baznashr

کمپانی ARM جزئیات تراشه‌ی Cortex-A35 را منتشر کرد

on .

کمپانی ARM معماری هسته‌ی کم مصرف جدیدی را با عنوان Cortex-A35 منتشر کرده است. این هسته‌ی پردازشی برای جایگزین شدن با Cortex-A5 و Cortex-A7 این کمپانی معرفی شده و اصلی‌ترین ویژگی آن مصرف پایین انرژی آن است.

کمپانی بریتانیایی آرم، معماری جدید تراشه‌ی کم مصرف خود را با نام Cortex-A35 معرفی کرد. آرم را باید بیشتر یک لابراتوار تحقیقاتی عنوان کرد که هیچ محصول سخت افزاری تولید نمی‌کند؛ بلکه این کمپانی معماری هسته‌های پردازشی مبتنی بر ARM را طراحی کرده و گواهی استفاده از این طراحی را در اختیار کمپانی‌های دیگر قرار می‌دهد. از جمله‌ی مشتریان اصلی این کمپانی باید به کوالکام، های سیلیکون، اپل، سامسونگ، هواوی و انویدیا اشاره کرد. آرم هسته‌های پردازشی خود را در سه سطح مختلف طراحی و روانه‌ی بازار می‌کند که شامل High Performance، High efficiency و Ultra-Hight Efficiency است. برای مثال می‌توان به هسته‌ی پردازشی Cortex-A57 اشاره کرد که در خانواده‌‌ی تراشه‌های High Performance قرار دارد. معماری هسته‌ی جدید Cortex-A35 در خانواده‌ی هسته‌های Ultra-High Efficiency قرار دارد. همانطور که اشاره کردیم هسته‌ی جدید معرفی شده توسط آرم برای جایگزینی با هسته‌های Cortex-A5 و Cortex-A7 طراحی شده است.

arm 1 eea1f

انتظار می‌رود این هسته‌ی پردازشی مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ یا ۱۶ نانومتری تولید شود. فرکانس در نظر گرفته شده برای این هسته را می‌توان حداکثر روی ۲.۰ گیگاهرتز قرار داد. برخلاف نسل پیشین که Cortex-A5 و Cortex-A7 نام دارد، نسل جدید مبتنی بر معماری ARMv8  یا همان دستورات ۶۴ بیتی این کمپانی است. این هسته همچنین قابلیت همخوانی با معماری big.LITTLE را نیز دارا است و می‌توان از آن در کنار هسته‌های پردازشی A53، A57 و A72 استفاده کرد. برای مثال می‌توان از این هسته در معماری سه لایه‌ی مدیاتک استفاده کرد که شامل هسته‌های Cortex-A35، Cortex-A53 و Cortex-A72 خواهد بود.

arm 2 fc6a4

از جمله‌ی قابلیت‌های این هسته‌ی پردازشی می‌توان به بهره‌گیری از فناوری بهینه و کارای حافظه‌های قدرتمندی اشاره کرد که در هسته‌ی Cortex-A53 نیز مورد استفاده قرار گرفته است. از نظر اندازه‌ی فیزیکی هسته‌ی جدید بسیار کوچک‌تر از Cortex-A53 است که از این رو استفاده از آن را برای طراحی بوردهای جمع و جور و بهره‌گیری از یک باتری با ظرفیت و حجم بزرگ‌تر فراهم می‌کند. آرم اعلام کرده که این هسته از نظر اندازه ۲۵ درصد کوچک‌تر از Cortex-A53 بوده و از این رو دو سوم از انرژی مورد استفاده توسط این هسته را مصرف می‌کند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط آرم، این هسته‌ی پردازشی قادر است در مقایسه با Cortex-A7 تا ۱۰ درصد انرژی کمتری را مورد استفاده قرار دهد. عملکرد این هسته نیز در شرایط و کاربردهای مختلف ۶ تا ۴۰ درصد بهتر از Cortex-A7 است. Cortex-A35 را می‌توان در فرکانس‌های بالای ۲.۰ گیگاهرتز نیز مورداستفاده قرار داد که این موضوع عملکرد این هسته از نظر مصرف انرژی را کمی کمرنگ‌ می‌کند؛ اما امکان طراحی تراشه‌هایی با معماری big.LITTLE و استفاده از هسته‌هایCortex-A35 و Cortex-A72 را امکان پذیر می‌کند.

لینک منبع : zoomit.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز