baznashr

تماشا کنید: گلخانه‌ای برای مناطق گرم و خشک که آب خود را از هوا تامین می‌‌‌کند

on .

تماشا کنید: گلخانه‌ای برای مناطق گرم و خشک که آب خود را از هوا تامین می‌‌‌کند

در مناطق گرم و خشک دنیا جمع آوری میزان کافی از آب باران برای پرورش گیاهان بسیار دشوار است. منبع بالقوه‌ی دیگری که می‌‌‌توان از آن برای به دست آوردن آب بهره برد استفاده از شبنم است.

گلخانه‌ای که به این منظور در اتیوپی طراحی شده است از فناوری نه چندان پیشرفته‌ای برای تامین آب کشاورزان محلی بهره می‌‌‌برد که بر پایه راه حل استفاده از شبنم است! این آب برای پرورش گیاهان است، البته می‌‌‌توان از آن به عنوان منبعی برای تامین آب آشامیدنی نیز استفاده کرد. مواد اولیه‌ای مورد نیاز برای ساخت این گلخانه هم بسیار ساده و ارزان است و برای ساخت آن نیز نیازی به افرادی با مهارت‌های بالا نیست. حتی توانایی جمع‌آوری آب باران در این دستگاه وجود دارد.

این گلخانه در طی روز، هوای گرم و مرطوبی را که درونش جریان می‌یابد، به دام می اندازد و سپس در هنگام غروب که دمای هوا رو به کاهش می رود با باز کردن بخش بالایی خود که توسط یک زیست پلاستیک ویژه پوشیده شده است باز می‌‌‌شود تا شبنم بتواند در اثر کاهش دمای صورت گرفته بر روی صفحه ی پلاستیکی که در آن جا قرار گرفته تشکیل شود و به سمت تانک آب سرازیر شود.

میزان آبی که در این دستگاه جمع آوری می‌‌‌شود بسته به اتمسفر محل متفاوت است اما در محلی با رطوبت حدود 50 درصد چیزی حدود 200 لیتر آب در روز قابل جمع‌آوری است.

سازندگان این دستگاه هم اکنون در حال افزایش سرمایه گذاری اولیه‌ی خود به وسیله‌ی کمپین Indiegogo هستند. احتمالا برای شروع تا اواخر سال جاری میلادی 10 عدد از این نوع گلخانه‌ها ساخته خواهد شد.

در ویدیوی زیر می‌‌‌توانید نحوه‌ی عملکرد این دستگاه را مشاهده کنید:

دانلود ویدیو

لینک منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز