baznashr

تماشا کنید: نواختن گیتار توسط یک بیمار حین جراحی تومور مغزی

on .

تماشا کنید: نواختن گیتار توسط یک بیمار حین جراحی تومور مغزی

شاید برخی افراد عادت به گوش دادن به موسیقی حین انجام کار را نداشته باشند، اما اخیرا تعدادی پزشک جراح، کار جراحی مغز و جداکردن تومور را با نواختن گیتار بیمار به انجام رساندند.

احتمالا از این خبر شگفت زده خواهید شد! چرا که یک بیمار در هنگام جراحی مغز وی، گیتاری را نواخت. البته می‌توان گفت این کار، روند جدیدی در اتاق‌های عمل است. سال گذشته یک نوازنده‌ی بزرگ ویولن با نام راجر فریسچ که برای کنسرت‌های بزرگی ویولن زده است دچار تومور و زائده‌ای در مغز خود می‌شود و جراحان هم از او می‌خواهند برای اینکه مکان دقیق زائده‌ی مغزی او مشخص شود او در حین عمل به نواختن ویولن‬‎ بپردازد. به منظور درمان لرزش دستان خود، در طول انجام فرآیند باید ساز می‌نواخت و در عمل او باید الکترودی در نقطه‌ای از مغز گذاشته می‌شد که دچار تومور شده است. برای پیدا کردن این نقطه راجرز مجبور بود تا در حین عمل ویولن بزند تا این نقطه توسط الکترود پیدا شود.

شرایط راجرز کاملا منحصر به فرد بود اما این کار برای جراحان بسیار رایج است که حین عمل، بیمار مشغول انجام کاری باشد که بتوانند محل دقیق تومور یا آسیب دیده را پیدا کرده و اشتباها محلی دیگر را عمل نکنند.

حال بیماری دیگری با نام آنتونی دیاس مورد عمل جراحی قرار گرفته که در حین عمل، جراحان برزیلی باید بیمار را وارد به انجام کاری می‌داشتند که در رابطه با دیاس، از وی خواستند تا گیتاری را بنوازد. اگرچه نواختن یک آلت موسیقی برای بیمار بسیار لذت بخش است اما جراحان حین عمل فعالیت‌های دیگر مغز همانند گفت و گو را هم کنترل کردند. 

آنتونی برای اینکه عملکرد بهتری در نواختن گیتار کلاسیک داشته باشد، یکی از قطعه‌ موسیقی‌های مورد علاقه خود را نواخت. او در این باره گفت:

دکترها از من خواستند تا یکی از محبوب‌ترین قطعه‌های موسیقی مورد علاقه‌ام را بنوازم.

آنتونی زمانی متوجه بیماری خود شد که کلمه‌ها و اصطلاحات رایج و پرکاربرد را فراموش می‌کرد. حال ۹۰ درصد از تومور مغزی وی جدا شده و پزشکان بیمارستان عملیات جراحی موفق دانسته و آنتونی را مرخص کردند. البته این عمل جراحی تحت بی‌حسی موضعی بود که آنتونی حین جراحی هیچ دردی را احساس نمی‌کرد.

لینک منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز