baznashr

۱۵ شغلی که احتمال به دست آوردن‌شان سخت‌تر از ورود به دانشگاه هاروارد است

on .

دانشگاه هاروارد هر سال از بین 37,000 متقاضی خود تنها به 5.3 درصد آن‌ها پذیرش می‌دهد. این دانشگاه به غیر از نمره، برای دستاوردهای افراد هم اهمیت زیادی قایل است؛ موفقیت‌هایی مانند پشت سر گذاشتن دوران‌های بحرانی مثل بی‌خانمان بودن، نداشتن درآمد یا شروع یک کسب و کار شخصی با سرمایه‌ی بسیار اندک، از جمله کارهایی هستند که در نظر مسوولان این دانشگاه ارزش ویژه‌ای دارد. ولی جالب است بدانید که به دست آوردن بعضی شغل‌ها و ماندن در آن‌ها حتی از گرفتن پذیرش هاروارد هم مشکل‌تر است.

البته نمی‌توان این‌ها را عینا با هم مقایسه کرد. آمار و اطلاعاتی که در این دسته‌بندی جا گرفته‌اند، بر اساس تعداد متقاضیان و تعداد پذیرفته‌شدگان هستند. پیداست که پدیده‌هایی مانند بیکاری، جمعیت و  مزایایی که آن شرکت‌ها در اختیار کارمندان‌شان قرار می‌دهند، در این آمار تاثیرگذار است.

 در این‌جا تعدادی از این شغل‌ها را معرفی می‌کنیم.

1. اشتغال در بعضی از شعبه‌های وال‌مارت

فروشگاه وال‌مارت در سال 2013 در واشینگتن دی.سی بنا شد و 23,000 نفر فرم تقاضای کار در آن‌جا را پر کردند. ولی فقط 600 نفر پذیرفته شدند؛ این یعنی 2.6 درصد از کل متقاضیان و سخت‌گیری دو برابر نسبت به هاروارد. هر دانشجوی هاروارد سالانه درآمدی شش رقمی دارد، در حالی که دستمزد بعضی از کارمندان وال‌مارت سالی 25,000 دلار است.

Amazon-Walmart

2. کار در محدوده‌ی وال‌استریت

آغاز یک کسب و کار در این منطقه بی‌نهایت سخت است. با این حال استخدام شدن در شرکتی که در این خیابان معروف واقع شده تقریبا غیر ممکن است.

«کن گریفین» (Ken Griffin) که موسس یک شرکت در وال‌ استریت و استاد هاروارد است، بیان کرد در یک مورد دیده شده که از بین 10,000 مصاحبه‌ی شغلی که در این منطقه انجام شد، تنها 300 نفر برای استخدام پذیرفته شدند؛ یعنی 3 درصدشان.

3. قرار گرفتن در یکی از 50 پست اول فیس‌بوک

فیسبوک به طور میانگین هر پست را از بین 1500 پست دیگر انتخاب می‌کند و روی صفحه‌ی اصلی (Homa page) افراد قرار می‌دهد. فیسبوک از یک الگوریتم خاصی استفاده می‌کند که بر مبنای محبوبیت و مرتبط بودن موضوعات با هم انجام می‌شود.

در این بین هر پست 3.3 درصد شانس این را دارد تا در میان 50 پست اول قرار بگیرد. توصیه می‌کنیم به پست‌هایی که فقط متن یا لینک هستند اکتفا نکنید و عکس‌های خوب و متعددی هم آپلود کنید.

140822-goldman-sachs-1853_3aeffe6ef6de7809f0a7e273a3764c9f

4. رویای آمریکایی: رسیدن از فرش به عرش 

«رویای آمریکایی» یعنی خوب زیستن در بهترین حالت مادی و دنیایی آن. وقتی یک فرد با درآمد ناچیز و سطح اجتماعی خیلی پایین، به ثروت و رفاه فوق‌العاده می‌رسد، می‌گویند که در رویای آمریکایی زندگی می‌کند.

اما حقیقتا در خیلی از شهرهای آمریکا رسیدن از سطح کم‌درآمد جامعه به طبقه‌ی افراد ثروتمند و مرفه کار خیلی سختی است. آمار گردآوری شده از افرادی که در خانواده‌های خیلی فقیر به دنیا آمده بودند ولی به آدم‌های ثروتمند و قدرتمندی تبدیل شدند، نشان می‌دهد که در بسیاری از شهرهای آمریکا احتمال این اتفاق زیر 5 درصد بوده است.

5. اشتغال در گلدمن ساکس

مجله‌ی «فورچون» در سال 2014 «گلدمن ساکس» (Goldman Sachs) را به عنوان یکی از صد محل کار برتر دنیا معرفی کرد. گلدمن ساکس یک شرکت سرمایه‌گذاری و بانکداری بین‌المللی است.

در سال 2013 حدود 43,000 متقاضی برای کار به عنوان تحلیل‌گر در شرکت «گلدمن ساکس» (Goldman Sachs) فرم تقاضای کار فرستادند و 1900 نفر پذیرفته شدند؛ یعنی 4.4 درصد. گفته می‌شود که حقوق کارمندان این شرکت بسیار بالاست و یک تحلیل‌گر سالانه 70,000 دلار درآمد دارد.

6. محافظ امنیتی رییس جمهور آمریکا

محافظت از رییس جمهور آمریکا کاری نیست که به هر بادی‌گاردی سپرده شود. مسوولیت‌های این شخص، البته کاملا مخفی است ولی باید هفت روز هفته و 24 ساعته در کنار رییس جمهور و خانواده‌ی او باشد.

تقریبا مقامات رسمی دولتی ارشد از چنین محافظتی برخوردار هستند؛ به طوری که معاون اول رییس جمهور و خانواده‌اش حتی پس از اتمام دوره‌ی کاری نیز تحت محافظت 24 ساعته قرار دارند. سایت Bloomberg اعلام کرد که در سال 2011 از بین 15600 متقاضی کار به عنوان محافظ امنیتی رییس جمهور آمریکا کم‌تر از یک درصد قبول شدند.

dsc_3491

شعبه‌ی اپل در آپر وست ساید

7. کمپ اطلاعات

مایکل لی از شرکت (Foursquare) در سال 2014 استارتاپ دیگری را آغاز و  The Data Incubator را تاسیس کرد. این مکان را می‌توان یک کمپ اطلاعات برای دانشمندان data scientist قلمداد کرد.

بسیاری از افرادی که در زمینه‌ی مرتبط با کار این شرکت مدرک دکترا دارند هم قادر نیستند بدون گذراندن دوره‌ی مهارت‌آموزی، در آن‌جا دوام بیاورند. بیش از 1000 نفر از بیش از 80 دانشگاه مختلف برای کار در این شرکت فرم تقاضا پر کرده‌اند و اگرچه هنوز کارمندان انتخاب نشده‌اند ولی مایکل لی اعلام کرده که این تعداد کم‌تر از 5.8 درصد خواهد بود.

8. برخی دبیرستان‌های معتبر نیویورک

تحصیل در یک دبیرستان عالی برای نیویورکی‌ها خیلی مهم است. برخی دبیرستان‌های معروف و معتبر این شهر ضوابط بسیار سختی در پذیرش دانش‌آموزان خود دارند، به طوری که مجله‌ی Brooklyn Magazine اعلام کرده که این ضوابط در برخی دبیرستان‌ها از قانون ورود به هاروارد هم سخت‌تر است.

در شهریور 20144 تعداد 16675 دانش‌آموز برای ورود به دبیرستان Brooklyn Latin School درخواست دادند و وزارت آموزش نیویورک اعلام کرد که فقط 3 درصد این افراد پذیرفته و ثبت نام شدند.

دبیرستان High School of American Studies در شهر برانکس و دبیرستان Queens در یورک کالج هم، هرکدام 99 درصد از کسانی که خواهان تحصیل در این مراکز بودند را رد صلاحیت کردند.

9. گاهی هم کار در مک‌دونالد

زمان‌هایی بوده که استخدام در مک‌دونالد حتی از ورود به هاروارد هم سخت‌تر بود. بی‌شک بحران‌های مالی، بی‌کاری و نداشتن شغل هم در شمار بالای این تقاضاها دخیل بودند. این رستوران زنجیره‌ای در سال 2011 برای 50,000 شغل اعلام پذیرش کرد و 24 درصد بیش‌تر از آن را استخدام کرد؛ آن سال از بین 1 میلیون متقاضی 62,000 نفر (6.2 درصد) در شعبه‌های مختلف مک‌دونالد استخدام شدند.

هاروارد در سال 2011 تعداد 7 درصد متقاضیان تحصیل در این دانشگاه را پذیرفت.

10. اشتغال در فروشگاه اپل

شعبه‌ی «آپر وست ساید» (Upper West Side) از فروشگاه اپل در سال 2009 افتتاح شد. از بین 10,000 متقاضی فقط 200 نفر در آن‌جا استخدام شدند: 2 درصد از کل. شاید هاروارد نابغه‌پرور باشد اما گویا اپل یک مجموعه‌ی کامل‌تری از نوابغ را گرد آورده است.

11. اخذ گرین کارت آمریکا

هر سال 15 میلیون نفر برای گرفتن گرین کارت آمریکا ثبت نام می‌کنند ولی از بین این تعداد تنها برای 50,000 نفر گرین کارت صادر می‌شود و این یعنی کم‌تر از 2 درصد کسانی که تقاضا داده بودند، موفق می‌شوند.

دانشکده‌ی مدیریت هند در احمدآباد

دانشکده‌ی مدیریت هند در احمدآباد

12. ورود به دانشکده‌ی مدیریت هند

طبق گزارش سایت Bloomberg، در حالی که هاروارد هر سال 5.9 درصد متقاضان‌اش را می‌پذیرد، دانشکده‌ی مدیریت هند در سال 2013 حتی 1 درصد هم پذیرش نداشته.

این دانشکده که در احمدآباد واقع شده، 173,866 فرم تقاضای تحصیل برای دوره‌ی 2012-2014 دریافت کرد. به دلیل جمعیت زیاد هند، طبیعتا تعداد متقاضی‌ها هم بسیار زیاد است. به همین دلیل دانشکده حساسیت زیادی به خرج می‌دهد.

13. کار به عنوان کمک پرواز یا مهمان‌دار در خطوط هوایی دلتا

شانس استخدام در این پست کم‌تر از 1 درصد است. این خط هوایی که دومین شرکت بزرگ حمل و نقل در دنیا است، در سال 2010 حدود 100,000 فرم تقاضا برای کار در 1000 پست خالی خود دریافت کرد و در سال 2013 برای 400 پست خالی 44,000 فرم تقاضا.

14. موفقیت یک استارتاپ

Y Combinator یک برنامه‌ی استارتاپ انحصاری است (چیزی شبیه به یک مدرسه‌ی استارتاپ) که توسط پل گراهام بنیان‌گذاری شده است. این مدرسه در عین حال که بسیار در انتخاب دانشجویان‌اش سخت‌گیر است و 3 تا 5 درصد متقاضیان را پذیرش می‌کند، ولی 10 درصد فارغ‌التحصیلان‌اش طی چند سال آینده در کسب و کار استارتاپ خود موفق می‌شوند. با این حساب، در نهایت تنها 0.4 درصد شرکت‌های استارتاپ در کار خود موفق می‌شوند.

شاید برای همین است که می‌گویند: “باهوش‌ترین کارآفرین‌ها هم همیشه یک نقشه‌ی پشتیبان (backup plan) دارند.”

11-6-12-group-shot-google

15. کار در شرکت گوگل

گوگل هر سال حدود 1 میلیون فرم تقاضای کار از نقاط مختلف دنیا دریافت می‌کند که از این تعداد بین 1000 تا 4000 نفر استخدام می‌شوند؛ در بهترین حالت، یعنی 0.4 درصد از کل این افراد می‌توانند به استخدام شرکت دربیایند.

هریک از این افراد پس از چند مصاحبه‌ی ویدیویی، دو یا سه مصاحبه‌ی تلفنی و چهار یا پنج مصاحبه‌ی حضوری پذیرفته می‌شوند؛ بماند که باید رزومه‌ی شغلی درخشانی هم در سابقه‌ی خود داشته باشند.

منبع: BusinessInsider

منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز