baznashr

گیم‌شات: اولین نگاه به بازی Battlefield 1

on .

آرامش عجیبی سرتاسر اطراف‌مان را فرا گرفته و گویی که این همان آرامش پیش از طوفان است. بندِ پوتین‌هایمان را بسته، سلاحمان را در دست می‌گیریم و به میزبانی سرنوشت می‌رویم. سرنوشتی که گاهی اوقات زندگی برایمان رقم می‌زند. آری، بعضی وقت‌ها این زندگی است که برای آدمی تصمیم می‌گیرد و به‌نظر می‌رسد که طبیعت فعلی خودمان، چیزی نیست که به آن تعلق داشته باشیم. گاهی اوقات نیز سرنوشت برای آدمی زیر و رو می‌کشد و ما را در تلاتم مشکلات خود قرار می‌دهد. در این لحظه به خودمان می‌گوییم؛ پیش به سوی حقیقتی مبهم! اینجا میدان جنگ است؛ جنگی که در پی همان آرامش قبل از طوفان به وقوع پیوسته و اکنون سرنوشت بسیاری از همبستگان و دوستانِ قدیمی ما را نگارش می‌کند. پس بند پوتین‌هایتان را بسته، سلاحتان‌ را در دست گرفته و پیش به سوی میدانِ تاریخ‌سازِ جنگ. میدانی که این‌بار به میزبانی Battlefield 1 دعوت شده است.

خیلی وقت‌ است که بسیاری از شوتربازان حاضر در سرتاسر جهان با سری پرطرفدار Battlefield آشنایی دارند و خاطران رنگارنگی را از تجربه این عناوین رقم زده‌اند. Battlefield 1 دقیقا همزمان با معرفی جدیدترین نسخه از بازی Call Of Duty معرفی شد و برخلاف جبهه و طبیعتی که رقیب دیرینه‌ آن تداعی می‌کرد، Battlefield 1 سرشار از فلش‌بک‌های دوست‌داشتنی و توأم با خاطرات جهنگ جهانی اول بود. دقیقا زمانی که در برهوت شوترهای تاریخی قرار گرفته بودیم، Battlefield 1 طلسم نسل هشتم بازی‌ها را از این منظر شکست و درجه‌ اشتیاق هواداران را به سر حد جنون رساند. تغییر هویت بازی Battlefield پس از عرضه چهارمین نسخه از سریِ اصلی بازی، آن هم بدون در نظر گرفتن نسخه‌های فرعی خود، جهش جالبی را از جنگ مدرن به دوران جنگ‌ جهانی اول بوجود آورد و سرانجام Battlefield 1 نامیده شد. عنوانی که به راحتی توانست لقب موردانتظارترین شوتر نسل حاضر را به خود اختصاص داده و قند در دل هوادارانِ خود آب کرده است. Battlefield 1 شاخه‌ای امیدوارکننده و بسیار جذابی است که پس از سال‌ها، تمدن باشکوه و بی‌رحم جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد. تمدنی که بسیاری از علاقه‌مندان به سبک شوتر و تیراندازی از ابتدای نسل هشتم بازی‌ها در انتظار آن بوده‌اند.

پیشاپیش حجم انبوهی از انتظارات و گمانه‌زنی‌ها در پشت بخش داستانی بازی Battlefield 1 پنهان شده است. داستانی که در نهایت حاوی شش اپیزود کامل از دنیای جنگ جهانی خواهد بود و ساده‌تر بگویم؛ باید خودمان را برای شنیدن بسیاری از دیالوگ‌های ماندگار و جذابِ متعلق به جنگ جهانی اول آماده کنیم. شاید گام بسیار محکم سازندگان از همان ابتدا اشتیاق هواداران را به میزانِ قابل توجهی افزایش داد. تریلری که از همان ابتدا جذابیت و جنونِ سبک تیراندازی از آن لبریز شده بود و حال، چه خبری خوب‌تر از آن‌که تصورِ حضور در جنگ‌جهانی اول اکنون تبدیل به واقعیت شده است؟ سر بسته بگویم؛ اولین تریلر از بازی Battlefield 1 نمودار ضربان قلب و فشار خون بازیکنان را به قدری سینوسی کرده بود که بسیاری از طرفداران ساعت‌ها این تریلر دو دقیقه‌ای را بازبینی‌ می‌کردند. تریلری که جنبه‌های مختلف بازی را از لحاظ موقعیت‌های جنگی به تصویر می‌کشید و طوفانی از هیجان را رقم می‌زد.

maxresdefault

به تناسب عصری که بازی در آن جریان دارد، موقعیت‌های جنگی و بسیاری از مکانیزم‌های تیراندازی تحت تأثیر قرار گرفته است. در اغلب تریلرها شاهد اکوسیستم‌های بی‌رحم و قابل ترقی هستیم و عاملی مانند «تغییرات آب و هوایی» تأثیر مستقیمی بر روند فعلی بازی خواهد گذاشت. این موضوعات حتی به ریشه‌های سبک تیراندازی نیز رحم نکرده و بسیاری از سلاح‌های موجود در بازی نیز تحت تأثیر تاریخ و هویت جنگ‌ جهانی اول قرار گرفته‌اند. حتی دیالوگ‌های موجود در بازی نیز با ادبیاتی قدیمی و متعلق به دورانِ جنگ جهانی اول ادا می‌شود و بدیهی است که درک برخی از این دیالوگ‌ها و هضمِ آن برای بازیکنان اندکی دشوار باشد. در نهایت تمام این موضوعات دست به دست هم داده تا شاهد یک زیست‌بومِ ناب و تاریخی از طبیعت بازی Battlefield 1 باشیم. از این موارد که بگذریم، جزئیات مربوط به جلوه‌های ویژه نیز به شکل خیره‌کننده‌ای چشم‌نواز به‌نظر می‌رسند. به لطف انجین قدرتمندی که الکترونیک آرتز برای این سری بازی‌ها استفاده می‌کند، همواره شاهد جلوه‌های بسیار جذاب و چشم‌نوازی هستیم و Battlefield 1 نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. تغییرات آب و هوایی، اولین موردی است که پس از تماشای تریلرهای بازی از لحاظ جلوه‌های گرافیکی خودنمایی می‌کند. عاملی که به گفته سازندگان مستقیماً بر روند گیم‌پلیِ بازی تأثیر خواهد گذاشت و سیستم تیراندازی آن را متحول خواهد کرد.

عوامل تخریب‌پذیری اجسام نیز در بازی Battlefield 1 نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند؛ چراکه در اغلب تریلرها شاهد انفجارهای مهیب و تخریب‌های غول‌آسایی هستیم و همین موضوع تجربه‌ای واقعی‌تر را برای مخاطبین رقم خواهد زد؛ علارغم اینکه زیبایی بازی از لحاظ گرافیکی نیز تقویت می‌شود. موقعیت‌های مختلفی که بازیکنان در بازی Battlefield 1 با آن مواجه می‌شوند، علاوه بر مقیاس‌ها و ابعادِ بزرگی که دارند، جزئیات خیره‌کننده‌ای را نیز شامل می‌شوند. محیط‌های بازی تحت تأثیر سیستم تغییرات آب و هوایی قرار گرفته‌اند و هر لحظه ممکن است شرایط عادی بازیکنان نیز تحت تأثیر جوِ حاکم بر محیط قرار گرفته و چالش فعلی بازی را سخت‌تر از گذشته کند. انجین گرافیکی بازی در واقع موتور پیشرفته‌تر شده‌ FrostBite 3 است که طبق روال همیشگی، EA تغییرات گسترده‌ای برای تولید فضاهای جذاب و گیرا در آن اتخاذ کرده است. بنابراین اگر در حین بازی‌ کردن با انفجارهای چشم‌نواز، طوفان‌های شنی و بارانی پیاپی، مناظر تخریب‌شده و زیبای جنگ‌ جهانی مواجه شدید، به هیچ وجه غافل‌گیر نشوید.

battlefield-1-concept-art-6

Battlefield 1 با وجود تغییرات گسترده‌ای که در پایه‌ریزی بازی اتخاذ کرده‌است، همچنان به برخی از مکانیزم‌های قدیمی خود پایبند بوده است. در بازی، حمل و نقل به عنوان یکی از موارد ضروری در پیشبرد مراحل محسوب می‌شود و عموم بازیکنان برای انجام بسیاری از کارها در بازی به ناچار باید از سیستم‌های حمل و نقلِ موجود در بازی استفاده کنند. تنوع ماشین‌آلات و وسایل حمل و نقل در Battlefield 1 بسیار بیشتر از گذشته خواهد بود و این درحالی است که بازی از لحاظ تکنولوژی حاکم بر اکوسیستم فعلیِ خود، چندان پیشرفته و قابل ترقی نیست. قطارها، هواپیماها و تانک‌ها وسایلی هستند که در تریلرهای بازی بسیار خودنمایی می‌کنند و محیط تیراندازی را در موقعیت‌های مختلف سوئیج خواهند کرد. حتی استفاده از کشتی‌های هوایی (بالن‌های غول‌آسایی که در اواسط جنگ جهانی اول به عنوان بزرگ‌ترین تکنولوژی حاضر در جهان محسوب می‌شدند) نیز پس از مدت‌ها راهش را به عناوین شوتر بازکرده و این‌بار بازیکنان قادر به کنترل این وسیله نقلیه خواهند بود. عوامل مختلفی در بازی وجود دارند که غریضه‌های استراتژیک بازیکنان را مورد سنجش قرار خواهند داد. در Battlefield 1 مسأله جلو رفتن و شلیک کردن نیست و حالا فاز جدیدی به اسم «حملات استراتژیک» وارد بازی شده‌اند و هریک از بازیکنان برای پیشروی در مراحل نیاز به سنجش فرصت‌های خود دارند. برای مثال، تخریب‌پذیری به حد قابل قبولی در روند گیم‌پلی ایفای نقش خواهد کرد و در مواقع ضروری می‌توان از تانک برای عبور از دل خانه‌ها و دیوارها استفاده کرد و از این طریق راه رسیدن به سنگر دشمنان را هموار ساخت. مثال‌های مشابهِ زیادی در بازی وجود دارد. به طور کلی، بازی Battlefield 1 دست بازیکنان را برای نابود کردن دشمنان بسیار باز گذاشته و سیستم مبارزات نیز تحت تأثیر همین موضوع هیچ‌گاه کسل‌کننده نخواهد بود.

ارتش‌های مختلفی در بازی وجود دارند و از این منظر، بازی به صورت چند شاخه دنبال می‌شود و این موضوع به خصوص در بخش چند نفره خودنمایی می‌کند. به طور کلی شاهد حضور ارتش فرانسه در بخش چند نفره بازی نخواهیم بود، اما سازندگان اعلام کرده‌اند که در روند داستانی با ارتش این کشور نیز رو به رو خواهیم شد؛ ولاکن برای حضور این دسته از نژادها در بخش جند نفره‌ بازی، باید منتظر بسته‌های الحاقیِ پس از انتشار بآن باشیم و در حالت کلی این ارتش جایی در بخش مولتی پلیر به خود اختصاص نداده است. در بخش چند نفره، سیستم حملات بازی نیز تحت تأثیر نوع نژادی که انتخاب می‌کنید قرار خواهد گرفت و بدین منظور، برخی از نقشه‌های بازی روند فعلی آن را تغییر می‌دهند. برای مثال امکان استفاده از اسب‌ها تنها برای عده‌ای ممکن است و برخی از ملیت‌ها با توجه به نقشه‌ای که بازی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ است چنین قابلیتی را ندارند. در باری هربار که احساس خطر می‌کنید، نوعی سیستم عقب نشینی وجود دارد که ابتدا با یک بمباران هوایی آغاز شده و بازیکنان را به محل امن‌تری هدایت می‌کند.  به طور کلی حدود 16 (!) نقشه مختلف برای بازی در نظر گرفته شده است که اگر مقیاس بررسی آن‌ها را بتای عمومی این بازی در نظر بگیریم، باید گفت که این میزان واقعا شگفت‌انگیز است؛ چرا که ابعاد نقشه‌های بازی وسعت بسیار زیادی را شامل می‌شوند و هیچ‌گاه از ارزش تکرار آن‌ها کاسته نخواهد شد.

bf_eede_walllpaper_1920x1080_v2

سیستم شخصی‌سازی نیز عضو جداناشدنی بازی Battlefield  محسوب می‌شود و این نسخه از بازی هم مستثنا نخواهد بود. با اینکه هیچ اطلاعی از بخش شخصی‌سازی این بازی در روند داستانی نداریم، اما با توجه به مولتی‌پلیرِ این بازی می‌توان به شخصی‌سازی Battlefield 1 امیدوار بود. به طور کلی نمی‌توان تصمیم قاطعی بر محتوای شخصی‌سازی Battlefield 1 گرفت، اما ظواهر و نمای کلی این بخش نوید یک سیستم پیشرفته برای شخصی‌سازی بازی را می‌دهد. طبق نمایش‌های که این بازی در رویدادهای مختلف به اشتراک گذاشته است، باید گفت که کلیت بخش شخصی‌سازی عمدتاً به ظاهر اشیای مختلف مربوط می‌شود و تا به این لحظه بعید به‌نظر می‌رسد که شخصی‌سازی در بازی Battlefield 1 جنبه‌ محتوایی داشته باشد.

بد نیست که اشاره‌ای هم داشته باشیم به بتای عمومی این بازی که چندی پیش در دسترس کاربران قرار گرفته بود. با این‌که این نسخه از بازی جزئیات زیادی را به نمایش در نیاورد، اما به جرعت می‌توان گفت که با یکی از بزرگ‌ترینمولتی‌پلیر‌های سال جاری رو به رو هستیم؛ چرا که علاوه بر وسعت بسیار زیاد بازی، جزئیات و مکانیزم‌های متنوع بیداد می‌کند. با وجود آن‌که تنها یک نقشه جزئی برای این نسخه از بازی در نظر گرفته شده بود، هیچ‌گاه شاهد تکراری شدن روند بازی نخواهیم بود؛ چراکه تمامی بخش‌های بازی هدفمند و پرجزئیات طراحی شده‌اند. بدین منظور می‌توان به بخش چند نفره بازی Battlefield 1 امیدوار بود؛ چرا که در نسخه بتا، با وجود ناقض بودن این بخش شاهد المان‌های جذاب و جدید سری Battlefield  بودیم.

از حق که نگذریم، Battlefield 1 تا به اینجای کار تبدیل به یکی از موردانتظارترین، جذاب‌ترین، پر‌حاشیه‌ترین و بازهم جذاب‌ترین عناوینِ شوترِ موجود در سال جاری شده است. با این‌که تقریبا هیچ اطلاعی از بخش داستانی بازی نداریم، اما می‌توان به نام «جنگ جهانی» و ریسک بزرگی که الکترونیک آرتز پذیرفته است امیدوار بود و با دید مثبت به مصاف Battlefield 1 رفت. تصاویر و جزئیات خیره‌کننده بازی نه تنها در تریلرها، بلکه در نسخه آزمایشی بازی نیز بیداد می‌کند و به نظر می‌رسد که سازندگان تکیه‌ زیادی بر جنبه گرافیکی بازی کرده باشند. با این‌حال هیچ‌کس نمی‌تواند موقعیت بخش داستانی را به مانند جلوه‌های بصری تضمین کند، اما تا این حد می‌دانیم که Battlefield 1 قرار است دیالوگ‌های بیادماندنیِ زیادی را برای بازیکنان در بخش داستانی رقم بزند. بازی Battlefield 1  آخرین دستاورد کمپانی الکترونیک‌ آرتز است که برای اولین بار در نسل هشتم، ما را به مصاف جنگ جهانی اول خواهد برد. شوترِ تا بدین لحظه موفقی که دست بر روی نقطه حساس بازیکنان گذاشته و از این منظر نگاه بسیاری از منتقدین جامعه مجازی را به خود جلب کرده است. باید دید که روایتِ نسلِ هشتمی EA از جنگ‌ جهانی اول چگونه خواهد بود، اما برای گرفتن پاسخ این سوال باید تا تاریخ 21 اکتبر 2016 مصادف با 30 مهرماه صبر کنیم. این‌بار، میدان جنگ (Battlefield)، واقعا میدانِ جنگ است!

 

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز