چهارشنبه, 11 دی 1392 بازدید 9736 بار

مقایسه روتر میکروتیک با سیسکو

خیلی از افراد علاقه زیادی به مقایسه کردن تجهیزات برند های مختلف با هم دارند و در زمینه روتر ها هم همیشه برند های مختلف را با روتر های سیسکو مقایسه میکنند . این مقایسه واقعا عادلانه به نظر نمی آید به عنوان مثال یک روتر رده پایین مانند 2611 از شرکت سیسکو که به صورت پیشفرض دارای 2 پورت اترنت است قیمتی حدود 10 برابر یک روتر رده پایین از میکروتیک با 5 پورت اترنت را دارد . آیا منطقی به نظر میرسد که این دو روتر را با هم مقایسه کنیم ؟

هر چند افراد زیادی هستند که تجهیزات میکروتیک را در رده small office home office) SOHO) قرار میدهند ولی با وجود روتر های قدرتمند سری CCR در سبد محصولات این شرکت نمی توان ورود آن به شبکه های Enterprise را انکار کرد .

جایگاه استفاده از تجهیزات بسیار مهم می باشد و در سال های اخیر میکروتیک جایگاه خود را در شبکه های خانگی و سازمانی پیدا کرده است دیگر برای یک کار کوچک لازم نیست هزینه زیادی پرداخت کنید و یا به علت هزینه های بالای تجهیزات , خود را از سرویس های شبکه محروم کنید . کار با روتر های میکروتیک بسیار ساده است و محیط خشک و کسل کننده CLI دیگر تنها روش کانفیگ روتر نیست .

خدماتی که شرکت سیسکو ارائه میدهد تنوع بیشتری نسبت به میکروتیک دارد از انواع Router , Switch , Firewall , Server , IPphone, IPS-IDS ,Vpn Server, گرفته تا انواع نرم افزار های مانیتورینگ و نر م افزار های جانبی که هر کدام مختص یک کار خاص هستند مثل Cisco VPN Client

همانطور که دیده شده اغلب شرکت های شبکه ای سرویس ها و نرم افزار هایی که ارائه می دهند بر اساس پروتکل های استاندارد است اما سیسکو علاوه بر استاندارد ها یک سری قابلیت ها و پروتکل های انحصاری برای دیوایس های خودش به وجود آورده که مختص خود تجهیزات سیسکو هست . مثلا EIGRP , CDP , ISL PAgP, .....
از لحاظ فناوری  هم که در سخت افزار ها به کار برده میشود در سیسکو به CEF اشاره کرد ....

درمکان هایی مثل یک شبکه کوچک که فقط بتوانیم کارهایی مثل ppoe server, web proxy, usermanager, Qos, pptp, و ...  انجام بدهیم و نهایتا بخواهیم intervlan routing راه اندای بکنیم.در این نوع شبکه بهتراست  از میکروتیک استفاده شود ولی برای  شبکه ای که شما performance و پایداری از مهمترین مباحث هست و تمامی موارد بالا رو هم پوشش بدهد و بتوانیم از آن استفاده های جانبی مثل mpls,voip و ... انجام بدید حتما سیسکو استفاده شود.

تفاوت عمده ای که میکروتیک با سیسکو دارد (البته صرف نظر از قیمت) سادگی کار با میکروتیک است.به طوری که هر تازه کاری که با مفاهیم اصلی شبکه آشنایی دارد با یکم بالا و پایین کردن منوها میتواند به نتیجه دلخواهش برسد. در صورتی که هیچوقت نمیشود این کار را در سیسکو انجام داد و یا کاری که در روتر سیسکو با 3 خط کامند انجام می شود در میکروتیک فقط با یک تیک انجام میشود.پس خیلی ها سادگی رو ترجیح میدهند و درکنارش مشکلات عجیبی که معلوم نیست از کجا بوجود می آید و با یک ریبوت حل میشود رو میپذیرند.

خلاصه تفاوت ها و شبا هت ها بسیار است که می توانید در تجربه کاری به آنها پی ببرید

موفق باشید

 

این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
محتوای بیشتر در این بخش: آموزش ثبت دامنه آی آر (.ir) »

پربازدیدترین مطالب

"«قیمتی که در هنگام سفارش مشتري در پیش‌فاکتور منظور گرديده است، معتبر مي‌باشد»."