baznashr

برج پکن با نمای شیشه‌ای ذوزنقه‌ای برای بهره‌وری هرچه بهتر از انرژی ساخته شد

on .

برج پکن با نمای شیشه‌ای ذوزنقه‌ای جلوه‌ی خاصی به این منطقه داده است. مرکز گریلند پکن توسط شرکت اسکیدمور، اوینگز و مریل (SOM) که یکی از بزرگترین شرکت های معماری جهان بوده، طراحی شده است.

اگر از راه دور نگاهی به این برج بیندازید، کاملا شبیه به هر آسمان خراش مستطیل شکل دیگری است که در نقطه‌ای از پایتخت چین سربرآورده است؛ اما با نزدیکتر شدن به آن برجی را خواهید دید که با شیشه‌هایی ذوزنقه‌ای شکل طراحی شده و ادعا می‌شود که با این شیوه‌ی طراحی، عملکرد انرژی بهبود یافته است.

برج پکن با نمای شیشه‌ای ذوزنقه‌ای برای بهره‌وری هرچه بهتر از انرژی طراحی شده است

این سازه‌ی 55 طبقه در مرکز گرینلند پکن و در منطقه‌ی تجاری Dawangjing تا ارتفاع 260 متری بالا رفته است. داخل این ساختمان شامل فضاهای اداری و 178 آپارتمان مسکونی بوده که به یک منطقه‌ی فروش چند طبقه نیز پیوند خورده است.

نمای این برج شیشه‌ای با الهام گرفتن از مجسمه سازی نقوش برجسته طراحی شده و شامل ماژول‌های شیشه‌ای ذوزنقه‌ای شکل است. اگر به تصاویر این برج به‌دقت نگاه کنید، خواهید دید که یک ذوزنقه به سمت بالا کشیده شده و ذوزنقه‌ی بعدی از سمت دیگر به طرف پائین کشیده شده است. با این روش نور از داخل و خارج برگردانده خواهد شد.

شرکت SOM درباره‌ی طراحی برج پکن می‌گوید: “ تیم طراحی ما به‌دنبال خلق یک برج چشم‌نواز بوسیله ی بررسی تعامل فرم ساده‌ای بین نور و سایه بوده‌اند. در واکنش به آسمان ابری پکن، این برج می‌تواند با دریافت روشنایی روز و انعکاس آن، به محله‌های اطراف این سازه روح ببخشد.”

SOM  می‌گوید که نمای شیشه‌ای ذوزنقه‌ای باعث بهبود عملکرد حرارتی ساختمان و کاهش حرارت خورشید در مقایسه با برج‌هایی می‌شود که دارای یک نمای شیشه‌ای صاف هستند.

در واقع هدف این شرکت برای طراحی مرکز گرینلند پکن، رسیدن به 30 درصد کاهش مصرف انرژی و آب در مقایسه با دیگر ساختمان هاست. با این حال هنوز مشخص نیست که مبنای دقیق این شرکت برای انتشار این آمار، چه چیزی بوده است. باید منتظر توضیحات بیشتر از طرف شرکت SOM باشیم.

این برج علاوه بر نمای شیشه ای خاص خود، دارای برخی از فناوری‌های جلوگیری از هدر رفت انرژی است که  از جمله می‌توان به پمپ های سرعت متغیر برای گرمایش و سرمایش، سیستم سرمایش تبخیری، و چرخ های حرارتی (یک سیستم بازیافت تبادل انرژی است. گازهای خروجی از اگزوز برای استفاده مجدد، دوباره وارد سیستم گرمایش می‌شوند) اشاره کرد.

طرح کلی SOM بهبود امکانات پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در این منطقه است. این طرح شامل ایجاد یک پارک جدید با امکانات رفاهی مختلفی چون کافی‌ نت‌ها و مراکز تفریحی است. دفتر سانفرانسیسکو‌ی این شرکت در نظر دارد تا سه برج دیگر را در نزدیکی این سازه احداث کند.

 

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز