبق مراحل گفته شده در مورد قبل پیش بروید.

بعد عبارت Bootcfg/Parameter را تایپ کنید.

حال باید به جای عبارت parameter موارد زیر را برحسب نیازتان تایپ کنید:

Add/

کل هارد دیسک را برای پیدا کردن فایل ویندوز خواهد گشت و به شما اجازه می‌دهد که هرکدام را که مایل بودید به فایل Boot.ini اضافه کنید.

 

Scan/

هارد را برای پیدا کردن ویندوز اسکن می‌کند.

 

List/

موارد نوشته در فایل Boot.ini را برایتان لیست می‌کند.

 

Default/

سیستم عامل پیش‌ فرض را در منوی بوت اصلی قرار می‌دهد.

 

Rebuild/

کلآ فایل Boot.ini را دوباره درست می‌کند.

 

Redirect/

اجازه‌ی انتقال بوت سیستم عامل را به یک پورت دیگر می‌دهد.این پارامتر خود دو پارامتر زیر مجموعه‌ای دارد:

[Port Baudrate] و [UseBiosSittings]

 

DisabalRedirect/

مانع مورد قبلی می‌شود.

راهکار ششم: رفع Boot Sector ایراد دار

در ابتدا باید بگویم که هر هارد دیسکی از جدول‌ هایی تشکیل شده است که هر کدام از خانه‌های این جدول که حاوی اطلاعات خاصی است " Sector" خوانده میشود. حال اگر بخواهیم این سکتورها را دردرایو حاوی سیستم عامل بررسی کنیم، به هرکدام از انها "بوت سکتور" می‌گویند. یکی از دلایل بالا نیامدن ویندوز می‌تواند ایراد در این سکتورها باشد. درصورتی که به این نتیجه برسید که دلیل بالا نیامدن ویندوز اشکال در این مورد است، باید از یک ورژن دیگر از سیستم RecoveryConsole به نام Fixboot باید استفاده کنید.

برای این کار طبق مراحل گفته شده در مورد 4 عمل کنید و در کادر مربوطه عبارت Fixboot Drive را تایپ کنید و در قسمت Drive نام درایو مورد نظرتان را تایپ کنید.

راهکار هفتم: رفع مشکل Master Boot Sector

Master Boot Sector عنوان اولین بوت سکتوری است که خوانده می‌شود و مسئول اصلی بوت شدن ویندوز است. در صورت اشکال در این مورد، ویندوز بوت نمی‌شود. برای حل این مشکل باید بازهم از Recover Console استفاده کنید.

برای این کار نیز طبق مراحل گفته شده در مورد 4 عمل کنید و در کادر مربوطه عبارت Fixmbr Device_Name را تایپ کنید

در قسمت بالا در کادر [Device_Name] باید نام مسیر درایوی را که می‌خواهید بوت سکتورش را درست کنید بنویسید.

مثلآ برای درایو ‍C باید بنویسیم :

Device/harddisk C

توجه کنید کاری که مورد بالا می‌ کند این است که در درایوی که مستر بوت سکتورش مشکل دارد، یک مستر بوت سکتور دیگر درست کند نه این که مستر بوت سکتور اولیه را تعمیر کند.

راهکار هشتم: غیر فعال کردن ریستارت شدن ویندوز

وقتی که ویندوز با مشکل بالا نیامدن مواجه می‌شود، به صورت خودکار ریستارت می‌شود و این چرخه مدام تکرار می‌شود و مانع از دادن وقت به کاربر برای حل مشکل می‌شود. لذا باید اول این امکان را غیر فعال کنید.

برای این منظور باید باید وارد Windows Advance Options بشوید و بعد گزینه‌ی Automattice Restart On System failure را غیر فعال کنید.

راهکار نهم: استفاده از فایل‌های Backup

شما می‌توانید از نرم‌ افزارهای بازیابی اطلاعات پشتیبانی شده که بسیار متنوع هم هستند استفاده کنید

راهکار دهم: نصب داخلی ویندوز

وقتی که دیدید با استفاده از راهکارهای فوق نمی‌توانید بازهم ویندوز را بوت کنید، بهتر است که ویندوزتان را آپگرید کنید.

برای این منظور در مراحل نصب ویندوز، شما به جای رفتن به بخش RecoveryConsole دکمه‌ی Enter را می‌زنید و مراحل نصب را پی‌ میگیرید، ولی در بخشی از مراحل نصب ویندوز به شما می‌گوید که ویندوز دیگری هم وجود درد، آیا مایل به آپگرید کردن آن ویندوز هستید یا اینکه می خواهید یک نسخه‌ی جدید نصب کنید، شما گزینه‌ی تعمیر (یا همان آپگرید) را فعال می‌کنید.

این روش تقریبا همیشه جواب می‌دهد و شما می‌توانید مطمئن باشید که با این روش ویندوز حتما بالا خواهد آمد ولی تنها موردی که باید ذکر شود این است که در این روش کلیه آپدیت های ویندوز پاک می شوند و باید آن ها را دوباره دانلود کنید.

 امیدواریم با انجام مراحل بالا مشکل شما حل شده باشد .

درصورت داشتن سوال مرتبط با این مطلب می توانید در قسمت نظرات با در میان بگذارید.
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

پربازدیدترین مطالب

"«قیمتی که در هنگام سفارش مشتري در پیش‌فاکتور منظور گرديده است، معتبر مي‌باشد»."