سه شنبه, 04 ارديبهشت 1397 بازدید 5384 بار

سابدامین (subDomain) یا ساب دایرکتوری (subDirectory) کدام برای سئو بهتر است؟

 

سابدامین (Sub Domain) :

ساب دامنه یا زیر دامنه یا سابدامین ، پیشوندی است که قبل از نام دامنه ی سایت قرار می گیرد و می توان از آن برای اهداف مختلف مثلا سازماندهی بخش های مختلف سایت استفاده نمود. فرضاً شما یک سایت دارید که می توانید با ایجاد ساب دامین هایی فروشگاه ، وبلاگ و … استفاده کرد. نمونه هایی از ساب دامین blog.Yourdomain.com، Shop.Yourdomain.com، Mail.Yourdomain.com و … می باشد. شما برای هر تعداد دامنه ای که داشته باشید می توانید ساب دامین تعریف کنید.

در شرکت‌ها و سازمان‌هایی که خدمات متفاوت و مجزا از یکدیگر ارائه می‌دهند، ترجیح داده می‌شود که هر بخش را در یک ساب دامنه مجزا ایجاد کنند. از مزایای ساب دامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سابدامین رایگان بوده و قرار نیست هیچ پول اضافه‌ای پرداخت شود.

– همچنین سابدامین به شما اجازه می‌دهد کلمه کلیدی مد نظرتان را در آدرس سایت قرار دهید.

– شما می‌توانید سابدامین را بر روی یک هاست جداگانه پیاده‌سازی کنید و این سابدامین شما می‌تواند آدرس IP مخصوص به خود را داشته باشد.

– در نهایت ساب دامین می‌تواند طراحی و سیستم مدیریت مجزا و مخصوص به خود را داشته باشد.

ساب دایرکتوری (Sub Directory) :

بر خلاف ساب دامین، ساب دایرکتوری ها قبل از نام دامنه قرار می گیرند. به این شکل:

domain.com/subdirectory

اگر شما انتظار یک لیست دراز از مزایای SEO از ساب دایرکتوری را دارید، هیچ لیستی وجود ندارد. چرا که اساسا ساب دایرکتوری ها تنها دو مزیت دارند.

- اول این که، همانند ساب دامین ها می توانند کلمات کلیدی را در url خود داشته باشند.

- دوم این که از دامین اصلی ارث بری می کنند و احتیاجی نیست برای آن سئو و بهینه سازی سایت را جداگانه انجام داد.

نقطه ضعف اصلی SEO از ساب دایرکتوری ها این است که آنها نمایش نتایج جست و جو را محدود می کنند. در حالی که نتایج با صفحاتی از سایت شما کاملا مرتبط می باشد . همان طور که گفته شد ، گوگل نمایش نتایج را برای هر دامنه به ۲ یا ۳ نتیجه محدود می کند ، بنابراین اگر تعداد مطالب مرتبط بیشتری وجود داشته باشد انها نمایش داده نمی شوند .

از نظر موتور جستجوی گوگل، سابدامین یک سایت جداگانه در نظر گرفته می‌شود، به صورتی که حتی پایش، جستجو و نمایش نتایج در آن به صورت جداگانه است، بنابراین در بحث تاثیر ساب دامین در سئو، باید گفت گوگل کاملاً با ساب دامین‌ها مانند یک سایت جداگانه برخورد کرده و آن‌ها را ایندکس می‌نماید، چرا که ساب‌دامین همانند یه دامنه منحصر به فرد به حساب می‌آید. در سئو سایت، ساب دامین اعتبار مختص به خود را دارد. یعنی هیچ‌گونه ارث بری از وضعیت سئو دامنه اصلی ندارد و شما باید برای افزایش رنکینگ گوگل با سئو، برای یک ساب‌دامین همه فعالیت‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو را از صفر آغاز کنید.

اما در مورد ساب فولدر یا ساب دایرکتوری یا همان پوشه، گوگل آن‌ها را به عنوان بخشی مرتبط در مسیر کنونی سایت شما در نظر می‌گیرد، بنابراین فرقی ندارد که در دامنه اصلی باشد یا در دامین فرعی. زیرا به هر حال تأثیر بسزایی در پی خواهد داشت. سابفولدرها سئوی دامنه اصلی را ارث می‌برند، همچنین هرگونه فعالیتی که به منظور سئو روی ساب‌فولدر انجام شود، به نفع دامنه اصلی تمام می‌شود، می‌توان این گونه گفت که تمام منوهای یک سایت در حالت عادی به شکل ساب‌فولدر تعریف می‌شوند.

ممکن است شما مطالب زیادی را در سایتهای مطرح و شناخته شده در زمینه سئو بیابید که شما را از استفاده از ساب دامین منع میکنند و بکار بردن فولدر را پیشنهاد میدهند. ولی این یک قاعده کلی و مشخص نیست، زیرا استفاده از ساب دامین مزایای خود را به همراه خواهد داشت.

برای این که به یک جمع‌بندی برای ترجیح ساب‌دامین بر پوشه (ساب فولدر یا ساب دایرکتوری) یا برعکس برسیم، باید در نظر بگیرید که شما هدفتان چیست؟ به عبارت دیگر اگر قصد دارید بخش جدیدی به سایت خود اضافه کنید که چندان با موضوع اصلی سایتتان مرتبط نیست، بهتر است از ساب‌دامین استفاده کنید اما زمانی که به دنبال موضوعی مرتبط با موضوع اصلی سایت هستید، موضوعی که از نظر مفهوم و کاربرد رابطه نزدیکی با موضوع اصلی سایت دارد، توصیه این است که از ساب فولدر یا ساب دایرکتوری یا همان پوشه استفاده کنید.

چه زمانی از Sub-Domain / Sub-Directory استفاده کنیم ؟

البته بکار بردن سابدامین یا ساب دایرکتوری با توجه به نیاز های شما مزایا و معایبی هم خواهد داشت. به عنوان مثال اگر سئو ی وب سایت برای شما اهمیت دارد ممکن است استفاده از ساب دامین برای شما در کوتاه مدت مناسب نباشد زیرا ساب دامین جداگانه به گوگل معرفی می شود و نقشه ی سایت مجزای خود را خواهد داشت در صورتی که محتویات ساب دایرکتوری را می توان در سایت مپ اصلی سایت به گوگل معرفی کرد. البته توجه داشته باشید که استفاده از ساب دامین در زمانی که شما می خواهید در کوتاه مدت نتیجه بگیرید توصیه نمی شود ولی در صورتی که بخواهید در بلند مدت رتبه کسب کنید و سایت شما دارای بخش های بسیار متنوعی می باشد استفاده از Sub Domain برای تفکیک بخش ها و همچنین بهبود رتبه ها در موتورهای جستجوگر توصیه می شود.

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

پربازدیدترین مطالب

"«قیمتی که در هنگام سفارش مشتري در پیش‌فاکتور منظور گرديده است، معتبر مي‌باشد»."