baznashr

اسب ها می‌توانند با ما ارتباط برقرار کنند

on .

اسب

طبق تحقیقات گروهی از دانشمندان موسسه دامپزشکی نروژ، اسب ها هم به مانند شامپانزه‌ها، دلفین‌ها و سایر انسان‌واران می‌توانند با استفاده از علائم و اشاره‌ها با انسان ارتباط برقرار کرده و منظور خود را برسانند.

پیش از این تصور می‌شد که فقط برخی از حیوانات انسان‌وار مانند شامپانزه، گوریل، اورانگوتان، گیبون و دلفین می‌توانند به وسیله اشاره و علامت منظور خود را برسانند؛ اما اکنون دانشمندان توانسته‌اند اسب‌ ها را به گونه‌ای آموزش دهند تا هر وقت به پتو نیاز داشتند بینی خود را به صفحه مشخصی بزنند. این دانشمندان از هویج به عنوان پاداش استفاده می‌کردند. طبق تحقیقات صورت گرفته، درخواست اسب‌ ها برای پتو به طور اتفاقی نبوده و با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان سرمای هوا صورت می‌گرفت.

این تحقیقات در موسسه دامپزشکی نروژ انجام شد و دکتر سیسیلی مگ دل و همکارانش به دنبال راهی بودند برای فهمیدن اینکه اسب‌ ها چه زمانی به پتو نیاز دارند. دکتر مگ دل در این باره اعتقاد دارد که پژوهش‌های تیم تحقیقاتی او منجر به شناخت بیشتر اسب‌ ها و طرز فکر آنها شده است. وی در ادامه گفت:

ما در بیشتر اوقات اسب‌ ها را حیوان باهوشی نمی‌دانستیم اما تحقیقات ما نشان داد که می‌توانیم راه برقراری ارتباط با این حیوانات را پیدا کنیم و آنها نیز توانایی فهماندن فکر و منظورشان را به ما داشته و حتی می‌توانند مانند انسان‌ها انتخاب کنند.

در کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا مانند نروژ به دلیل داشتن آب و هوای قطبی معمولاً در تمام طول شبانه روز روی اسب‌ ها پتو می‌کشند.

آموزش 23 اسب برای یاد گرفتن علائم

تیم پژوهشی موسسه دامپزشکی نروژ برای انجام تحقیقات خود 23 اسب از نژادهای متفاوت را انتخاب کرد و در مرحله نخست به اسب‌ ها یاد دادند که با بینی خود به صفحه‌ای بزنند که در کنار اصطبل گذاشته شده بود. سپس آنها تفاوت میان علائم مختلف را فهمیدند. این علائم به این شکل بود که برای درخواست پتو به روی خط افقی و برای برداشتن پتو به روی خط عمودی ضربه می‌زدند. در سومین مرحله این حیوانات آموزش دیدند تا علامت‌ها و واکنشی که در پی آن صورت می‌گیرد را درک کنند. در پایان پس از دو هفته آموزش، اسب‌ ها یاد گرفتند که چگونه می‌توانند با استفاده از علامت‌ها به مهتر خود بفهمانند که به پتو نیاز دارند.

اسب‌ هایی که مورد آزمایش قرار گرفتند تنها روزی 10 تا 15 دقیقه آموزش دیدند و درخواست پتو از سوی آنها اتفاقی نبوده است. این اسب‌ ها در هوای سرد و بارانی پتو درخواست می‌کردند و اگر هوا گرم و آفتابی بود از مهتر خود می‌خواستند که پتو را بردارد.

دانشمندان اظهار امیدواری کردند که این تحقیقات ادامه داشته و به اسب‌ ها چیزهای بیشتری آموزش داده شود تا صاحبان آنها نیز بتوانند با استفاده از نتایج کسب شده با اسب خود ارتباط برقرار کنند.

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز