baznashr

گیم‌شات: نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7 6900K

on .

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7 6900K سینا سبزه پرور Rating: 3.8 out of 5

معمولا زمانی که  بحث سخت افزار مطرح می‌شود، اکثر مردم موضوع را به سوی مبحث (GPU (Graphical Processor Unit به معنای واحد پردازش گرافیکی‌ها می‌کشند و راجع به نوآوری‌های دو شرکت فعال در این زمینه نظرها می‌دهند؛ اما در حقیقت چیزی که به کامپیوتر امکان هوشمند بودن را می‌دهد، پردازنده مرکزی است. CPU (مخفف Central Processing Unit به معنای واحد پردازشگر مرکزی)، یکی از مهم‌ترین قطعات در سخت افزار کامپیوتر به شمار می‌رود و در واقع و به زبان ساده‌تر، این واحد به عنوان مغز کامپیوتر عمل می‌کند. ساخت پردازنده‌های کلاس دسکتاپ در دنیا منحصر به دو شرکت و غول تکنولوژی آمریکایی، یعنی Intel  و AMD است.هر کدام از این دو شرکت بر سر ساخت پردازنده‌های بهتر با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند. شرکت Intel پردازنده جدیدی از مدل Core i7 عرضه کرده است که قدرت بسیار زیادی را در قبال قیمت بسیار زیاد به کاربر ارائه می‌دهد. نام این پردازنده Intel Core i7 6900K است. جهت خواندن نقد و بررسی این پردازنده با گیم شات همراه باشید.

یک لحظه به این فکر کنید که چقدر باز کردن صفحات وب قرار است با هشت هسته سریع‌تر از یک پردازنده چهار هسته‌ای یا حتی دو هسته‌ای باشد؟ اکثر کارهای روزانه‌ای که کاربران عادی با کامپیوتر خود انجام می‌دهند، با یک CPU دو هسته‌ای هم به خوبی قابل انجام است. دلیل اینکه لپ تاپ‌ها و اسمارت فون‌ها روز به روز دارند جایگاه کامپیوترهای شخصی و رومیزی، PC های کلاس دسکتاپ، را متزلزل می‌کنند، همین امر است. این اصل که اکثر پردازش‌هایی که عموم مردم از دستگاه هوشمند خود می‌خواهند، فعالیت‌هایی هستند که یک CPU دو هسته‌ای هم به سادگی از پس آن‌ها بر میاید و لپ تاپ‌ها و تلفن‌های هوشمند، در فضای کوچک‌تری نسبت به PC، و با کاربری آسان‌تر و سریع‌تر، می‌توانند با همان CPU دو هسته‌ای، اکثر نیازهای کاربر خود را برطرف کنند.این‌هایی که گفته شد، به این معنی نیست که داشتن هسته‌های بیش‌تر بدرد نمی‌خورد، اما اگر معمولا کارهای شما، پردازش‌های CPU را به 100 درصد نمی‌رساند، پس داشتن یک پردازنده که از هشت هسته بهره می‌برد به جای یک CPU دو هسته‌ای، آنچنان فرقی برایتان نخواهد داشت. سوپر کامپیوترها، سرورها و ورک استیشن‌ها، همه کلاس‌هایی از کامپیوتر هستند که به سبب کاری که انجام می‌دهند، همیشه تشنه هسته‌های سریع‌تر و تعداد بیش‌تر هسته در CPU های خود هستند؛ اما برای کلاس دسکتاپ و نوت بوک‌ها، قدرت مورد نیاز معمولا برای مدت زمان طولانی ثابت باقی می‌ماند.

دلیل دیگری که اکثر کاربران نیازی به پردازنده با شش هسته یا هشت هسته ندارند، بهینه شدن خیلی از کارها و همچنین افزایش قدرت اکثر وسایل است. به عنوان مثال، ضبط و پخش ویدیوهای H.264 1080p در گذشته نچندان دور، کاری بسیار سنگین بود و قدرت بالایی را طلب می‌کرد؛ اما حالا یک گوشی هوشمند معمولی هم می‌تواند به خوبی از پس این کار برآید. البته قدرت و تعداد هسته‌هایی که یک پردازنده برای انجام کاری لازم دارد، به نحوه انجام، مدل و کیفیت آن کار هم بستگی دارد. مثلا در مثال بالا اگر ضبط ویدیو با گوشی هوشمند شما برای به اشتراک گذاشتن آن در فضای مجازی بسیار مناسب باشد، شبکه‌ها و استودیوهای تلویزیونی مطمئنا نیاز به قدرت بیش‌تری خواهند داشت.

نقد و بررسی پردازنده Intel Core i7 6900K

تمام این چیزهایی که گفتم به عنوان مقدمه‌ای بر بررسی پردازنده مرکزی Core i7 6900K بود تا به عنوان یک پیش زمینه از وضعیت کنونی CPU ها باشد. اگر سوال شما از گیم شات این است که خریدن یک CPU که قیمتی بیش‌تر از 1000 دلار دارد، پرفورمنس را به اندازه پولی که می‌دهید در بازی‌ها بالا می‌برد یا خیر، جواب شما تقریبا منفی است. مسلما داشتن یک پردازنده مرکزی قدرتمند به یک تجربه روان‌تر از بازی کمک می‌کند، اما با قدرتی که بازی‌های کنونی طلب می‌کنند، خرید یک پردازنده 1000 دلاری برای داشتن پرفورمنس بهتر، کار عاقلانه‌ای نیست. اما اگر کاربر حرفه‌ای کامپیوتر هستید و از کامپیوتر خود عملکردی بیش از اجرای بازی‌ها یا مرور صفحات وب و عملکردهای اینچنینی انتظار دارید، مثلا اگر مدل‌سازی سه بعدی انجام می‌دهید یا در ویرایش ویدیوها دستی دارید، خریدن یک پردازنده قدرتمند و به طبع گران‌قیمت، می‌توانید در پیشرفتتان در حرفه‌ای که در آن مشغول هستید، کمک کند.

پردازنده Intel Core i7 6900K

شاید بزرگ‌ترین مشکلی که در پردازنده Intel Core i7 6900K وجود دارد را بتوانید در مقایسه بالا که بین بهترین پردازنده‌های دو نسل Broadwell و Hasswell انجام شده است مشخص باشد. مشکل این است که پردازنده مورد بحث ما، تفاوت چندانی با مدل i7 5960X که دوسال پیش عرضه شده است ندارد. این CPU بهترین اینتل بود و بهترین بودن خودش را با پسوند X مخفف Extreme نشان می‌داد. در زمان عرضه قیمتی 1000 دلاری داشت. دو سال بعد از عرضه آن، i7 6900K عرضه شده است که نه تفاوت چندانی از نظر سرعت با 5960X ندارد و تقریبا نوآوری خاصی هم در آن بکار نرفته و همان ویژگی‌های قدیمی را ارائه می‌دهد. اگر امید داشتید تا i7 6900K قیمت پایین‌تری داشته باشد، متاسفانه باید ناامیدتان کنیم؛ اگر بخواهیم بیش‌تر ناامیدتان کنیم، باید بگوییم که قیمت آن حتی بیش‌تر از i7 5960X هم شده است. بنابراین اگر شما قبلا i7 5960X را خریده‌اید، و به دنبال آپگرید هستید، خرید i7 6900K خرید عاقلانه‌ای نیست. در واقع اگر به دنبال یک آپگرید خوب هستید، می‌توانید به خریدن مدل ده هسته i7 6950X فکر کنید؛ یا منتظر عرضه شدن نسخه‌های Extreme از نسل Skylake باشید که سال بعد در بازار عرضه خواهند شد.

دقیقا مانند پردازنده‌های i7 6800K و i7 6850K، مدل مورد بحث ما یعنی i7 6900K هم مدل بسیار گرانی است که برای یک بازار کوچک طراحی شده؛ در واقع بیش‌تر کسانی که به دنبال خرید یک سیستم قدرتمند برای کاربرد رندرینگ هستند، سمت این پردازنده می‌روند.

به هرحال دو سال فاصله و نسل جدیدتر، می‌تواند ویژگی‌های زیادی را برای یک کاربر در بر داشته باشد؛ حالا سوال پیش می‌اید که i7 6900K چه برتری‌ها و ویژگی‌ها و نوآوری‌های خلاقانه‌ای را نسبت به مدل‌های گران قیمت نسل Broadwell دارد؟ جواب؛ هیچی!   شاید به غیر از یک چیپ بهتر، پردازنده 6900K فقط بیست مگابایت حافظه cache از نوع L3 را در مقابل 6800K/6850K که ظرفیتی 15 مگابایتی داشتند، ارائه می‌دهد. البته این یک اصل است که همراه با بالا رفتن تعداد هسته‌های پردازنده، مقدار حافظه L3 هم افزایش داشته باشد، اما به هر حال این افزایش حافظه Cache، می‌تواند کمک بهتری برای برای پردازش‌های سنگین باشد.

پردازنده Intel Core i7 6900K

پردازنده Intel Core i7 6900K

پردازنده Intel Core i7 6900K

در این چارت‌ها من پرفورمنس انواع CPUها را اندازه گیری کرده و i7 6900K را هم هایلایت کرده‌ام. همانطور که در چارت‌ها می‌بینید، از نظر پرفورمنس در اجرای بازی‌ها، تغییر چندانی با i7 6700K مشاهده نمی‌شود و این پردازنده هنوز هم به خوبی برایتان کار می‌کند. حداقل با یک کارت گرافیک این نتیجه حاصل شد؛ و اگر از GTX 1080 به عنوان پردازنده گرافیکی استفاده نمی‌کنید، این تفاوت کوچکی که بین این دو CPU وجود دارد، کوچک‌تر می‌شود.

البته در کارهای حرفه‌ای مانند ادیت کردن ویدیو، آرشیو کردن فایلهای حجیم، محاسبات علمی و یا طراحی مدل‌های سه بعدی، داستان کمی فرق می‌کند. در این قسمت هرچند i7 6900K از سرعت کلاک پایین‌تری نسبت به i7 6850K دارد (سرعت کلاک 6900K حدودا با i7 6800K برابر است) اما این پردازنده حدودا 33 درصد هسته‌های بیش‌تری نسبت به 6850K در خود جای داده است؛ بنابراین به طور کلی، این CPU حدودا 28 درصداز 6850K سریع‌تر می‌باشد؛ بنابراین اگر کاربر حرفه‌ای هستید و با کامپیوتر شخصی خودتان که از i7 6850K یک ویدیو را در یک ساعت تغییر فرمت یا ویرایش می‌کردید، 6900K می‌توانید این مدت زمان را به 45 دقیقه کاهش دهد. با اینحال، اگرچه 6900K از 5960X سریع‌تر است، اما تفاوت قیمت بسیار بالایی نسبت به رقیب خود دارد. شما را نمی‌دانم اما من هرگز برای افزایش کارایی به اندازه حدودا 6 و نیم درصد، پول اضافه خرج نمی‌کنم.

از نظر مصرف پردازنده در حین انجام بازی، 6900K از همه CPUهای نسل Broadwell قدرت کم‌تری را مصرف می‌کند؛ اما این همه ماجرا نیست و قضیه زمانی که CPU فقط کار می‌کند (مانند کارهای محاسباتی)، 6900K بین دو CPU 6850K و 6800K قرار می‌گیرد (هرچند به نظر 6800K کمی برق زیادی مصرف می‌کند، شاید به همین دلیل است که از 28 خط PCIe و شش هسته استفاده می‌کند).

پردازنده Intel Core i7 6900K

عملکرد 6900K در اورکلاک

اورکلاک کردن این CPU به خوبی امکان‌پذیر است و نحوه انجام این کار، مانند اکثر CPU های آنلاک شده Intel می‌باشد. در کل، من توانستم تا فرکانس کاری و سرعت کلاک 6900K را تا 4.5 گیگاهرتز با توان 1.350V افزایش دهم. این افزایش کارایی آنقدر بالاست که هیچکدام از دو CPU 6850K و 6800K نمی‌توانند به آن دست پیدا کنند. با اینحال پردازنده 5960X می‌تواند به کلاک 4.5 گیگاهرتز برسد حتی با توان 1.275V، و این برای رقابت نسل Haswell با Broadwell مناسب به نظر می‌رسد.

پردازنده Intel Core i7 6900K

پردازنده Intel Core i7 6900K

پردازنده Intel Core i7 6900K

در زمینه انجام بازی‌ها، ما کم‌تر از 2 درصد افزایش کارایی داشتیم؛ اما در عملکرد بسیار سنگین پردازنده، 20 درصد کارایی بیش‌تر شده بود. (دقت کنید که همه CPUها روی مادربرد MSI X99A Gaming Pro Carbon و روی حالت enhanced تست شده‌اند، این حالت به پردازنده اجازه دستیابی به بالاترین کلاک استاندارد را می‌دهد، حتی وقتی همه هسته‌ها در فشار کاری هستند)

میزان مصرف برق پردازنده در حال اورکلاک مسملما بالاتر است.

بیش‌تر، بیش‌تر و بیش‌تر!

هرکس که می‌خواهد یک CPU همچون i7 6900K را بخرد باید حتما راجع به تصمیم خودش فکر کرده باشد و مطمئن باشد که این CPU برای کاربری او مناسب است و آیا اصلا به این قدرت نیاز دارد یا خیر. در هر حال 1000 دلار پول کمی نیست (در ایران این مبلغ حدود سه میلیون و پانصد تومان می‌شود و از حقوق یک ماه خیلی از مردم هم بیش‌تر است! خرید این CPU به طور کل در ایران عقلانی نیست، مگر اینکه واقعا به این قدرت نیاز داشته باشید). در کل برای اکثر کارهای روزمره و نیمه حرفه‌ای، و بعضا حتی در کارهای حرفه‌ای، نسل Broadwell از Skylake سریع‌تر نیست، و این پلتفرم حتی مصرف برق بالاتری هم از جهات مختلف با دیگران دارد؛ این مصرف برق بالاتر چیزی حدود 30 تا 40 وات در حالت ایده‌آل و در گیمینگ این اختلاف مصرف، به 100 وات و  در اورکلاکینگ به بیش‌تر از 100 وات؛ اما اگر در پردازش‌های خود، به دنبال سرعت بیش‌تری هستید تا زمان به اتمام رساندن کارها در PC شما کم‌تر شود، 6900K چیزی حدود 35 تا 75 درصد سریع‌تر از i7 6700K است. البته این تغییر چیزی حدود سه برابر هزینه یک CPU ضعیف‌تر برایتان هزینه بر است، اما حرفه‌ای‌هایی که از کامپیوتر خود بیش‌تر از اجرای بازی و کارهای روزمره انتظار دارند، می‌توانند 750 دلار اضافه‌تر را برای سرعت بیش‌تر خرج کنند.

مشکل دیگری که این CPU دارد و در اول متن مقاله هم به آن اشاره شد، این است که این مدل CPU بسیار شبیه به i7 5960X است. منظور این است که تقیربا از نظر قدرت پردازشی، هر دو CPU دارای قدرت مشابهی هستند. اگر قبلا برای سیستم خود از پردازنده i7 5960X استفاده کرده بودید، یک آپگرید عقلانی بریا شما باید با مدل i7 6950X که از ده هسته بهره می‌برد باشد. اما اگر علاوه بر کارهای حرفه‌ای که با سیستم خود انجام می‌دهید، می‌خواهید یک سیستم فوق العاده قوی و قدرتمند را برای گیمینگ داشته باشید، اوضاع  بر وفق مراد 6900K ما پیش می‌رود. شما می‌توانید از کارته‌های گرافیک GTX 1080 در پیکربندی SLI استفاده کنید، و این‌جاست که CPU م عرض اندام می‌کند و می‌تواند حتی به عنوان بهترین و به صرفه‌ترین سیستم بسیار قدرتمند باشد و به سادگی، قوی‌ترین سیستم‌های گیمینگ سال گذشته را شکست دهد. البته خرید این CPU کار هر کسی نیست و مبلغ زیادی برای آن باید خرج شود، و به آن کارت‌های GTX 1080 را در پیکربندی SLI اضافه کنید، هزینه خرید کیس و رم و مادربرد و مانیتور و هارد و SSD و اسپیکر و دیگر مخلفات به کنار، تهیه همین دو فاکتور بسیار هزینه‌بر است و بازهم خریداری آن‌ها کار هرکسی نیست.

اگر بخواهیم کلی نگاه کنیم، سری Zen از پردازنده‌های شرکت AMD، در بنچمارک Blender ، یکی از پردازنده هشت هسته‌ای این سری، در فرکانس 3.0GHz و تقریبا مساوی و حتی بهتر از پردازنده هشت هسته‌ای Broadwell، در واقع همان i7 6900K خودمان، که در فرکانس مشابه 3.0GHz کار می‌کند، عمل کرده بود. البته ما اصلا نمیدانیم چه پردازنده‌ای در این بنچمارک استفاده شده یا میزان مصرف توان این سیستم چقدر بوده یا حتی نهایت سرعت این سری چقدر است؛ بنابراین فعلا قضاوت خاصی نمی‌توان ارائه داد و باید بیش‌تر به بنچمارک‌ها نگاه کرد؛ شاید سری Zen شرکتا AMD که در اوابل سال 2017 عرضه می‌شود، آنچنان هم قدرتمند و موفق ظاهر نشود.

در حالی که AMD می‌تواند به نسل Broadwell برسد و یا حتی این نسل را از لحاظ پرفورمنس، پشت سر بگذارد، آن چیزی که در این رقابت بسیار نزدیک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، مسئله قیمت گذاری AMD روی این سری از پردازنده‌هایش است. بعضی‌ حدس‌ها وجود دارد که ما می‌توانیم پردازنده‌های 8 هسته این شرکت را با قیمت 400 تا 500 دلار شاهد باشیم، که واقعا عالی می‌‍شود، اما همانطور که گفته شد، فعلا فقط می‌توانیم به بنچمارک‌ها نگاه کرده و تا پایان سال 2016 صبر کنیم.

مانند دیگر اعضا خانواده Broadwell، i7 6900K پرفورمنس بسیار بالا را برای قشر محدودی از کاربران با قیمت بسیار بالا و نوآوری و امکانات محدود، آن را به یک پردازنده دست نیافتنی برای بسیاری از خریداران پردازنده، تبدیل می‌کند. در واقع 6900K از نظر ارزش خریداری، بین دو رقیب خود یعنی 6800K و 6950K، جای می‌گیرد. این آنچنان بد نیست، اما اگر بخواهیم یک سیستم پیشنهادی را برای کسی پیشنهاد دهیم، من به شخصه این CPU را در انتخاب اول به خریدار پیشنهاد نمی‌کنم. در واقع پیشنهاد من این است که یا پولتان را نگه دارید و ولخرجی نکنید و به مدل‌های 6800K و 6700K راضی باشید، یا برای یک خرید عقلانی‌تر به سمت مدل‌ 10 هسته بروید.

نقاط قوت:

قابلیت اورکلاک شدن بسیار خوب

اضافه شدن دو هسته

نقاط ضعف:

آن چنان بهتر از مدل دو سال قبل i7 5960X عمل نکرده است

برای کاربر گیمینگ در حالتی که کاربر فقط از یک GPU بهره می‌برد، افزایش کارایی آنچنانی ایجاد نمی‌کند

7.5

امتیاز کلی
7.5

متوسط
مانند دیگر اعضا خانواده Broadwell، i7 6900K پرفورمنس بسیار بالا را برای قشر محدودی از کاربران با قیمت بسیار بالا و نوآوری و امکانات محدود، آن را به یک پردازنده دست نیافتنی برای بسیاری از خریداران پردازنده، تبدیل می‌کند. در واقع 6900K از نظر ارزش خریداری، بین دو رقیب خود یعنی 6800K و 6950K، جای می‌گیرد. این آنچنان بد نیست، اما اگر بخواهیم یک سیستم پیشنهادی را برای کسی پیشنهاد دهیم، من به شخصه این CPU را در انتخاب اول به خریدار پیشنهاد نمی‌کنم. در واقع پیشنهاد من این است که یا پولتان را نگه دارید و ولخرجی نکنید و به مدل‌های 6800K و 6700K راضی باشید، یا برای یک خرید عقلانی‌تر به سمت مدل‌ 10 هسته بروید.

امتیاز شما:امتیاز کاربر:

7.7

(2 votes)

امتیاز کلی 7.5

7.5 متوسط

مانند دیگر اعضا خانواده Broadwell، i7 6900K پرفورمنس بسیار بالا را برای قشر محدودی از کاربران با قیمت بسیار بالا و نوآوری و امکانات محدود، آن را به یک پردازنده دست نیافتنی برای بسیاری از خریداران پردازنده، تبدیل می‌کند. در واقع 6900K از نظر ارزش خریداری، بین دو رقیب خود یعنی 6800K و 6950K، جای می‌گیرد. این آنچنان بد نیست، اما اگر بخواهیم یک سیستم پیشنهادی را برای کسی پیشنهاد دهیم، من به شخصه این CPU را در انتخاب اول به خریدار پیشنهاد نمی‌کنم. در واقع پیشنهاد من این است که یا پولتان را نگه دارید و ولخرجی نکنید و به مدل‌های 6800K و 6700K راضی باشید، یا برای یک خرید عقلانی‌تر به سمت مدل‌ 10 هسته بروید.

امتیاز شما:امتیاز کاربر:

7.7

(2 votes)
امتیاز کلی
متوسط
مانند دیگر اعضا خانواده Broadwell، i7 6900K پرفورمنس بسیار بالا را برای قشر محدودی از کاربران با قیمت بسیار بالا و نوآوری و امکانات محدود، آن را به یک پردازنده دست نیافتنی برای بسیاری از خریداران پردازنده، تبدیل می‌کند. در واقع 6900K از نظر ارزش خریداری، بین دو رقیب خود یعنی 6800K و 6950K، جای می‌گیرد. این آنچنان بد نیست، اما اگر بخواهیم یک سیستم پیشنهادی را برای کسی پیشنهاد دهیم، من به شخصه این CPU را در انتخاب اول به خریدار پیشنهاد نمی‌کنم. در واقع پیشنهاد من این است که یا پولتان را نگه دارید و ولخرجی نکنید و به مدل‌های 6800K و 6700K راضی باشید، یا برای یک خرید عقلانی‌تر به سمت مدل‌ 10 هسته بروید.

امتیاز شما:امتیاز کاربر:

3.8/5
(2 votes)
 

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز