baznashr

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

on .

نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG G752VS ؛ کامل شده با GTX 1070 سینا سبزه پرور Rating: 3.9 out of 5

بزرگ‌ترین اتفاقی که امسال در صنعت سخت افزار مربوط به بازی اتفاق افتاد، معرفی و عرضه شدن نسل دهم کارت‌های گرافیک سری GeForce شرکت NVidia (که مثل همیشه نام یکی از دانشمندان بزرگ را روی خود دارند و این نسل به عنوان نسل پاسکال (Pascal) نام‌گذاری شده است) بود. علاوه بر افزایش فوق‌العاده قدرت و پرفورمنس در نسل پاسکال، NVidia جهش بزرگی به سمت PC Gaming قابل حمل، همان لپ تاپ‌ها، برداشته است. قبلا این شرکت با یک مدل M از کارت‌های خود، مخفف Mobile به معنای قابل حمل، برای لپ تاپ‌ها، سعی می‌کرد نیاز این پلتفرم را برطرف کند. از طرفی این مدل از GPUها کشش و قدرت مدل‌های بدون پسوند خود که در رایانه‌های شخصی کلاس دسکتاپ به کار برده می‌شوند، نداشتند و معمولا خرید یک لپ تاپ گیمینگ کار چندان به صرفه‌ای نبود و با هزینه همان لپ تاپ، می‌شد یک رایانه‌ شخصی دسکتاپ عالی و قدرتمندتر را اسمبل کرد. با گیم‌شات در نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ Asus ROG G752VS همراه باشید.

NVidia برای اولین بار به کاربران لپ تاپ‌های گیمینگ احترام گذاشته و سری M کارت‌های گرافیکی برای لپ تاپ‌ها عرضه نکرده است. این عدم عرضه، باعث می‌شود که انتخاب برای خریداران راحت‌تر شود و آن دسته از خریدارانی که به دنبال قدرت نسل پاسکال هستند، می‌توانند از بین سه کارت گرافیکی که فعلا عرضه شده‌اند، GTX 1080 ،GTX 1070  و GTX 1060  یکی را انتخاب کنند؛ همچنین مطمئن باشند که قدرت تقریبا یکسانی  با دسکتاپ‌ها در لپ تاپ خود تجربه می‌کنند. (پیش‌تر این سه کارت گرافیک را در گیم شات، بررسی و نقد کرده بودم، از لینک‌های رو به رو می‌توانید به این مقالات دسترسی پیدا کنید.  نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1070، نقد و بررسی کارت گرافیک GTX 1060)

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

با درنظر گرفتن این نکته، لپ تاپ جدید شرکت Asus، یعنی ROG G752VS، یک غول هفده اینچی است که از یک GeForce GTX 1070 به عنوان پردازنده گرافیکی خود استفاده می‌کند. این GPU جای GTX 980 را که در مدل‌های قبلی استفاده شده بود را گرفته است. این یعنی شما قدرت بیش‌تری را به خاطر اختلاف نسل در اختیار دارید و لپ تاپ شما تقریبا به اندازه سیستم‌های دسکتاپ کارایی و کشش اجرای بهترین و سنگین‌ترین بازی‌ها را در بالاترین تنظیمات گرافیکی دارد. هر دو این کارت‌ها، با وجود تفاوت زیاد در قدرت، از توان مشابهی استفاده می‌کنند، حدود 150 وات، این قدرت زیادی است و مطمئنا گرمای زیادی را هم ایجاد می‌کند؛ برای همین، Asus در این لپ تاپ، برای مهار این حرارت، از یک سیستم کولر بسیار قدرتمند استفاده کرده است.

سری پاسکال همچنین GTX 1080 180 واتی را در خانواده خود دارد که قدرتی را به نمایش می‌گذارد که تا به حال در لپ تاپ‌ها مشاهده نکرده بودیم.

این کارت گرافیک در لپ تاپ فوق العاده Asus ROG GX800 استفاده شده است، به زودی نقد آن را در گیم شات منتشر خواهم کرد، و Asus با یک کارت گرافیک هم راضی نشده و GTX 1080 را در پیکربندی SLI به کار برده.

در خانواده پاسکال، همچنین یک برادر کوچک‌تر 800 واتی به نام GTX 1060 وجود دارد، این کارت گرافیک به عنوان جایگزینی قدرتمند برای دو کارت گرافیک GTX 970 کلاس دسکتاپ و GTX 980M در کلاس لپ تاپ به شمار می‌رود. Asus از این GPU هم در لپ تاپ ROG G752VM خود استفاده کرده است.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

برگردیم به بررسی لپ تاپ ROG G752VS؛ مدل‌های مختلفی از این لپ تاپ وجود دارد، مدلی که به بررسی گذاشته شده است، از یک پردازنده مرکزی اورکلاک شده Core i7 6820HK، 64 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR4 و با فرکانس 2400 مگاهرتز، یک ترابایت حافظه داخلی از نوع SSD که به پورت PCIe مادربرد متصل شده است، یک ترابایت حافظه از نوع HDD، صفحه نمایش فول اچ دی 1080p از نوع IPS LCD به اندازه 17.3 اینچی که از تکنولوژی NVidia G Sync هم بهره می‌برد، و در آخر از پورت‌های USB 3.1 Type C بهره می‌برد.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

برای چنین سیستم قدرتمندی، مطمئنا نیازمنز یک سیستم خنک کننده بسیار قوی هستیم که وجود همین سیستم، باعث شده است که این لپ تاپ بسیار عظیم باشد. علاوه بر اندازه 17 اینچی، G752VS بسیار بزرگ است، 52 میلیمتر ضخامت و 4.36 کیلوگرم وزن دارد!

با این وضعیت، بازهم نمی‌توان این لپ تاپ را غیر قابل حمل دانست؛ اما سازندگان بیش‌تر به مبحث قدرت توجه نشان داده‌اند تا جا به جایی پذیری. این بدین معنی نیست که GX752VS نمی‌توانند حمل شود؛ این لپ تاپ کابل قابل جداسازی دارد و از یک باتری 90 وات بر ساعتی داخلی بهره می‌برد؛ اما اگر بخواهیم و.اقع گرا باشیم، این لپ تاپ از آن مدل‌هایی است که در نود و پنج درصد مواقع، روی میزکارتان و چسبیده به دیوار قرار می‌گیرد.

Asus تلاش بسیار زیادی کرده است تا اندازه و ضخامت زیاد این لپ تاپ را با زاویه‌های خشن و متدهای طراحی، کم‌تر نشان دهد. در واقع در حالت عادی این لپ تاپ به نظرتان آنچنان ضخیم به نظر نمی‌آید، اما اگر آن را در مقابل یک اولترا بوک (Ultrabook) یا حتی یک لپ تاپ گیمینگ کوچک‌تر قرار دهید، کاملا متوجه ضخامت این لپ تاپ می‌شوید.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

هیچ کوتاهی در طراحی این لپ تاپ برای القا حس گیمر بودن توسط Asus انجام نشده است. در قسمت پشتی آن، یک بخش قرمز رنگ و بزرگ به عنوان خروجی دو فن خنک سازی بزرگ این لپ تاپ، طراحی شده است؛ در حالی که لولاها با  یک رنگ متمایز و خاص نارنجی مسی طراحی شده، استفاده از LED هم از یاد نرفته و دو شکاف کلاهک لپ تاپ را روشن می‌کنند. همچنین در بخش اگزوزها و خروجی خنک کننده، رنگ قرمز مخصوص سری ROG، کاملا مشهود است.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

در طراحی کیبورد هم، باز همان حس بی رقیب گیمربودن به کاربر القا می‌شود. همانطور که در تصاویر قابل مشاهده است، بیش‌تر فضای پنل کیبورد و تاچ پد این لپ تاپ، از جنس پلاستیک  سیاهی طراحی شده و جنس آن باعث می‌شود که دست روی این پنل لیز نخورد. در گوشه‌ها هم شاهد یک طراحی با پلاستیک هستیم که کمی صاف و صیقلی است و رنگ خاکستری نسبتا روشن آن، به همراه خود کیبورد و نور پس زمینه آن، تضاد زیبایی را به نمایش گذاشته است.

لپ تاپ G652VS به نظر بسیار محکم ساخته شده است؛ اما انتخاب متریال‌های به کار رفته در این لپ تاپ آنچنان حس ویژه را القا نمی‌کنند. بیش‌تر بدنه لپ تاپ از پلاستیک ساخته شده است و در بعضی قسمت‌ها از فلز هم استفاده شده است. بزرگ‌ترین پنل فلزی که دراین لپ تاپ استفاده شده است، مربوط به پنل نمایشگر است. این اقدام Asus باعث شده تا صفحه نمایش، که به عبارتی، حساس‌ترین قسمت هر لپ تاپ است، به رهحتی آسیب نبیند.

بیش‌تر پورت‌هایی که در این لپ تاپ استفاده شده‌اند را می‌توان در پنل سمت راست آن مشاهده کرد؛ این پورت‌ها شامل: سه جک 3.5 میلیمتری صدا، یک پورت USB 3.1 از نوع Type C، دو پورت USB 3.0 از نوع Type A، یک پورت mini-Display 1.2، یک پورت HDMI ورژن 2، یک درگاه Ethernet و در آخر محل الصاق منبع تغذیه به دستگاه، می‌شود.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

در پنل سمت چپ دو پورت USB 3.0، یک SD Card Reader، یک درایو اپتیکال تعبیه شده است. البته شاید در این نسل ارتباطات که به سرعت از تجهیزات فیزیکی مانند درایو اپتیکال برای DVD ها فاصله میگیریم، و کسی که پول خرید چنین لپ تاپی را داشته باشد،  می‌تواند تمام امور خود را با استفاده از اینترنت انجام دهد. در واقع فضایی که این نوع درایوها اشغال می‌کنند بسیار زیاد است و این فضا می‌تواند در جهت دیگری استفاده و بهینه شود.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

در زیر لپ تاپ، یک پنجره را برای سیستم خنک کننده و یک پنل جدا شونده را می‌توان مشاهده کرد. با بازکردن پیچ این پنل می‌توان به قطعات داخلی دسترسی پیدا کرد. نمایی که من با جدا کردن این پنل دیدم شامل اسلات‌های  16 گیگابایت رم از نوع DDR4 و 32 گیگابایت حافظه رم غیرقابل جداسازی بود، این بخش حافظه RAM 64 گیگابایتی این دستگاه را تشکیل می‌دهد. همچنین با باز کردن این پنل، به گزینه‌های بیش‌تری دسترسی داریم؛ دو اسلات PCIe از نوع M.2 قابل مشاهده است همچنین 512 گیگابایت حافظه SSD در RAID 0 و یک قسمت برای HDD 2.5 اینچی نیز در زیر این پنل خودنمایی می‌کنند. قابلتی توسعه پذیری بالا یکی از ویژگی‌های خوب این لپ تاپ است و به نظر من اگر درایو اپتیکال از این مجموعه سخت افزاری حذف می‌شد، Asus می‌توانست از جایگاه‌های درایو HDD 2.5 اینچی بیش‌تری در G752VS استفاده کند.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

صفحه نمایش، ترک پد و کیبورد لپ تاپ G752VS

همانطور که گفته شد، این لپ تاپ در چهار حالت مختلف عرضه می‌شود که بسته به مدل بالاتر، امکانات بیش‌تر و بهتری هم قابل استفاده است. در بحث صفحه نمایش، G752VS از چهار حالت صفحه نمایش بهره می‌برد که همه این مدل‌ها، بدون استثناء، اندازه 17.3 اینچی دارند و از نوع LCD IPS هستند و همچنین از تکنولوژی G-Sync شرکت NVidia هم بهره می‌برند. ابتدایی‌ترین مدل این مجموعه چهار عضوی، دارای رزولوشن 1080p و نرخ تازه سازی 60 هرتز (Refresh Rate یعنی این صفحه نمایش حداکثر می‌تواند 60 فریم بر ثانیه را روی صفحه نشان دهد) است؛ اما مدل‌های بالاتر این صفح نمایش ک در رده سوم و دوم قرار میگیرند، همان رزولوشن را با نرخ تازه سازی بالاتر نشان می‌دهند که این میزان به ترتیب 75 هرتر و 120 هرتز می‌باشد. بالاترین مدل و رده اول این نمایشگرها دارای رزولوشن 4K و نرخ تازه سازی 60 هرتز است که در کنار رزولوشن فوق‌العاده خود، پشتیبانی کاملی را از Adobe RGB ارائه می‌دهد.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

صفحه نمایش G752VS

مدلی که به دست من رسید و شما بررسی آن را می‌خوانید، دارای رزولوشن 1080p و نرخ تازه سازی 75 هرتز بود که ترکیب متعادلی از قیمت مناسب و کارایی به شمار می‌رود؛ با اینکه کارت گرافیک GTX 1070 آنقدر قدرت دارد تا بازی‌ها را روی رزولوشن 4K اجرا کند، اما شما فریم ریت بسیار بهتر و بالاتری را در رزولوشن 1080p دریافت خواهید کرد.

آیا دقت رنگ واقعا در این صفحه نمایش اهمیت دارد؟ جواب خیر است؛ در واقع بیایید با این حقیقت کنار بیاییم که این صفحه نمایش برای گیمرها طراحی شده که باید در لحظه واکنش نشان دهند، نه طراحان حرفه‌ای. در کل، کیفیت تصویر خوب است؛ نه آنقدر شگفت انگیز که من از این لپ تاپ گران قیمت با صفحه نمایش IPS انتظار داشتم، اما شاید توقعات منکمی بالا بوده‌اند.

نکات مثبت این نمایشگرها، داشتن نرخ تازه‌سازی بالاتر از اکثر مانیتورها، یعنی 75 هرتز ( یا 120 هرتز اگر شما آن مدل را بخرید) و پشتیبانی از G-Sync است، که به شما یک تصویر صاف و بدون مزاحم ارائه می‌دهد. این دو ویژگی بسیار بیش‌تر از این ارزش دارد که به خاطر دقت رنگ بی عیب و نقص این لپ تاپ را مورد سرزنش قرار دهید. در واقع تمام ویژگی‌ها برای یک لپ تاپ گیمینگ خوب و عالی است.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

کیبورد G752VS کاملا برای کاربرد گیمینگ بهینه شده است. کیبورد کاملا حس راحتی را به شما می‌دهد؛ این به خاطر سایز خوب کلیدها و فاصله کاملا بجای بین کلیدها است، همچنین ویژگی‌های دیگر مثل ارتفاع بالاتر کلید اسپیس نسبت به بقیه کلیدها، بزرگ‌تر بودن کلیدهای CTRL راست، Shift راست و کلید Enter و یک مجموعه از کلیدهای جهت نمایی که به درستی سایزبندی شده و در پنل کیبورد جای گرفته‌اند. از ویژگی‌های اضافی و کارآمد کیبورد هم می‌توان به یک numPad بسیار کارا، پنج کلید قابل برنامه ریزی ماکرو و کلیدهای پر استفاده بازی‌بازان، یعنی WASD که با رنگ پیش زمینه  قرمز از دیگر کلیدها متمایز شده‌اند.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

واکنش کیبورد به لمس هرکدام از دکمه‌ها و کلیدهایش، قابل قبول می‌باشد. من از نور پس زمینه و روشنایی استقبال می‌کنم ، با توجه به این‌که این کیبورد از RGB پشتیبانی نمیکند (یعنی شما قادر به تغییر رنگ روشنایی زیر کلیدها نخواهید بود) وجود یک روشنایی قرمز آزار دهنده زیر هر کلید، آنچنان هم جالب توجه نیست. در این کیبورد کلیدهای اضافی تعبیه شده‌اند که به عنوان یک میانبر و شورتکات به ROG Gaming Cener، ضبط بازی بعلاوه قابلیت‌هایی که به کلیدهای Function  اضافه شده است.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

ترک پد این لپ تاپ هم به خوبی طراحی شده و شما مانند بسیاری از لپ تاپ‌ها، می‌توانی دو کلید فیزیکی را زیر این ترک پد لمسی مشاهده کنید. هرچند استفاده از ترک پد در کاربرد گیمینگ، آنچنان توصیه نمی‌شود، به عقیده من اگر حرفه‌ای بازی می‌کنید اصلا نمی‌توانید با ترک پد بازی را پیش ببرید، اما این وسیله برای استفاده روزمره از لپ تاپ می‌تواند مناسب باشد. اگر نمی‌توانید با ترک پد کار کنید، استفاده از یک موس اکسترنال گیمینگ را به شما توصیه می‌کنیم.

بررسی سخت افزار G752VS

مهم‌ترین فاکتور انتخاب و برتری یک لپ تاپ گیمینگ، مبحث سخت افزار آن است. بدون سخت افزار مناسب، هر چقدر هم مانیتور عالی و بازی‌های عالی و سیستم کولینگ و انواع اقسام ویژگی‌های یک لپ تاپ خوب را داشته باشید، بدون سخت افزار مناسب، هیچ استفاده درستی نمی‌توانید از این تجهیزات داشته باشید.

همانطور که گفت شد، لپ تاپ G752VS دارای چند مدل مختلف است که بر اساس این مدل بندی، برخی از ویژگی‌ها و مشخصات لپ تاپ ممکن است فرق کند. در حالی که تمامی مدل‌های این لپ تاپ از پردازنده گرافیکی قدرتمند GeForce GTX 1070 بهره می‌برند، چینش سخت افزارها بر اساس مبلغی که برای مدل موردنظرتان پرداخت می‌کنید متفاوت است. در زیر لیست مهم‌ترین این مدل‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • مدل اول که کم‌ترین قیمت را دارد: Core i7 6700HQ، 16 GB RAM، بدون استفاده از ذخیره ساز SSD، یک ترابایت HDD، نمایشگر فول اچ دی 1080p؛ قیمت: $1,999
  • مدل دوم که نسبت به مدل اول امکانات بیش‌تری را با قیمت بیش‌تر عرضه می‌کند: Intel Core i7 6820HK، 32 GB RAM، 256 گیگابایت حافظه SSD، یک ترابایت حافظه HDD، صفحه نمایش فول اچ دی 1080p؛ قیمت: $2,499
  • مدل سوم: Intel Core i7 6820HK، 64 GB RAM، 512 گیگابایت حافظه SSD، یک ترابایت حافظه HDD، صفحه نمایش فول اچ دی 1080p؛ قیمت:$2,999
  • مدل چهارم که در این مقاله به بررسی آن پرداخته‌ایم: Intel Core i7 6820HK، 64 گیگابایت حافظه RAM، 1 ترابایت حافظه SSD، یک ترابایت حافظه HDD، صفحه نمایش فول اچ دی 1080p؛ قیمت:$3,299

لازم به ذکر است که مدل‌ها و انتخاب‌های بیش‌تری در بودجه بین 1999 دلار تا 3299 دلار وجود دارد که اکثرا در حافظه رم و SSD متغیر هستند. همچنین یک مدل 4K هم از این لپ تاپ موجود است که متاسفانه من نتوانستم یکی از آن‌ها را پیدا کنم.

در این نقد و بررسی من بیش‌تر روی مدلی که خودم دریافت کرده‌ام مانور می‌دهم. این مدل از پردازنده قدرتمندتر Intel Core i7 6820HK استفاده کرده است، یک پردازنده چهار هسته‌ای  از نسل اسکای لیک که در معماری 14 نانو متری ساخته شه و 45 وات برق مصرف می‌کند. شرکت Intel این پردازنده را با فرکانس پایه 2.7 گیگاهرتزی به همراه قابلیت افزایش فرکانس تا 3.6 گیگاهرتز در یک هسته ارائه کرده که Asus در لپ تاپ G752VS، این CPU را اورکلاک کرده و به همین سبب، فرکانس تا 3.8 گیگاهرتر، افزایش پیدا کرده است.

در مدل ضعیف‌تر این لپ تاپ، که از پردازنده Intel Core i7 6700HQ بهره می‌برد، فرکانس در هر دو حالت 100 مگاهرتز کم‌تر است و میزان حافظه نهان از نوع L3 در این پردازنده، 6 مگابایت به جای 8 مگابایت مدل بررسی شده می‌باشد.

کارت گرافیک GTX 1070 یک آپگرید بسیار عالی برای پرچمدار قبلی NVidia در نسل گذشته، یعنی کارت گرافیک GTX 980 است. این GPU حدودا 28 درصد سریع‌تر از GTX 980 و تقریبا دو برابر سریع‌تر از مدل M این کارت می‌باشد. همه این افزایش قدرت، توان 3 درصد بیش‌تری را از منبع تغذیه طلب می‌کند و GTX 1070، سریع‌ترین پردازنده گرافیکی در نسل پاسکال هم نیست.

چیپ مورد استفاده در نسخه لپ تاپ GTX 1070،  را می‌توان از مدل دسکتاپ هم سریع‌تر دانست؛ این مدل تعداد هسته‌های CUDA بیش‌تری نسبت به نسخه دسکتاپ دارد، 2048 در مقابل 1920، که اجازه دستیابی به فرکانس بالاتر را در GPU می‌دهد. البته بقیه ویژگی‌های آ با مدل دسکتاپ یکی است؛ مثلا بخش مموری و VRAM مانند مدل دسکتاپ، 8 گیگابایت حافظه از نوع GDDR5 در باس 256 بیتی  دارد که پهنای باند 256 گیگابایت بر ثانیه  را ایجاد می‌کند.

مثل پردازنده لپ تاپ، Asus فرکانس GPU را با اورکلاک کارخانه‌ای تا پنجاه مگاهرتز در دو حالت Boost و پایه افزایش داده است. همچنین به سبب این اورکلاک، حافظه VRAM حدود 150 مگاهرتز افزایش در فرکانس خود شاهد بوده است. در کل اورکلاک کردن این GPU توسط شرکت Asus، باعث افزایش کارایی زیادی شده و علاوه بر بدست آوردن بالاترین فرکانس در حالت Boost، با یک عدد عالی و شگف انگیز در فرکانس حافظه VRAM، 8300 مگاهرتز مواج هستیم.

برای دستیابی به این فرکانس‌ها، مطمئن شوید که در ROG Gaming Center تنظیمات Extream را فعال کرده باشید. من در تمام تست‌های این لپ تاپ را روی حالت Extream انجام داده‌ام؛ زیرا مطمئنا همه کاربران هنگام انجام بازی‌ها این تنظیمات را فعال می‌کنند.

در این تست حافظه RAM 64 گیگابایتی از نوع DDR4 و فرکانس 2400 مگاهرتز را داریم؛ مطمئنا این حافظه بیش‌تر از نیاز هر بازی جدید و قدیمی است. در واقع نکته جالب این است که در بسیاری از فعالیت‌های سنگین هم به این مقدار حافظه RAM نیاز نمی‌شود. مثلا از نظر من مقدار 32 گیگابایت RAM برای این لپ تاپ مناسب است؛ بنابراین شما نباید ملاک انتخاب مدل خود را روی مقدار حافظه موقت این دستگاه قرار دهید.

اما مقادیر حافظه داخلی برای چنین لپ تاپی کاملا مناسب است. بهره گیری از یک ترابایت حافظه نسبتا کند HDD با 7200 گردش در دقیقه برای آؤشیو کردن فایل‌ها و بازی‌ها و یک حافظه سریع‌تر از نوع SSD که به درگاه PCIe وصل می‌شود، برای ویندوز و بازی‌ها. در بالاترین مدل این لپ تاپ، Asus از دو SSD 512 گیگابایتی در RAID 0 از دو برند مطرح Samsung و Toshiba استفاده کرده است در حالی که در مدل‌های دیگر، شاهد یک SSD 256 یا 512 گیگابایتی هستیم که همین امر باعث شده تا یک اسلات M.2 خالی بماند.

برای اتصالات و تجهیزات شبکه، در این لپ تاپ Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac به همراه 2*2 MIMO و Bluetooth 4.1 به کار رفته است. همچنین یک درگاه Ethernet و پورت USB Type C وجود دارد که قابلیت پشتیبانی از Thunderbolt 3 و USNB 3.1 را فراهم می‌کند.

کارایی سیستم در لپ تاپ گیمینگ G752VS

قبل از اینکه به توانایی اجرای بازی‌ها توسط این لپ تاپ بپردازیم، و از آنجایی که این لپ تاپ استفاده‌های دیگری هم غیر از بازی دارد، بیایید اول به بنچمارک‌های کلی سیستم در نرم افزارهای مختلف نگاهی بیندازیم.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

با قرار دادن G752VS، که از پردازنده Core i7 6820HK بهره می‌برد، در مقابل یک لپ تاپ با CPU i7 6700HQ، مثلا لپ تاپ Gigabyte P34Wv5، و مقایسه کردن این دوف می‌توان متوجه درخشش G752VS شد. پردازنده این لپ تاپ حدود بیست و پنج درصد سریع‌تر است که می‌تواند این برتری را تا حدودی مدیون اورکلاک باشد که فرکانس پردازنده را به 3.8 گیگاهرتز رسانده است. با توجه به اینکه دمای CPU در شرایط سنگین حدودا 75 درجه سانتیگراد می‌باشد،  به نظر می‌رسد که می‌توان این پردازنده را حتی بیش‌تر اورکلاک کرد.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

پروفورمنس حافظه SSD این لپ تاپ عالی است. اگر مدلی از این لپ تاپ را خریداری کرده‌اید که از 1 ترابایت حافظه خشک SSD بهره می‌برد، حتما بازی‌ها و سیستم عاملتان را روی این درایو نصب کنید تا از سرعت آن شگفت زده شوید.

بررسی پرفورمنس G752VS در اجرای بازی‌ها

همانطور که انتظار می‌رفت، کارت گرافیک GTX 1070 به سادگی GTX 980M را در رقابت زمین می‌زند، 980M سریع‌ترین GPU از سری M بود که تست کرده بودم، در واقع در یکی از معتبرترین تست‌های ما که از نرم افزار FireStrike استفاده شده بود، این پردازنده گرافیکی، 77 درصد سریع‌تر بود. این رقم در مقابل مدل دسکتاپ GTX 980 به 30 درصد می‌رسد.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

G752VS همچنین به راحتی تمامی بازی‌هایی که دو سه سال پیش عرضه شده بودند را در فریم ریت بالا و تنظیمات و رزولوشن بالا اجرا می‌کند. در واقع در بازی‌هایی که بیش‌تر از دو سال از عمرشان می‌گذرد، GTX 1070 حتی در بالاترین تنظیمات، فریم ریت بالایی را ارائه می‌دهد که اگر اهل انجام بازی‌های نسبتا قدیمی هستید، مدل 75 هرتزی نمایشگر بسیار توصیه می‌شود. با توجه به این موضوع ما بازهم شاهد شکست سنگین GTX 980M در مقابل این کارت هستیم؛ حدودا دو برابر افزایش فریم ریت!

من همچنین چند بازی جدید را هم تست کردم که توانایی اجرای بازی‌های جدید را هم در این لپ تاپ ببینم. متاسفانه لپ تاپ گیمینگ دیگری نداشتم تا نتایج تست را با آن‌ها مقایسه کنم، آما این اعداد به خودی خود، قدرت GTX 1070 در لپ تاپ ROG G752VS را نشان می‌دهد.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

نکته جالب این است که GTX 1070 استفاده شده در این لپ تاپ، مدل دسکتاپ همین GPU را در اجرای بازی Deus Ex: Mankind Divided با نه درصد پرفورمنس بیش‌تر، پشت سر می‌گذارد. در واقع قدرت این پردازنده گرافیکی آنقدر بالاست که از پس اجرای هر بازی در رزولوشن 1080p و با تنظیمات بالا و فریم ریت عالی بر میاید. همچنین با بهره گیری از فناوری G Sync در مانیتور، می‌توانید انتظار یک تصویر شفاف و بدون پارگی را از لپ تاپ خود داشته باشید.

دقیقا مشابه CPU، به نظر می‌رسد جا برای اورکلاک بیش‌تر GTX 1070 وجود دارد. سیستم کولینگ این لپ تاپ در مقایسه با صدای موتور جتی که لپ تاپ‌های گیمینگ دیگر تولید می‌کنند، صدای آنچنانی ندارد. همچنین این سیستم خنک سازی آنقدر قوی هست که می‌توان به صورت دستی به سرعت چرخش فن‌هایش مقدار زیادی را اضافه کرد؛ این یک ویژگی مطلوب برای اورکلاکرها است. متاسفانه من وقت کافی برای فشار آوردن و دیدن اینکه این لپ تاپ تا کجا می‌تواند پیش برود، نداشتم.

سخن آخر

دلایل بسیاری وجود دارد که از لپ تاپ G752VS شرکت Asus از برند ROG (مخفف Republic Of Gamers که نشان از اختصاصی بودن محصولات این برند برای گیمرها می‌باشد) خوشتان بیاید که مهم ترین این دلایل، پرفورمنس واقعا بالای کارت گرافیک GTX 1070 استغ اما اگر تصمیم به خرید این لپ تاپ هیولاوار گرفته‌اید، چند نکته وجود دارد که باید به ان‌ها توجه نشان دهید. با خبر بد شروع می‌کنیم؛ لپ تاپ G752VS بسیار بزرگ و سنگین است؛ در حالی که مدل‌های مشابه در برندهای MSI، Gigabyte و Alienware، همه وزن سبک‌تر و ضخامت کم‌تری را نسبت به مدل Asus دارند در حالی که سخت افزار نسبتا مشابهی را در خود جای داده‌اند. این موضوع برای گیمرهایی که یک ماشین قابل حمل برای انجام بازی‌هایشان می‌خواهند، فاکتور مهمی است. با اینحال از حق نگذریم؛ این وزن بالاتر و ضخامت بیش‌تر به  Asus امکان پیاده سازی یک سیستم خنک سازی بسیار بهتر را داده است که هم برای استهلاک کم‌تر سیستم مفید می‌باشد و هم برای اورکلاکرهایی که می‌خواهند لپ تاپ خودشان را به چالش بکشند. همچنین با وجود قدرتمند بودن، این سیستم در هنگام بازی، بسیار هم کم سر و صدا (اما نه ساکت) است.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

همچنین این لپ تاپ یک استایل کاملا برجسته گیمری (!) دارد. هرچند این لپ تاپ، ظاهری به زیبایی لپ تاپ‌های گیمینگ دیگر ندارد؛ شما باید یکی از طرفداران سبک خشن به اصطلاح Gamer’s Style باشید تا از طراحی G752VS خوشتان بیاید. حالا خبر خوب راجع به طراحی این لپ تاپ این است که برخلاف ظاهری که خوشایند یا زشت بودن آن بستگی به سلیقه کاربر دارد، این است که G752VS قابلیت‌های جالبی را در همین طراحی جای داده است. مثلا یک پنل جدا شونده که در زیر لپ تاپ قرار دارد و اسلات‌های توسعه PCIe و حافظه‌های رم قابل جداسازی و هارد و SSD را می‌پوشاند و با برداشتن این پنل می‌توانید این قطعات را مشاهده کرده و اگر بخواهید آن‌ها را جایگزین کنید. همچنین بهره‌مندی از درگاه‌ها و پورت‌های کارآمد و خوب، مثل USB 3.0، یک پورت Thunderbolt 3 USB-C ، درگاه‌ Ethernet و پورت HDMI 2.0 یکی دیگر از ویژگی‌های خوب G752VS است. نکته دیگری که حائز اهمیت می‌باشد، طراحی شایسته کیبورد این لپ تاپ است که هم طراحی و ارگونومی خوبی دارد و هم کلیدهای ماکرو اضافی برای آن طراحی شده و نور پس زمینه قرمز، که این کیبورد را بیش‌تر از پیش کارآمد می‌کنند.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

از بحث نمایشگر هم به این لپ تاپ بنگریم، حداقل مدل صفحه‌ای که در نقد ما استفاده شده بود، کاملا برای کاربرد اصلی خود لپ تاپ یعنی گیمینگ بهینه شده است و فقط اگر طراح گرافیک حرفه‌ای نباشید، صفحه نمایش این لپ تاپ، که مدل مورد استفاده توسط من 1080p رزولوشن و 75 هرتز نرخ بروزرسانی داشت، کاملا تمام نیازهایتان را پاسخ می‌دهد. همچنین نمایشگر از تکنولوژی G Sync بهره‌مند شده است که تصویری شفاف و بدون پارگی به شما عرضه می‌کند. تازه این تمام ماجرا نیست و کیفیت بالتری از این نمایشگر در رزولوشن 4K هم برای علاقه مندان موجود می‌باشد.

شاید بتوان بزرگترین نقطه قوت G752VS را پرفورمنس و کارآیی آن دانست. پردازنده مورد استفاده در مدل نقد و بررسی شده ما، Intel Core i7 6820HK بود که در تست‌ها و بنچمارک‌ها مشخص شد که حدود 25 درصد از اکثر لپ تاپ‌های گیمینگی که معمولا از پردازنده i7 6700HQ استفاده می‌کنند، سریع‌تر پردازش‌ها را انجام می‌دهد؛ البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که پردازنده کمی به صورت کارخانه‌ای اورکلاک شده است. پرفورمنس SSD را هم باید در نظر گرفت؛ استفاده از یک ترابایت SSD و بهرهگیری از رشته RAID 0 کاملا عالی عمل کرده است ولی استفاده از این مورد هم کمی از حافظ کش را استفاده می‌کند. همچنین از نظر بحث رم، ما با یک عدد مسخره 64 گیگابایت از نوع DDR4 رو به رو می‌شویم که واقعا حتی در کارهای سنگین محاسباتی هم به این میزان رم نیازی احساس نمی‌شود. در واقع این میزان حافظه RAM تفاوت خاصی نسبت به حافظه‌ها 32 و 16 گیگابایتی در بازی‌ها ایجاد نمی‌کند.

اما اصل کار هر لپ تاپ گیمینگ، قلب تپنده‌ای که بازی‌ها را برایتان به بهرتین نحو اجرا می‌کند، یعنی کارت گرافیک است. در این لپ تاپ کارت گرافیک GTX 1070 بزرگترین نقطه قوت به شمار می‌آید. این GPU در بازی‌هایی که من تست کردم پرفورمنس واقعا بالایی را ارائه می‌کند که در واقع دو برابر نسبت به یکی از قوی‌ترین کارت‌های کلاس لپ تاپ نسل قبل، یعنی GTX 980M سریع‌تر عمل می‌کند. همچنین این کارت گرافیک تقریبا در همه بازی‌های مدرن می‌تواند 60 فریم بر ثانیه را برایتان پردازش کند و حتی آن دسته از بازی‌هایی که به 60 فریم بر ثانیه نمی‌رسند، تجربه‌ای روان را ارائه می‌کنند (با تشکر از تکنولوژی G Sync). اگر به دنبال یک تجربه دسکتاپ در قالب یک لپ تاپ هستید، GTX 1070 در لپ تاپ Asus ROG G752VS، بدون هیچ کم و کاستی این تجربه را برایتان ایجاد می‌کند (در واقع این لپ تاپ حتی از مدل‌های دسکتاپ هم قدرت بیش‌تری را هرچند اندک ارائه می‌کند).

همه این ویژگی‌ها در ذهن بسیار عالی و رویایی هستند اما نکته مهمی که ممکن است تصویر ذهنی شما را به یک آرزو تبدیل کند، بحث قیمت گذاری روی این لپ تاپ است. مدلی که توسط ما استفاده شده بود 1999 دلار قیمت داشت. تقریبا با رقبای Gigabyte و MSI خود که سخت افزار نسبتا مشابهی را ارائه می‌کنند هم قیمت است.

گیم‌شات: نقد و بررسی لپ تاپ گیمینگ ROG G752VS

آخرین نکته‌ای که شایان ذکر است، سیستم خنک کننده بسیار قدرتمند و کامل این لپ تاپ است که هم برای کاربرد گیمینگ و هم برای اورکلاکرهایی که نهایت قدرت را از سیستم خود می‌خواهند، مناسب می‌باشد. جالب است بدانید که این قدرت خنک سازی تجربه‌ای بسیار ساکت‌تر از مدل‌های رقیب به شما هدیه می‌کند که فاکتور مهمی در انتخاب این لپ تاپ به شمار می‌رود. همچنین این امکان وجود دارد که بتوانید مدل‌های با پردازنده سریع‌تر و RAM و فضای ذخیره‌سازی بیش‌تر را در اختیار داشته باشید؛ هرچند مدل‌های بالاتر این لپ تاپ مطمئنا گران‌‍تر هم هستند. بنابراین با تشکر از امکان آپگرید کردن برخی قطعات، شاید بهتر باشد خریداران به جای خریدن مدل بالاتر، خودشان قطعات موردنظرشان را در لپ تاپ اعمال کنند.

ویژگی‌های مثبت:

  • استفاده از کارت گرافیک قدرتمند GTX 1070
  • استفاده از CPU قدرتمند نسبت به رقبا
  • طراحی گیمر استایل
  • کیبورد ارگونومیک و کارا
  • کلیدهای ماکروی قابل شخصی سازی
  • سخت افزار توسعه پذیر
  • مدل‌های متنوع
  • صفحه نمایش عالی
  • سخت افزار مناسب
  • سیستم خنک کننده بسیار قدرتمند و کم سر و صدا

نقاط ضعف

  • وزن بالا
  • ضخامت بالا
  • استحکام کم
  • سبک طراحی گیمر استایل (این سبک سلیقه‌ای است بنابراین هم در نقاط ضعف و هم در نقاط قوت جای میگیرد)
  • مقدار حافظه RAM غیر منطقی که باعث بالا رفتن قیمت می‌شود
8

پرفورمنس
7.5

طراحی
8.5

صفحه نمایش
9

کیبورد
10

سیستم خنک کننده
4

جابه جایی پذیری
7.8

خوب
آخرین نکته‌ای که شایان ذکر است، سیستم خنک کننده بسیار قدرتمند و کامل این لپ تاپ است که هم برای کاربرد گیمینگ و هم برای اورکلاکرهایی که نهایت قدرت را از سیستم خود می‌خواهند، مناسب می‌باشد. جالب است بدانید که این قدرت خنک سازی تجربه‌ای بسیار ساکت‌تر از مدل‌های رقیب به شما هدیه می‌کند که فاکتور مهمی در انتخاب این لپ تاپ به شمار می‌رود. همچنین این امکان وجود دارد که بتوانید مدل‌های با پردازنده سریع‌تر و RAM و فضای ذخیره‌سازی بیش‌تر را در اختیار داشته باشید؛ هرچند مدل‌های بالاتر این لپ تاپ مطمئنا گران‌‍تر هم هستند. بنابراین با تشکر از امکان آپگرید کردن برخی قطعات، شاید بهتر باشد خریداران به جای خریدن مدل بالاتر، خودشان قطعات موردنظرشان را در لپ تاپ اعمال کنند.

امتیاز شما:امتیاز کاربر:

7.7

(6 votes)

پرفورمنس 8

طراحی 7.5

صفحه نمایش 8.5

کیبورد 9

سیستم خنک کننده 10

جابه جایی پذیری 4

7.8 خوب

آخرین نکته‌ای که شایان ذکر است، سیستم خنک کننده بسیار قدرتمند و کامل این لپ تاپ است که هم برای کاربرد گیمینگ و هم برای اورکلاکرهایی که نهایت قدرت را از سیستم خود می‌خواهند، مناسب می‌باشد. جالب است بدانید که این قدرت خنک سازی تجربه‌ای بسیار ساکت‌تر از مدل‌های رقیب به شما هدیه می‌کند که فاکتور مهمی در انتخاب این لپ تاپ به شمار می‌رود. همچنین این امکان وجود دارد که بتوانید مدل‌های با پردازنده سریع‌تر و RAM و فضای ذخیره‌سازی بیش‌تر را در اختیار داشته باشید؛ هرچند مدل‌های بالاتر این لپ تاپ مطمئنا گران‌‍تر هم هستند. بنابراین با تشکر از امکان آپگرید کردن برخی قطعات، شاید بهتر باشد خریداران به جای خریدن مدل بالاتر، خودشان قطعات موردنظرشان را در لپ تاپ اعمال کنند.

امتیاز شما:امتیاز کاربر:

7.7

(6 votes)
پرفورمنس
طراحی
صفحه نمایش
کیبورد
سیستم خنک کننده
جابه جایی پذیری
خوب
آخرین نکته‌ای که شایان ذکر است، سیستم خنک کننده بسیار قدرتمند و کامل این لپ تاپ است که هم برای کاربرد گیمینگ و هم برای اورکلاکرهایی که نهایت قدرت را از سیستم خود می‌خواهند، مناسب می‌باشد. جالب است بدانید که این قدرت خنک سازی تجربه‌ای بسیار ساکت‌تر از مدل‌های رقیب به شما هدیه می‌کند که فاکتور مهمی در انتخاب این لپ تاپ به شمار می‌رود. همچنین این امکان وجود دارد که بتوانید مدل‌های با پردازنده سریع‌تر و RAM و فضای ذخیره‌سازی بیش‌تر را در اختیار داشته باشید؛ هرچند مدل‌های بالاتر این لپ تاپ مطمئنا گران‌‍تر هم هستند. بنابراین با تشکر از امکان آپگرید کردن برخی قطعات، شاید بهتر باشد خریداران به جای خریدن مدل بالاتر، خودشان قطعات موردنظرشان را در لپ تاپ اعمال کنند.

امتیاز شما:امتیاز کاربر:

3.8/5
(6 votes)
 

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز