یکشنبه, 15 مهر 1397 بازدید 6051 بار

مجازی سازی دسکتاپ (VDI) چیست

مجازی سازی دسکتاپ (Virtual Desktop Infrastructure) روشی جدید برای مدیریت محیط میز کار کاربران است. VDI این امکان را برای مدیران شبکه فراهم می‏ کند تا کامپیوتر کاربران را در زیر ساختی مجازی، واقع در دیتاسنتر میزبانی و مدیریت کنند.

با استفاده از VDI می توان هزینه های تعمیر نرم افزاری و سخت افزاری، دست نبودن سرویس ها، افزایش منابع دسکتاپ کاربران و زمان پیاده سازی این اتفاق توسط ادمین، ابزار های جانبی مدیریت نرم افزار های سازمانی،  به کارگیری پرسنل IT برای قسمت Helpdesk را به صورت چشم گیری کاهش داد. VDI یک محصول یا یک برنامه نیست، یک مفهوم یا یک اصطلاح است. 

توسط این تکنولوژی، سیستم عامل کامپیوترهای شخصی از ماشین فیزیکی به ماشین مجازی تبدیل می شود و به جای اینکه پردازش بر روی هارد دیسک کامپیوتر کاربر انجام شود ، روی یک سرور مرکزی اجرا و ذخیره می‏ شود. بنابراین وقتی کاربران در حال کار با ماشین خودشان هستند، تمام برنامه‏ های مورد نیازشان بهمراه عملیات پردازشی و داده‏ های استفاده شده توسط آنان از روی سرور مرکزی اجرا و نگهداری می‏شود.

سیستم های مجازی سازی دسکتاپ یا همان Desktop Virtualization در حقیقت تشکیل شده اند از یک یا چندین سرور پرقدرت  که بر روی انها سیستم عامل هایی به ازای هر کاربر  نصب شده است و پردازش ها تماماٌ توسط این سرورهای پرقدرت انجام می شود ، کاربر بوسیله یک ترمینال مانند Thin Client به سرور متصل شده و صفحه دسکتاپ مجازی مخصوص به خودش را مشاهده میکند و انگار که با سیستم خودش کار میکند با این تفاوت که کل داده ها و اطلاعات و پردازش ها در روی سرور ها انجام میشود ، این روش از خیلی جهات میتواند به سود سازمان باشد زیرا دیگر هزینه های سرسام آور مدیریت کامپیوترها تاحد زیادی حذف  و هزینه خرید سخت افزار هم طبیعتا پایین میاد آید چون قیمت Thin client نسبت به یک PC‌ بسیار کمتر می باشد.

VDI با استفاده از پروتکل PCoIP یا RDP به کاربر امکان استفاده از میز شخصی‏شان را بر روی بستر LAN یا WAN می دهد. کاربران به واسطه ی دستگاه های گوناگون اعم از Tablet ، Thin client ، Smart phone و … می توانند به میز کارشان دسترسی داشته باشند بدون آن که امنیت اطلاعات سازمان به مخاطره بیفتد. در این حالت کارمند چه در اداره، فرودگاه، منزل و یا هر جای دیگری باشد می تواند به سیستم خود دسترسی داشته باشد. تنها کافیست به اینترنت یا اینترانت سازمان دسترسی داشته باشد تا بتواند از طریق شبکه و از راه دور وارد شبکه سازمان شده و دسکتاپ خود را ببیند.

نقاط قوت مجازی سازی دسکتاپ مجازی سازی دسکتاپ (Virtual Desktop Infrastructure) :

امنیت اطلاعات: با توجه به اینکه اطلاعات در داخل دیتا سنتر ذخیره می شود، تمامی دیتا سنتر ها از لحاظ شبکه و دسترسی فیزیکی دارای سطح امنیت بسیار بالایی می باشند.

کاهش چشم گیر هزینه های سخت افزاری: ترکیب و کاهش دوره های آپگرید سخت افزاری باعث کاهش چشم گیر هزینه های کاربران می شود به این دلیل که سخت افزار زیرو کلاینت ها همیشه ثابت بوده و تمامی منابع در داخل دیتا سنتر می باشند. پس با این توضیح می توانیم کلاینت های کاربران را از قبل خریداری کنیم و در انبار نگهداری کنیم، چون این کلاینت ها هیچوقت تغییر نمی کنند، جزء تغییر کننده ما دیتاسنتر می باشد که تمامی شرکت به واسطه سرویس هایی که دارند همیشه دیتا سنتر خود را به روز نگه می دارند.

مدیریت آسانتر: تمامی مراحل نصب نرم افزار، آپگرید و نصب پچ به صورت مرکزی صورت گرفته و دیگر نیازی به زیر بار بردن شبکه برای نصب از راه دور این اجزاء نیست.

قابلیت متحرک بودن کاربران: تمامی کاربران به واسطه ماهیت دسکتاپ خود (قرار گرفتن در دیتا سنتر) هر جا که دسترسی به شبکه داشته باشند به دسکتاپ خود دسترسی خواهند داشت. پس با این توضیح کاربر چه در میز خود باشد، چه در اتاق جلسات و چه در اتاق مدیر به دسکتاپ و اطلاعات خود دسترسی دارد.

منابع پویا: با توجه به اینکه تمامی منابع از روی سرور های دیتا سنتر به کاربر داده می شود، پس هرگاه کاربر احتیاج به افزاریش منایع سیستم خود داشته باشد، ادمین در چند ثانیه این تغییر را انجام می دهد بر خلاف سیستم های قدیمی که ساعت ها این فرآیند به طول می انجامید.

جداسازی اجزاء: یکی از بزرگترین قابلیت این این سیستم جدا سازی اطلاعات کاربران از سیستم عامل و نرم افزار ها می باشد. بدین معنی که اگر سیستم عامل کاربر دچار مشکل شود فایل های کاربر سالم مانده و هیچ اتفاقی برای آنها نمی افتد. پس می توان سیستم عمل کاربران را عوض کرد ولی هم فایل های آنها و هم نرم افزار های آنها مانند قدیم باشد که این مطلب ساختار بسیار منعطفی را به ادمین می دهد. در این روش تغییر سیستم عامل و نرم افزار های هر کاربر کمتر از یک دقیقه به طول می انجامد.

پایداری و بهره وری: به دلیل اینکه تمامی دسکتاپ ها بر روی سرور ها می باشند تمامی کاربران به صورت پیش فرض از سخت افزار سروری استفاده می کنند که این امر سرعت دسکتاپ ها را برای کاربران ماکزیمم می کند و بهره وری آن ها را بالا می برد. علاوه بر آن با توجه به قابلیت مجازی سازی در هنگام خرابی سخت افزاری سرور ها هیچ مشکلی برای دسکتاپ ها بوجود نمی آیند و دسکتاپ بر روی سرور های دیگر به کار خود ادامه می دهند.

نصب و تحویل نرم افزار: در این روش می توان 200 نرم افزار را در عرض 2 تا 3 ثانیه بر روی تمامی سیستم های کاربران نصب کرد.

پیاده سازی دسکتاپ برای کابران جدید: در روش های گذشته این امر در بهترین حالت ساعت ها به طول می انجامید، اما با استفاده از سیستم دسکتاپ مجازی این زمان به کمتر از چند دقیقه تبدیل می شود با این توضیح که ادمین هیچ کاری انجام نمی دهد و خود سیستم در صورتی که متوجه ورود یک کاربر جدید به مجموعه شود خود دسکتاپ مجازی ایشان را درست کرده و به او اختصاص می دهد.

برای سازمان هایی که چند دیتا سنتر دارند، در صورت بروز مشکلات طبیعی از جمله سیل، تمامی کاربران می توانند در محل جدیدی قرار گیرند و به دسکتاپ های خود که حالا بر روی دیتا سنتر دوم است استفاده نمایند.

پرکاربردترین و بهترین محصولاتی که در این رابطه ارائه شده اند:

  • VMware Horizon View 6
  • Citrix XenDesktop
  • Microsoft VDI broker or Remote Desktop Services Machine Host

 

این مورد را ارزیابی کنید
(8 رای‌ها)

پربازدیدترین مطالب

"«قیمتی که در هنگام سفارش مشتري در پیش‌فاکتور منظور گرديده است، معتبر مي‌باشد»."