baznashr

مایکروسافت پتنت بوت چند سیستم عامل روی دستگاه‌ های موبایل را به نام خود ثبت کرد

on .

احتمالا بارها اتفاق افتاده که برای اجرای یک برنامه کامپیوتری یا استفاده از قابلیت‌های خاص یک سیستم عامل مجبور به انتخاب گزینه مورد نظر خود باشید. امکان بوت چندگانه به کاربران اجازه می‌دهد با فعال‌کردن گزینه انتخاب سیستم عامل مشخص، سیستم پردازشی خود را شخصی‌سازی کنند.

امروز پتنتی از مایکروسافت تحت عنوان Multi OS boot via mobile device (بوت چندگانه سیستم عامل روی دستگاه‌های موبایل) توسط USPTO منتشر شده که نشان می‌دهد این سیستم امکان بوت لایه‌های مختلف سیستم عامل‌ها را برای کاربران در جهت دسترسی سریع به عملکردها، امنیت، اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های گوناگون دستگاه موبایل تسهیل می‌کند. هر سیستم عامل می‌تواند در فازها یا مراحل مختلف متناسب با سیاست‌ها، اولویت‌ها، عملیات، محتوا و... بارگذاری شود. به همین ترتیب یک سیستم عامل مشخص یا گروهی از سیستم عامل‌ها می‌تواند برای اشاره به سناریو یا نیازی خاص بارگذاری شود.

Multi-OS-Boot

خلاصه این پتنت به صورت زیر است:

نوآوری اعلام شده در این قسمت سیستمی را وعده می‌دهد که امکان بوت‌کردن سطوح مختلف سیستم عامل را برای کاربران تسهیل می‌کند که بتوانند به عملکردها، امنیت، اپلیکیشن‌ها و دیگر قابلیت‌های مورد نظر خود به سرعت دسترسی داشته باشند. هر سیستم عامل می‌تواند در فازها یا مراحل مختلف متناسب با سیاست‌ها، اولویت‌ها، عملیات، محتوا و... بارگذاری شود. به این ترتیب یک سیستم عامل مشخص یا گروهی از سیستم عامل‌ها می‌تواند برای اشاره به سناریو یا نیازی خاص بارگذاری شود.

لزوما این نوآوری با امکان انتخاب منطقی یک سیستم عامل، به ظرفیت‌های پردازشی در حال افزایش، فضای ذخیره‌سازی و عملکرد دستگاه‌های رایانش پرتابل اشاره دارد. یعنی برای اجرای اپلیکیشن‌های سطح بالا و پیچیده مانند پردازشگرهای کلمات، مرورگرها، مدیاپلیرها، اپلیکیشن‌های شبکه و... می‌توان قوی‌ترین سیستم عامل‌ها را نصب کرد. به علاوه اگر بخواهید می‌توانید نسخه محدود یک سیستم عامل را برای دسترسی سریع به عملکردهای مورد نظر (مانند شماره‌گیر گوشی هوشمند) نصب کنید تا اینکه بخواهید صبر کنید فرآیند بوت کردن یک سیستم عامل کامل اجرا شود.

به علاوه سطوح تایید اعتبار می‌تواند با سطوح مختلف بوت مورد نظر متناسب باشد. این سطوح امنیتی و تایید اعتبار را می‌توان برای تقویت امنیت با محدودکردن دسترسی به داده‌ها و عملکردها به خدمت گرفت. برای مثال، برای انجام یک تماس ساده شاید به هیچ اعتبارسنجی نیار نباشد یا سطح پایینی از آن مورد نیاز باشد، در حالی که دسترسی به یک پرتال شبکه مجازی خصوصی (VPN) برای یک شبکه ایمن نیاز به زمان بوت طولانی و سطوح بالای اعتبارسنجی دارد.

مکانیزم‌های گوناگونی (مانند دستورات صوتی، کلیدهای سریع، منوهای کشویی و...) را می‌توان برای تعیین سطح بوت مورد نظر به کار گرفت. اگر بوت سریع برای فراهم کردن یک عملکرد مشخص در نظر گرفته شد، سطح کاملی از بوت به صورت یکجا در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد تا اجرای عملکردهای مرتبط با دستیابی به سطوح مختلف بوت امکان‌پذیر شود.

یک حالت کاربردی دیگر در این پتنت جا گرفته است که به عنوان مثال وقتی دستگاه در حالت کامل قرار دارد خیلی زود می‌تواند با قرارگرفتن فردی دیگر (کودک یا یک فرد ناشناس) پشت سیستم، به یک حالت دیگر تبدیل شود که امکانات کمتری را اجرا کرده و تنها اجازه بازی کردن یا برقراری تماس‌های محلی را صادر کند. در این نمونه، سیستم عامل می‌تواند با محدودکردن (یا ممنوع‌کردن) دسترسی به اطلاعات یا عملکردهای محرمانه، ایمنی سیستم را افزایش دهد.

از دیگر جنبه‌های این پتنت می‌توان به یادگیری مکانیکی و مبتنی بر قوانین و یادگیری منطقی اشاره کرد که بخشی از عملکردهای کاربر را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. برای مثال منطق MLR می‌تواند یک تحلیل محتمل یا مبتنی بر آمار را برای پیش‌بینی یا حدس‌زدن یک عملیات به خدمت گیرد که کاربر دوست دارد به شکل خودکار انجام شود.

این پتنت با هدف سناریوهای کار و سرگرمی طراحی شده است. مثلا کاربر می‌تواند وقتی در تعطیلات به سر می‌برد، سیستم عامل‌های متفاوتی را برای تماشای فیلم یا عکاسی، پیداکردن مسیر روی سیستم ناوبری یا دیگر موارد غیرمرتبط بوت کند. در تمام این مدت اطلاعات کاری او کاملا ایمن باقی خواهند ماند. انتظار می‌‌رود ارگان‌های دولتی و دیگر سازمان‌های رده‌بالا که نیاز به امنیت زیاد دارند از این ویژگی استقبال کنند.

نظر شما درباره این اقدام مایکروسافت چیست؟

لینک منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز