baznashr

ذخیره سازی اطلاعات در آینده چگونه خواهد بود؟

on .

تکنولوژی دیجیتالی همه جای دنیا را فرا گرفته و دانشمندان سخت به دنبال یافتن روش‌هایی بهتر برای ذخیره سازی اطلاعات هستند؛ روش‌هایی برای ذخیره بیشتر و ماندگاری طولانی‌تر. برخی از شرکت‌ها اقدام به ذخیره اطلاعات خود در کف اقیانوس‌ها کرده‌اند و برخی دیگر نگاهشان به بالاست؛ آسمانخراش‌های غول‌پیکر جهت ذخیره سازی اطلاعات به گرفته شده است. با نوآوری‌های زیادی که با سرعت زیاد و کوتاه‌ترین زمان ممکن در این زمینه در حال وقوع است، رقابت بزرگان تکنولوژی بر سر یافتن راه‌هایی جهت رسیدن به ذخیره سازی نامحدود اطلاعات خواهد بود. در ادامه شما را با 6 تکنولوژی که در آینده به عنوان راه‌های ذخیره سازی اطلاعات از آن‌ها استفاده خواهد شد آشنا می‌کنیم. با گجت نیوز همراه باشید.

دیسک شیشه ای 5 بعدی

ذخیره سازی اطلاعات در آینده چگونه خواهد بود؟

ذخیره سازی اطلاعات در 5 بُعد و جاسازی شده در ساختارهای نانوی شیشه می‌تواند الهام بخش ذخیره سازی اطلاعات توسط آیندگان باشد. تیم تحقیقاتی دانشگاه ساوتهمتون در مرکز تحقیقات نوری (ORG) نمونه اولیه این دیسک را با ابعاد 1/4 ساختند که توانست 360 ترابایت اطلاعات را تا دمای 190 درجه سانتیگراد (374 فارنهایت) در خود نگه دارد. این تیم تحقیقاتی ادعا می‌کند که اختراعشان می‌تواند اطلاعات را به مدت 13.8 بیلیون سال (عمر زمین) درون خود حفظ کنند. دلیل آن هم این است که برعکس CD و DVD که اطلاعات را در سطح خود ذخیره کرده و با خط و خش از بین می‌روند، اطلاعات این دیسک‌های 5 بعدی در ساختار و عمق آن‌ها ذخیره شده و ضد ضربه و خط و خش هستند.

ذخیره سازی اطلاعات در زیر آب

ذخیره سازی اطلاعات در آینده چگونه خواهد بود؟

عجیب نیست اگر بگوییم مایکروسافت مجبور است چند تُن اطلاعات را در سرورهایش ذخیره کند. این غول تکنولوژی سال گذشته آزمایشاتی را جهت ذخیره سازی اطلاعات خود در زیر آب انجام داده است. این پروژه که با نام پروژه ناتیک (Natick) شناخته می‌شود، اطلاعات را درون کپسول‌های ضد آب قرار داده و آن‌ها را در سواحل واشنگتن به اعماق اقیانوس آرام می‌سپارد. بعد از یک دوره آزمایشی دو ماهه، 38000 پوند از این کپسول‌های فولادی به سطح آب آورده شده و مشاهده گردید که همه اطلاعات قرار داده شده در آن‌ها، که به اندازه قدرت 300 کامپیوتر خانگی بودند، صحیح و سالم بیرون آمدند. البته این موضوع تنها در حد آزمایش است و مایکروسافت فعلا برنامه‌ای جهت عملیاتی کردن آن ندارد.

آسمانخراش‌های ذخیره سازی اطلاعات در ایسلند

ذخیره سازی اطلاعات در آینده چگونه خواهد بود؟

این آسمانخراش‌های افسانه‌ای جهت ذخیره سازی اطلاعات طراحی شده‌اند؛ البته این پروژه روی کاغذ است. این ساختمان‌های عظیم مانند استوانه‌های غول پیکر تو خالی عمل می‌کنند که اطلاعات در آن‌ها ذخیره شده و با گردش هوا میان استوانه‌ها، خنک می‌مانند؛ البته در جایی مثل ایسلند، خنک کردن کار سختی نخواهد بود. این برج‌ها می‌توانند زیرساخت انرژی این کشور را با انرژی 100% پاک و تجدیدپذیر تأمین نمایند. طراحی این آسمانخراش توانست در رقابت‌های طراحی آسمانخراش‌های eVolo مقام سوم را از آن خود کند. البته هنوز حرفی در مورد ساخت این برج‌های ذخیره سازی اطلاعات در دنیای واقعی به میان نیامده است.

دیسک شیشه‌ای کوارتز هیتاچی

ذخیره سازی اطلاعات در آینده چگونه خواهد بود؟

شرکت هیتاچی، پیشگام در صنعت تکنولوژی، در سال 2012 نسخه جدیدی از دیسک‌های ذخیره اطلاعات 5 بعدی را ساخت. محققان توانستند با استفاده از کدهای باینری، 40 مگابایت اطلاعات را در یک اینچ مربع از شیشه کوارتز ذخیره کنند. هر شیشه کوارتز که ضخامت آن به سختی به 2 میلیمتر می‌رسد، می‌تواند اطلاعاتی به اندازه ظرفیت یک CD را بدون اینکه از شفافیت آن کاسته شود، در دمای 1832 درجه فارنهایت درون خود ذخیره کند. این شیشه‌ها از نشت مواد شیمیایی و آب مصون هستند و اطلاعات درون آن‌ها را می‌توان با میکروسکوپ‌های نوری بازیابی کرد.

کنسول‌های شناور برای دستگاه‌های با انرژی کم

ذخیره سازی اطلاعات در آینده چگونه خواهد بود؟

یک تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندان کره‌ای و اسکاتلندی طرحی برای ذخیره سازی اطلاعات به ثبت رساندند که بر اساس کنسول‌های شناور درون گجت‌های کوچکی مانند تلفن‌های همراه و MP3 پلیرها عمل می‌کند. این کنسول خودران به جریان‌های الکتریکی درون دستگاه واکنش نشان داده و این اطلاعات الکتریکی را به داده‌های باینری تبدیل می‌کند. این تکنولوژی، بسیار سریع‌تر و به‌صرفه‌تر از تکنولوژی‌های موجود است. با اینکه این فناوری هنوز وارد دنیای لوازم الکترونیکی مصرفی نشده، اما این قابلیت را دارد که پیشتاز ذخیره سازی اطلاعات در آینده گردد.

معادن متروکه، محلی برای ذخیره سازی اطلاعات

ذخیره سازی اطلاعات در آینده چگونه خواهد بود؟

همزمان که محققین در تلاش برای یافتن متدها و ساخت دستگاه‌های جدید جهت ذخیره سازی اطلاعات هستند، دیگران به مکان‌های بهتری به منظور قرار دادن سرورهای خود در آنجا فکر می‌کنند. بعضی‌ها راه حل را در زیر پاهایمان می‌بینند. معادن متروکه سنگ آهک می‌توانند به مکان‌های مجهزی جهت ذخیره سازی زیرزمینی اطلاعات تبدیل شوند. یک مرکز ذخیره داده کارآمد باید دو مؤلفه را داشته باشد؛ دمای پایین و سطح رطوبت پایدار. یک معدن زیرزمینی، جایی است که هر دو مؤلفه‌ را دارد. شرکت معماری کالیسون (Callison) یک معدن قدیمی واقع در محلی مخفی در شمال شرقی ایالات متحده را به مکانی جهت ذخیره سازی اطلاعات خود تبدیل کرده است.

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز