جمعه, 24 فروردين 1397 بازدید 8418 بار

آشنایی با قابلیت FT و HA در vMware vSphere

 

مزیت ها و قابلیت های زیادی برای مجازی سازی سرورها می توان در نظر گرفت. یکی از مهمترین مزیت ها قابلیت HA , FT  هستش که دسترس‌پذیری بالا، مقرون‌به‌صرفه و ساده‌ای را برای همه‌ برنامه‌های درحال اجرا در ماشین‌های مجازی مهیا می‌سازد. هنگام خرابی سرور فیزیکی، ماشین‌های مجازی آسیب‌دیده به‌صورت خودکار روی سایر سرورهایی که دارای ظرفیت اضافه می باشند، مجدداً راه اندازی می‌گردند.

HA و FT چیست ؟

قابلیت دسترسی مستمر High availability :

زمانی که ماشین مجازی را بر روی یک سرور فیزیکی اجرا می کنیم ممکن است این نگرانی به وجود بیاید که در صورت خراب شدن سرور فیزیکی تماس ماشین های مجازی که بر روی آن اجرا می شوند از کار خواهد افتاد قابلیت HA پاسخی به این مشکل است .

عملکرد این تکنولوژی به این صورت است که ابتدا دو یا چند سرور فیزیکی در قابل یک کلاستر قرار میگیرد و ماشین های مجازی بر روی سرور های فیزیکی کلاستر توزیع می شوند اگر یکی از سرورها یا همان هاست ها به هر دلیلی خراب شوند ماشین های مجازی آن سرور به سرورهای دیگر همان کلاستر منتقل می شود در این بین ماشین های مجازی اجرا شده بر روی سرور خراب شده قبل از انتقال ریست می شوند و تمام این اعمال به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شوند . جابجایی اتوماتیک سرورهای مجازی برای استفاده از حداکثر منابع به اشتراک گذاشته شده انجام خواهد شد . که در واقع این امر افزایش سرعت پاسخگویی به درخواست و به حداقل رساندن از سرویس خارج شده سرورها را به دنبال خواهد داشت .

قابلیت دسترسی مستمر High availability در vsphere

 

قابلیت‌های مهم VMware HA

  • دسترس‌پذیری بالا و مقیاس‌پذیر در چند سرور فیزیکی.
    پشتیبانی از حداکثر ۳۲ نود  در یک کلاستر، جهت دستیابی به دسترس‌پذیری بالای برنامه.
  • تشخیص خودکار خرابی‌های سرور
    VMware HA، نظارت بر دسترس‌پذیری سرور فیزیکی را خودکار می‌نماید. HA خرابی‌های سرور فیزیکی را تشخیص داده و بدون مداخله افراد، راه اندازی مجدد ماشین های مجازی جدید روی یک سرور فیزیکی دیگرِ Resource Pool را آغاز می‌نماید.
  • Failover هوشمند ماشین‌های مجازی به سرورهایی با بهترین منابع موجود با استفاده از فناوری VMware DRS
    جاگذاری بهینه‌ی ماشین‌های مجازی Restart‌شده پس از خرابی سرور را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد.
  • تشخیص خودکار خرابی‌های سیستم عامل
    VMware HA خرابی‌های سیستم عامل در ماشین‌های مجازی را با مانیتور نمودن اطلاعات Heartbeat تشخیص می‌دهد. اگر یک خرابی تشخیص داده شود، ماشین مجازی آسیب‌دیده به‌صورت خودکار روی سرور Restart می‌گردد.
  • بررسی منابع
    VMware HA تضمین می نماید که ظرفیت کافی جهت راه اندازی مجدد تمام ماشین‌های مجازی آسیب‌دیده از خرابی سرور، همیشه موجود باشد. HA بصورت پیوسته و هوشمندانه، میزان استفاده از ظرفیت را بررسی نموده و ظرفیت ذخیره‌ای را جهت راه اندازی مجدد ماشین های مجازی حفظ می نماید.
  • مانیتورینگ و بررسی سلامت موثر
    VMware HA به کاربران VMware vSphere کمک می‌نماید، تنظیمات غیرعادی در داخل کلاسترهای HA را شناسایی نمایند. واسط کاربری VMware vSpheren Client، وضعیت سلامت و نیز شرایط احتمالی خطا و گام‌های اصلاحی پیشنهادی را گزارش می‌دهد.
  • واکنش بهتر در Isolated نمودن یک آدرس٫
    این قابلیت، اعتبار تأیید خرابی شبکه را با اجازه به Ping شدن چندین آدرس، قبل از اعلام قرار گرفتن یک Node در حالت Isolated در مبحث Clustering را تضمین می‌نماید.

سیستم تحمل خرابی Fault tolerance :

در یک کلاستر که HA در آن فعال است چنانچه یکی از سرورهای فیزیکی به هر دلیلی از کار بیوفتد ماشین مجازی آن قبل از انتقال به سرور فیزیکی دوم ریست می شود و باید مدت کوتاهی که ممکن است تا چند دقیقه طول بکشد خارج از سرویس باشد و تمام داده های ذخیره شده که درون حافظه رم هستند از بین خواهد رفت FT این مسئله را حل کرده است .

عملکرد این تکنولوژی به این صورت است که در کلاسترهایی که FT فعال است یک کپی از ماشین های مجازی در حال اجرا بر روی یک سرور دومی نیز اجرا می شوند و در صورت بروز اختلال در یکی از سرورهای فیزیکی بلافاصله و بدون کوچکترین وقفه ای ماشین های مجازی جایگزین می شوند و ماشین مجازی دوم دقیقا از همان محلی که اولین ماشین مجازی مشغول به کار بوده فعالیت خود را بدون هیچگونه وقفه در اتصال یا سرویس های موجود در سرور ادامه میدهد بعد از جایگزینی یک کپی از ماشین مجازی برای سرور سوم نیز ایجاد می شود .

تمامی این اعمال به صورت کاملا اتوماتیک توسط vsphere انجام می شود . اگر هردو سرور اصلی خراب شوند ماشین مجازی ریست شده و یکی کپی از آن بر روی سروری که در دسترس است دوباره اجرا خواهد شد .

سیستم تحمل خرابی  Fault tolerance در vsphere

 

این نکته مهم را باید در نظر داشت که جهت بهره گیری از قابلیت هایی مثل vmotion  یا کلاسترینگ HA و DRS و بسیاری از قابلیت های کاربردی vsphere  نیاز به Share storage یا سیستم ذخیره سازی مشترک داریم .
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

پربازدیدترین مطالب

"«قیمتی که در هنگام سفارش مشتري در پیش‌فاکتور منظور گرديده است، معتبر مي‌باشد»."