baznashr

۴ اردیبهشت؛ سالگرد مرگ مکس فون لائو فیزیکدان سرشناس آلمانی

on .

مکس فون لائو

۵۵ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۴ آوریل سال ۱۹۶۰ میلادی مکس فون لائو - فیزیکدان سرشناس آلمانی فوت کرد. بیشترین شهرت وی بخاطر کشفِ پدیده‌ی پراش پرتو ایکس در کریستال‌ها است که به همین خاطر نیز جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۱۴ را دریافت کرد.

مکس فون لائو در تاریخ ۹ اکتبر سال ۱۸۷۹ در شهر فافندورف واقع در امپراتوری پروس متولد شد. وی در سال ۱۸۹۸ وارد ارتش پروس شد و از طرف ارتش به تحصیل در رشته‌های ریاضیات، فیزیک و شیمی پرداخت. لائو این دوره‌ها را از طرف ارتش در دانشگاه‌های استراسبورگ، گوتینگن و لودوینگ ماکسیمیلیان مونیخ سپری کرد. وی دوران تحصیل خود را زیر نظر دانشمندان بزرگی نظیر مکس پلانک فیزیکدان بزرگ و دیوید هیلبرت ریاضیدان سرشناس سپری کرد.

مکس فون لائو در سال ۱۹۰۳ توانست دکترای خود را در رشته‌ی فیزیک کسب کند. در سال ۱۹۰۶ فون لائو به عنوان دستیار پلانک کارهای تحقیقاتی خود را آغاز کرد و دوره‌ای را نیز به همکاری با البرت اینشتین برای توسعه نظریه نسبیت پرداخت. در این سال‌ها فون لائو تحقیقات بسیاری را در خصوص ماهیت و خصوصیات پرتو ایکس انجام داد و سرانجام توانست مهمترین دستاورد علمی خود را کشف کند.

فون لائو در خلال تحقیقات خود در خصوص پرتو ایکس موفق به کشف پدیده‌ی پراش پرتو ایکس در کریستال‌ها شد و به همین خاطر نیز در سال ۱۹۱۴ توانست جایزه‌ی نوبل فیزیک را به خود اختصاص دهد. در فیزیک به پخش شدن یا خم شدن موج یا ذرات هنگام مواجه شدن با یک مانع پراش گفته می‌شود. پدیده‌ی پراش نه تنها در امواج نوری بلکه در تمامی امواج و حتی ذرات کوچک نیز دیده می‌شود. با این وجود پراش معمولا در زمینه‌ی امواج الکترومغناطیسی بیشتر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر تحقیق در خصوص پرتو ایکس دکتر فون لائو در خصوص فیزیک نور، بلورنگاری، نظریه‌ی فیزیک کوانتوم، فیزیک ابررساناها و نظریه‌ی نسبیت نیز یک متخصص بود و دستاوردهای مهمی از خود در این حوزه‌ها برجای گذاشت.

دکتر فون لائو از مخالفان سر سخت حزب نازی آلمان نیز به حساب می‌آمد، اما هیچگاه آلمان را بخاطر حزب نازی ترک نکرد و بعد از جنگ جهانی دوم توانست مجددا ساختار علمی آلمان را مجددا تشکیل و سازماندهی کند.

دکتر فون لائو سرانجام در تاریخ ۲۴ آوریل سال ۱۹۶۰ میلادی و در ۸۰ سالگی در آلمان غربی دیده از جهان فروبست.

لینک منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز