baznashr

تاریخچه‌ی ژنتیکی اروپایی‌ها کشف شد

on .

گروهی از دانشمندان دانشگاه دوبلین، در تحقیقی که انجام داده‌اند به اطلاعات تازه‌ای از ژنتیک اروپایی‌ها دست یافته‌اند.

“ما شواهدی پیدا کردیم که نشان می‌دهند کشاورزی در اروپا با اولین کشاورزانی که از ترکیه‌ی امروزی آمدند، شروع شد.”

براساس نتایج این مطالعه، به دلیل مهاجرت سیل عظیمی از مردمان باستانی به اروپا، کشاورزی در این قاره گسترش یافت. آنها از مکانی آمده بودند که اکنون نواحی شرقی کشور ترکیه‌ی امروزی است. این محققان می‌گویند که قامت بلند بسیاری از اروپایی‌های مدرن از همین کشاورزان ارث گرفته شده، بعدها هم گروه دیگری از اسب‌سواران عصر برنز به این مناطق مهاجرت کردند که در نژاد اروپایی‌ها تاثیرگذار بودند.

محققان در این پژوهش، ژن‌های ۲۷۳ انسان باستانی را که بین ۸۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پیش در اروپای غربی و آسیا زندگی می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند. از میان آنها، ۲۶ ژن مربوط به جمعیتی بودند که اولین کشاورزان اروپا را پدید آوردند. پروفسور «ران پیناسی» استاد دانشکده‌ی باستان‌شناسی در دانشگاه دوبلین و سرپرست این تحقیق می‌گوید: “ما شواهدی پیدا کردیم که نشان می‌دهند کشاورزی در اروپا با اولین کشاورزانی که از ترکیه‌ی امروزی آمدند، شروع شد.”

باستان‌شناسی

طی ۴۰ سال گذشته بر سر این مسئله اختلاف نظر وجود داشته است، به خاطر همین، نتایج این تحقیق برای محققان هیجان‌انگیز است. این مطالعه که در ژورنال «نیچر» (Nature) منتشر شده، به شواهدی مبنی بر اینکه دو رویداد پیشاتاریخی تاثیر زیادی بر ژنتیک اروپایی‌های مدرن گذاشته‌اند، قوت می‌دهد.

اولین رویداد مربوط به ۸۵۰۰ سال پیش می‌شود که در جریان آن قبیله‌ای باستانی متشکل از کشاورزان از اطراف آناتولی وارد اروپا شدند. بعدها، مهاجرت قبایلی از «اسب‌سواران» عصر برنز هم در شکل دادن به ژن‌های اروپایی‌های مدرن تاثیر داشتند. هر دوی این گروه‌ها در رنگ پوست و چشم و میزان آسیب‌پذیری آنها در مقابل بیماری‌های مختلف تاثیر داشتند.

منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز