baznashr

فیلترینگ تلگرام در دستور کار کمیته تعیین مصادیق مجرمانه

on .

تلگرام

به گفته‌ی دبیر کارگروه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی، ۹۵ درصد کانال‌های غیراخلاقی شبکه پیام رسان تلگرام باز است و موضوع مسدودسازی این شبکه اجتماعی همچنان در دستور كار كميته تعيين مصاديق قرار دارد.

بر اساس گفته‌های عبدالصمد خرم آبادی، اگرچه جلسه تصمیم گیری درباره‌ی فیلترینگ تلگرام این هفته برگزار نمی‌شود اما به هر ترتیب موضوع تلگرام در دستور کار جلسه آینده این کارگروه قرار دارد.

به گفته‌ی معاون قضایی دادستان کل کشور، بیش از ۹۵ درصد کانال‌های غیر اخلاقی شبکه موبایلی تلگرام هنوز مسدود نشده و در دسترس کاربران ایرانی قرار دارد.

خرم آبادی در مورد پاسخ مثبت تلگرام به درخواست ایران برای مسدودکردن صفحات غیراخلاقی، تاکید کرد:

پنج درصد از کانال‌های فیلترشده از قبل هم فیلتر بوده و این موضوع ربطی به درخواست وزارت ارتباطات از مدیران این شبکه ندارد.

ظاهرا پاول دوروف، مدیر تلگرام اعلام کرده که در اجرای سیاست‌های داخلی تلگرام، کانال‌های مستهجن را فیلتر می‌کند که منظور وی صرفا کانال‌های عمومی مستهجن بوده است. دوروف تاکید کرده بود که مسدود سازی این موارد ربطی به درخواست ایران ندارد.

به گفته‌ی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی، متاسفانه هم اکنون افرادی که پیش از این کانال‌های عمومی مستهجن و مبتذل درست کرده بودند برای فرار از مسدود شدن، نوع کانال خود را از عمومی به خصوصی تغییر داده‌اند اما در میزان و نوع محتوای مستهجن و تعداد کاربران‌شان و نیز دسترسی به این کانال‌ها، هیچ محدودیتی ایجاد نشده است. در این کانال‌ها تنها محدودیت این است که تعداد اعضای کانال به کاربر عضو اعلام نمی‌شود.

به گفته‌ی خرم آبادی، حتی بسیاری از کانال‌های مستهجن و غیراخلاقی بعد از مسدود شدن، عنوان خود را از کانال عمومی به کانال خصوصی تغییر داده‌اند و بدون اینکه تغییری در ماهیت و محتواهایشان صورت گیرد مجددا با همان کاربران قبلی کار خود را از سر گرفته‌اند. با این حال با اینکه مشکلات تلگرام همچنان باقی است، زمان برگزاری جلسه کارگروه، بستگی به آمادگی اعضاء برای تشکیل جلسه دارد.

گزارش‌ها حاکی است، به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضا در جلسه هفته گذشته این کارگروه که قرار بود در مورد تلگرام تصمیم گیری شود، تعدادی از اعضای دولت اعلام کرده بودند که در این جلسه حضور پیدا می‌کنند و تعداد شش نفر از اعضای دیگر با توجه به قول آنها جلسه را تشکیل دادند اما چون حد نصاب جلسه هفت نفر است جلسه رسمیت پیدا نکرد و تصمیمی گرفته نشد.

به گفته‌ی دبیر کارگروه تعیین مصادیق، هیچ یک از اعضاء کارگروه تعیین مصادیق و مسئولان کشور با حضور و عضویت مردم در شبکه‌های اجتماعی مخالف نیستند بلکه آنچه که باعث مطرح شدن موضوع مسدودسازی برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی در کارگروه شده این است که بسیاری از این شبکه‌ها بوسیله صهیونیست‌ها اداره می‌شوند و به هیچ وجه از قوانین و مقررات کشور تبعیت نمی کنند.

بر اساس گزارش وی، قوانین کشور صرفاً برای محیط فیزیکی وضع نشده اند و همه مسئولان کشور مکلف‌اند که تمهیدات لازم را برای اجرای قوانین در فضای مجازی نیز فراهم کنند. یکی از این تمهیدات، تقویت شبکه‌های اجتماعی داخلی به منظور جایگزینی آنها با شبکه‌های خارجی است.

معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به اینکه مشکلات فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی نظیر تلگرام فقط به انتشار محتوای غیر اخلاقی محدود نمی‌شود تاكيد كرد:

این شبکه علاوه بر انتشار محتوای غیراخلاقی، دارای کانال‌ها و گروه‌هایی است که علیه امنیت کشور‌، مقدسات اسلامی و فرهنگ و هویت ملی مردم ایران اقدام به انتشار محتوای مجرمانه می كنند و کارگروه با درنظر گرفتن همه ابعاد، این موضوع را مورد بررسی قرار داده و تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد كرد.

لینک منبع : zoomit.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز