baznashr

ساخت سیستمی با توانایی یادگیری زبان گفتاری انسان‌ها بدون داشتن اطلاعات قبلی

on .

زبان های گفتاری

در حالی که ممکن است ما باهوش‌ترین افراد دنیا نباشیم، اما این توانایی در همه‌ی ما وجود دارد تا زبان را شنیده و یاد بگیریم و سپس با آن سخن بگوییم. عمل یادگیری بسیار پیچیده است و سال‌ها است که انسان‌ها را از پیچیده‌ترین ماشین‌ها نیز متمایز کرده است. با این حال دانشمندان با ساخت سیستمی مصنوعی موفق به انجام این عمل بدون برنامه‌ریزی قبلی شده‌اند تا قدمی بزرگ در این زمینه بردارند.

دانشمندان با طراحی برنامه‌ای با نام ANNABELL که متشکل از ۲.۱ میلیون نورون و ۳۳ میلیارد ارتباط مجازی است، موفق شده‌اند تا یادگیری زبان به صورت خودکار را بدون برنامه‌نویسی قبلی برای ماشین‌ها نیز به ارمغان بیاورند. در حالی که این سیستم بسیار پیچیده به نظر می‌رسد، اما فهم و درک آن در حد کودکی چهار ساله است. بنابر گفته‌ی طراحان، این سیستم توانایی یادگیری اسم‌ها، فعل‌ها و صفات را داشته و می‌تواند آن‌ها را در قالب جمله‌ای احساسی ادا کند.

عاملی که ANNABELL را از دیگر سیستم‌ها جدا می‌کند این است که این سیستم بدون داشتن اطلاعات قبلی از کلمات و لغات، آن‌ها را خود یاد می‌گیرد. با استفاده از رابط کاربری متن محور، ۱۵۸۷ جمله را به عنوان ورودی به آنابل دادند و او از این جملات توانست ۵۲۱ پاسخ را استخراج کند.

دانشمندان و محققانی که در این طراحی شرکت داشته‌اند اصرار دارند که برنامه‌ی آن‌ها تلاشی برای حل مشکل ارتباط کلامی بین انسان‌ها و ماشین‌ها نبوده و آن‌ها قصد دارند مکانیزم یادگیری زبان توسط انسان‌ها را درک کنند. با این حال ساخت چنین سیستمی می‌تواند قدمی بزرگ در زمینه‌ی هوش‌ مصنوعی باشد.

لینک منبع : zoomit.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز