baznashr

دانشمندان نجوم کامل ترین نقشه سه بعدی جهان را ارائه کردند

on .

نقشه سه بعدی

 دانشمندان روی کامل‌ترین نقشه سه بعدی جهان مناطقی به رنگ سفید مشخص کرده‌اند که نشان دهنده‌ی کهکشان‌ راه شیری است، مناطق قرمز رنگ هم نشان دهنده کهکشان Shapley، بزرگ‌ترین کهکشان در مقایسه با راه شیری است. مناطق آبی و تیره هم کهکشان‌های جدید را نشان می‌دهد، مناطق کناری نقشه هم هنوز کشف نشده و نامشخص هستند.

اگرچه ممکن است انسان‌ در آینده نزدیک شاهد عمق وسیعی از فضا نباشد اما داشتن یک نقشه کامل و سه بعدی کمک می‌کند تا دانشمندان بتوانند انبساط جهان و وسعت آن را پیش بینی کنند. دانشمندان مشاهده کرده‌اند که کهکشان‌ها بطور متفاوتی از هم حرکت می‌کنند، زیرا انبساط جهان یکنواخت نیست. این تفاوت‌ها، «سرعت‌های عجیب» نامیده می‌شوند.کهکشان همسایه‌ی راه شیری که آندرومدا نام دارد، تقریبا با سرعت دو میلیون کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.

 

پروفسور مایکل هودسان، جاناتان کریک و استفان ترن‌بال، محققانی از دپارتمان فیزیک و ستاره‌شناسی دانشگاه واترلو و موسسه فیزیک نجومی پاریس و موسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه این نقشه را تولید کرده‌اند.

توسط این نقشه دانشمندان قادر هستند تا ماده تاریک را به طور دقیق بررسی کنند. ماده تاریک، بیشتر حجم جهان را دربرگرفته است و یک شکل فرضی از ذره ماده است که نور را بازتاب یا انتشار نمی‌دهند، از این رو نمی‌توان آن را بطور مستقیم مشاهده یا اندازه‌گیری کرد. ویژگی‌های ماده تاریک تنها بطور غیرمستقیم و از طریق تأثیرات گرانشی آن بر ماده مرئی و نور، قابل استنباط است. مدل‌های پیشین بطور کامل برای این حرکت رصد‌ شده، اختصاص نیافته بودند. این انحراف‌ها در حرکت کهکشان‌ها، ابزار ارزشمندی برای تعیین توزیع ماده و ماده تاریک در بزرگترین مقیاس ممکن هستند. 

 

لینک منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز