baznashr

معرفی نرم‌افزارهای یونیورسالی که ارزش استفاده در ویندوز 10 را دارند

on .

غول نرم‌افزاری دنیای فناوری، درصدد افزایش همکاری با توسعه دهندگان و توسعه‌ی تعداد بیشتری از نرم‌افزارهای ویندوز ۱۰ معروف به یونیورسال است. به دلیل تازه وارد بودن نرم‌افزارهای یونیورسال، فعلا توسعه دهندگان زیادی تمایل به ارائه‌ی نرم‌افزارهای خود بر پایه‌ی پلتفرم یونیورسال ویندوز ۱۰ ندارند. با این حال، در این میان تعداد اندکی از توسعه دهندگان هم وجود دارند که نرم‌افزارهای خود را فقط برای رابط کاربری مدرن ویندوز ۱۰ توسعه داده‌اند. در ادامه‌ی مقاله به معرفی اجمالی چند نرم‌افزار یونیورسالی که به طور حتم ارزش استفاده را دارند، خواهیم پرداخت.

حقیقت این است که نرم‌افزارهای جدید ویندوز ۱۰ به سبک یونیورسال که از طریق فروشگاه ویندوز قابل دسترس هستند، هنوز تا حدی جدید بوده و توانایی نرم‌افزارهای سنتی مشابه را ندارند. اما نرم‌افزارهای یونیورسال ویندوز ۱۰ چند مزیت کلیدی و سودمند دارند که در ادامه شرح می‌دهیم.

نرم‌افزارهای یونیورسال به راحتی از طریق فروشگاه ویندوز بروز رسانی می‌شوند

یکی از بزرگ‌ترین کمبودهای ویندوز، نبود مکانی یکپارچه برای بروز رسانی نر‌م‌افزارها بود که هنوز هم در مورد نرم‌افزارهای سنتی صادق است. اما خوشبختانه اکنون می‌توان نرم‌افزارهای یونیورسال ویندوز ۱۰ را به وسیله‌ی فروشگاه مجازی ساخته شده به دست مایکروسافت، بروز رسانی کرد که نه تنها فرآیند نصب و بروز رسانی را برای کاربران آسان‌تر ساخته، بلکه با این کار امنیت کاربران هم افزایش یافته است.

نرم‌افزارهای یونیورسال به خوبی با کنترل کننده‌های رسانه‌ای داخلی ویندوز، سازگار شده‌اند

کنترل کننده‌های رسانه‌ای روی صفحه یا به اصطلاح فرنگی on-screen ویندوز ۱۰، نسبت به قبل بهبود یافته و قابلیت عملکرد با حالت تبلت و دسکتاپ را دارند. مایکروسافت با این کار، نرم‌افزارهای یونیورسال و سنتی را به هم نزدیک‌تر کرده است. کاربران می‌توانند در هر زمانی اقدام به تنظیم حجم صدا از طریق لمس یا دکمه‌های کنترل رسانه‌ی موجود در کی‌بورد، کنند. هنگام استفاده از دکمه‌های کنترلی کی‌بورد برای تنظیم حجم صدا، رفتن به موزیک بعدی یا قبلی و توقف پخش موزیک، منوی کنترلی مدرنی نمایش داده می‌شود که شامل دکمه‌هایی برای کنترل موارد یاد شده به اضافه‌ی دکمه‌ی بازگشت به حالت تمام صفحه‌ی نرم‌افزار است. دکمه‌های مربوط به پخش فقط هنگام استفاده از نرم‌افزارهای یونیورسالی مانند Groove Music، Netflix و Plex نمایش داده می‌شوند.

رابط کاربری نرم‌افزارهای یونیورسال به طور پیش‌فرض از ورودی لمسی پشتیبانی می‌کند

بیشتر دستگاه‌های ویندوزی در گذشته، صفحه‌ی لمسی نداشتند اما خوشبختانه تعداد این گونه دستگاه‌ها در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است که برخی از آن‌ها از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند. اگر از دستگاه‌های ویندوزی لمسی استفاده می‌کنید، باید قدر نرم‌افزارهای لمس پسند معرفی شده در این مقاله را بدانید!

نرم‌افزارهای یونیورسال نمای بزرگ و مطلوبی دارند

اگرچه این مزیت ممکن است ظاهر بینی باشد اما این نرم‌افزارها برای شروع کار و در نگاه اول، واقعا بهتر از سابق هستند. نرم‌افزارهای قدیمی هنوز از زبان طراحی سخت و قدیمی استفاده می‌کنند. برخی از نرم‌افزارهای مدرن با وجود این که شاید همتایان سنتی آن‌ها دارای ویژگی‌های بیشتری باشند، اما برای استفاده در طراحی جدید ویندوز ۱۰، مطلوب‌تر و ساده‌تر هستند.

با وجود مزیت‌های یاد شده، می‌توان عدم سازگاری همه‌ی نرم‌افزارها با زبان طراحی مدرن مایکروسافت را، به ویندوز ۱۰ خرده گرفت. در حقیقت بزرگ‌ترین ایراد زبان طراحی لمس پسند همین است. درحالی که بیشتر نرم‌افزارهای یونیورسال توسعه داده شده به وسیله‌ی مایکروسافت قابلیت استفاده‌ی خوب و راحتی دارند، اما گزینه‌هایی هم وجود دارند که انگار سبک طراحی مدرن مایکروسافت به آن‌ها تحمیل شده است!

در ادامه، برخی از بهترین نرم‌افزارهای یونیورسالی که تجربه‌ی جالب و مطلوبی در ویندوز ۱۰ برای کاربران به ارمغان می‌آورند، معرفی می‌کنیم.

نت‌فلیکس

windows 10 universal app 1 8908a

سرویس استریم ویدیویی نت‌فلیکس (Netflix) همیشه در ارائه‌ی سرویس خود بر مبنای پلتفرم‌های مختلف پیش قدم بوده است. بنابراین دور از انتظار نیست که سرویس خود را بر پایه‌ی پلتفرم مدرن ویندوز ۱۰ هم، به کاربران این سیستم عامل ارائه دهد. نرم‌افزار یونیورسال نت‌فلیکس دارای دکمه‌های لمس پسندی است که در سینماهای خانگی بر پایه‌ی رایانه و نمایشگرهای عظیم ثانویه، بزرگ به نظر می‌رسند. کاربران می‌توانند با استفاده از دکمه‌های کنترل چند رسانه‌ای واقع در کی‌بورد، اقدام به تنظیم حجم صدای فیلم درحال پخش و متوقف ساختن آن کنند. البته، اگر ترجیح می‌دهید که از طریق مرورگر خود از این سرویس استفاده کنید، علاوه‌بر موارد یاد شده می‌توانید با استفاده از افزونه‌ی مرورگر کروم Flix Plus، به قابلیت‌های بیشتری دسترسی داشته باشید.

معرفی نرم‌افزارهای یونیورسالی که ارزش استفاده در ویندوز 10 را دارند

 

پلِکس

windows 10 universal app 2 fe36b

پلکس (Plex) یکی از نرم‌افزارهای مورد علاقه‌ی ما برای استریم فایل‌های چندرسانه‌ای بوده و به طور حقیقی با رابط کاربری ویندوز ۱۰ متناسب است. پوسترهای هنری بزرگ و تصاویر بندانگشتی، نمای بزرگی در سینمای خانگی رایانه‌ای و به منظور مرور کتابخانه‌ی رسانه‌ای در اختیار کاربر می‌گذارد. دکمه‌های کنترل چندرسانه‌ای هم به صورت بومی با این نرم‌افزار سازگار هستند که همین عامل باعث برتری آن نسبت به نسخه‌ی تحت وب سرویس پلکس می‌شود. طراحی این سرویس در هر پلتفرمی تا حدودی ثابت است؛ بنابراین استفاده از آن باید برای همه‌ی کاربران راحت باشد.

معرفی نرم‌افزارهای یونیورسالی که ارزش استفاده در ویندوز 10 را دارند

 

وی‌اِل‌سی

windows 10 universal app 3 1e67c

نرم‌افزار پخش فایل‌های چند رسانه‌ای وی‌ال‌سی (VLC)، همیشه به توانمندی در پخش هر نوع فرمت‌ فایلی مشهور بوده است. اما متاسفانه نسخه‌ی یونیورسال آن از قابلیت یاد شده بی‌بهره است. با این حال، نسخه‌ی یونیورسال آن از طراحی ساده‌ای برخوردار بوده که صراحتا بسیار بهتر از نسخه‌ی دسکتاپ سنتی است. بر خلاف نسخه‌ی دسکتاپ نرم‌افزار وی‌ال‌سی، در این نسخه می‌توان به مدیریت کتابخانه‌ی رسانه‌ای با استفاده از تصاویر بند انگشتی، تصاویر کاور مربوط به فایل‌های چندرسانه‌ای و آلبوم آرت پرداخت. مورد یاد شده، توانمندی یک نرم‌افزار محبوب را ثابت نمی‌کند و برای کارهای ابتدایی نیازی به وجود چنین قابلیتی نیست. نسخه‌ی یونیورسال این نرم‌افزار، قادر به پخش ویدیو و فایل‌های صوتی است که در این مورد عملکرد شگفت‌انگیزی دارد.

معرفی نرم‌افزارهای یونیورسالی که ارزش استفاده در ویندوز 10 را دارند

 

ادوبی فتوشاپ ایکسپرِس

windows 10 universal app 4 39a48

هنگامی که نرم‌افزار ادوبی فتوشاپ ایکسپرس (Adobe Photoshop Express) به صورت رایگان برای کاربران گوشی‌های هوشمند منتشر شد، ویرایشگران عکس از این اتفاق بسیار خرسند شدند. هم‌اکنون نرم‌افزار یاد شده به صورت رایگان برای کاربران رایانه‌های دسکتاپ هم منتشر شده است. کاربرهای نرم‌افزار فتوشاپ ایکسپرس قادر به انجام ویرایش‌ها و رفع عیوب ابتدایی تصاویر مانند کراپ کردن تصویر (crop)، تصحیح رنگ، افزودن فیلتر و کاهش نویز با استفاده از رابط کاربری فوق‌العاده ساده‌ی آن هستند. این نرم‌افزار هیچگاه جایگزین نرم‌افزارهای حرفه‌ای همچون فتوشاپ CS6 یا هر مورد مشابه دیگر، نخواهد شد اما در صورتی که نیازمند ویرایشگر ابتدایی تصاویر هستید، کارتان را راه می‌اندازد!

معرفی نرم‌افزارهای یونیورسالی که ارزش استفاده در ویندوز 10 را دارند

 

ووندرلیست

windows 10 universal app 5 ac479

نرم‌افزار ووندرلیست (Wunderlist) یکی از نرم‌افزارهای مورد علاقه‌ی ما در زمینه‌ی ایجاد فهرست انجام کارهاي روزانه برای دوره‌ی زمانی مشخص در ویندوز است. تعداد اندکی از توسعه دهندگان درمورد ساخت نرم‌افزارهای کاملا منطبق با زبان طراحی یونیورسال به قول خود عمل کرده‌اند که ووندرلیست هم جزو همین تعداد اندک است. این نرم‌افزار نه تنها از طراحی مجللی برخوردار است بلکه به طور خودکار اندازه‌ی پنجره‌ی خود را تعدیل و تنظیم کرده و فضای در دسترس را بهینه سازی می‌کند. به گونه‌ای که با کوچک کردن پنجره‌ی نرم‌افزار، رابط کاربری فشرده‌تری را مشاهده کرده و با بزرگ‌تر کردن اندازه‌ی پنجره، دکمه‌ها و فضای کاری بیشتری در اختیار خواهید داشت. در حالی که نسخه‌ی ویندوز ۷ این نرم‌افزار عملکرد مشابهی با نسخه‌ی یونیورسال دارد، اما فاقد برخی از ویژگی‌ها از جمله ورود به حساب کاربری ووندرلیست با استفاده از اکانت گوگل و بهره‌مندی از مزایای نرم‌افزارهای یونیورسال مانند بروز رسانی از طریق فروشگاه نرم‌افزاری ویندوز است که همین موارد نسخه‌ی یونیورسال را به انتخابی معقول برای کاربران تبدیل می‌کند.

معرفی نرم‌افزارهای یونیورسالی که ارزش استفاده در ویندوز 10 را دارند

 

دراپ‌باکس

windows 10 universal app 6 ebea6

سرویس ذخیره‌سازی ابری دراپ‌باکس (Dropbox)، به مفهوم سنتی فاقد هرگونه نرم‌افزاری است. به عبارت بهتر، دراپ‌باکس یک سرویس همگام‌سازی بوده که در پس‌زمینه‌ی سیستم عامل در حال اجرا است. اما نرم‌افزار نسخه‌ی ویندوز ۱۰ سرویس دراپ‌باکس، ابزاری دارای مدیریت فایل و مرورگر فایل تمام و کمالی است. با استفاده از نرم‌افزار یونیورسال سرویس ذخیره سازی ابری یاد شده، می‌توانید پوشه‌های خود را کاوش کرده، فایل‌های بارگذاری شده‌ی موجود را مشاهده کنید و تنظیمات دراپ‌باکس مانند امنیت حساب کاربری و آپلود تصویر از دوربین را مدیریت کنید.

معرفی نرم‌افزارهای یونیورسالی که ارزش استفاده در ویندوز 10 را دارند

 

تقویم

windows 10 universal app 7 db8b1

نرم‌افزار تقویم (Calendar) مایکروسافت که همراه با ویندوز ۱۰ در سیستم نصب شده و در اصطلاح فرنگی یک اِستاک اَپ (Stock app) نامیده می‌شود، یکی از برترین نرم‌افزارهای یونیورسال موجود در ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود. کاربران می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار، سرویس‌های ایمیلی مانند جی‌میل، Outlook، Exchange (نرم‌افزار ایمیل امن سازمانی مایکروسافت)، به علاوه‌ی تقویم آی‌کلود را مدیریت کنند. نرم‌افزار کالِندر مایکروسافت نمای بزرگ و خوبی دارد که برای یک نرم‌افزار تقویم کار چندان ساده‌ای نیست. همچنین، این نرم‌افزار کاملا با مرکز اعلانیه‌ی جدید و دستیار صوتی کورتانای موجود در ویندوز ۱۰ سازگار است و به عنوان مثال، هنگام رسیدن زمان ملاقات ثبت شده، با هشدارهای خود کاربر را آگاه می‌کند.

 

وان‌نوت

windows 10 universal app 8 3ebfe

نرم‌افزار وان‌نوت (OneNote) رویکرد متفاوتی در زمینه‌ی یادداشت برداری نسبت به نرم‌افزار محبوب Evernote برای خود دارد؛ با این حال هنوز هم تا حدودی توانمند است. این نرم‌افزار می‌تواند الگویی برای طراحی نهایی نرم‌افزارهای یونیورسال مایکروسافت باشد چرا که به خوبی قابلیت‌های خود را با طراحی مدرن ویندوز ۱۰ هماهنگ ساخته است. نرم‌افزار وان‌نوت از منویی به سبک ریبون اما بدون درهم ریختگی و القای حس سردرگمی بین آیکون‌های کوچک و فراوان گنجانده شده درون یک فضای کوچک که معمولا رابط کاربری ریبون را فنا می‌کند، بهره‌مند است. اگر برای یادداشت برداری‌های خود نیازمند نرم‌افزاری بهتر از Wordpad هستید، وان‌نوت بهترین انتخاب است.

معرفی نرم‌افزارهای یونیورسالی که ارزش استفاده در ویندوز 10 را دارند

 

ایکس‌باکس

windows 10 universal app 9 02c25

اگر یک دستگاه ایکس‌باکس دارید (یا حتی اگر ندارید!)، نرم‌افزار ایکس‌باکس (Xbox) ویندوز ۱۰ برای همه‌ی کاربران ابزاری افسانه‌ای محسوب می‌شود. با استفاده از این نرم‌افزار، می‌توانید پروفایل کاربری خود را مرور کرده، با دوستان خوره‌ی بازی‌های ویدیویی مکالمه‌ی صوتی و متنی برقرار کنید و حتی با استفاده از ابزار گیم بار داخلی ویندوز ۱۰، صحنه‌هایی از بازی‌های ویدیویی را ضبط بکنید. قابلیت ضبط بازی، محدود به بازی‌های ایکس‌باکس و سایر بازی‌های دسکتاپ نیست؛ بنابراین می‌توانید هنگام نیاز به نرم‌افزار ابتدایی ضبط از صفحه‌ی نمایش هم، از آن استفاده کنید.

معرفی نرم‌افزارهای یونیورسالی که ارزش استفاده در ویندوز 10 را دارند

 

نظر شما در مورد نرم‌افزارهای یونیورسال معرفی شده چیست؟ آیا تجربه‌ی استفاده از آن‌ها را داشته‌اید؟

لینک منبع : zoomit.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز