baznashr

تراشه اختصاصی اکسینوس 8890 سامسونگ معرفی شد؛ هسته اختصاصی Mongoose و بهره‌گیری از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری

on .

اکسینوس 8890 سامسونگ

سامسونگ پارسال تراشه‌ی اکسینوس ۷۴۲۰ را معرفی کرد که در شماری از پرچمداران این کمپانی از قبیل گلکسی اس ۶ و گلکسی اس ۶ اج مورد استفاده قرار گرفت. حال دقایقی پیش این کمپانی نسل جدید تراشه‌ی پرچمدار خود را با نام اکسینوس ۸۸۹۰ معرفی کرد. این تراشه از وجود هسته‌های اختصاصی سامسونگ که مدت زیادی است اخباری را در خصوص آن‌ها می‌شنویم، بهره می‌برد.

همچون اکسینوس ۷۴۲۰، تراشه‌ی اکسینوس ۸۸۹۰ نیز از وجود هشت هسته‌ی پردازشی ۶۴ بیتی بهره می‌برد. سامسونگ اعلام کرده که تراشه‌ی جدیدش مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری و فرآیند FinFET تولید خواهد شد. همانطور که اشاره کردیم سامسونگ در این تراشه برای اولین بار از هسته‌های پردازشی اختصاصی خود استفاده کرده است. هسته‌های اختصاصی سامسونگ که با نام Mongoose یا M1 شناخته می‌شوند، مبتنی بر معماری ۶۴ بیتی دستورات ARMv8 هستند. البته این تراشه‌های اختصاصی تنها چهار عدد از هسته‌های مورد استفاده را تشکیل می‌دهند و سامسونگ برای چهار هسته‌ی پردازشی دیگرش از Cortex-A53 آرم استفاده کرده است. کره‌ای‌ها با بهره‌گیری از دو دسته‌ هسته برای پردازش و بکارگیری فناوری چند پردازشی ناهمگون، هشت هسته‌ی پردازشی خود را در اکسینوس ۸۸۹۰ مدیریت می‌کنند.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط سامسونگ این تراشه در مقایسه با اکسینو ۷۴۲۰ بیش از ۳۰ درصد از نظر عملکرد بهبود یافته است. اما این تنها بهبود انجام شده در مقایسه با نسل پیشین این تراشه نیست. اکسینوس ۸۸۹۰ علاوه بر بهبود عملکرد از نظر مصرف انرژی نیز نشان از بهبودی ۱۰ درصدی دارد.

از جمله‌ی قابلیت‌های دیگر این تراشه‌ی جدید، باید به ادغام ساختار پردازنده با مودم اشاره کرد که برای اولین بار در تراشه‌های اختصاصی رده بالای سامسونگ شاهد استفاده از این الگوی طراحی هستیم. باید به این نکته اشاره کرد که سامسونگ پیش از این چنین الگویی را در تراشه‌های میان رده‌ی خود مورد استفاده قرار داده بود. از نظر ارتباطی، بهره‌گیری از مودم LTE Rel. 12 Cat.12/13 این قابلیت را در  اختیار کاربران گجت‌های مبتنی بر این تراشه قرار خواهد داد تا از سرعت بالای شبکه‌های مخابراتی استفاده کنند. سامسونگ اعلام کرده که با استفاده از این تراشه می‌توان تا ۶۰۰ مگابیت در ثانیه دانلود و ۱۵۰ مگابیت در ثانیه آپلود را تجربه کرد.

سامسونگ در حوزه‌ی پردازش گرافیکی نیز از پردازنده ی گرافیکی Mali-T880 استفاده کرده که توسط کمپانی آرم طراحی شده است. کره‌ای‌ها اعلام کرده‌اند که تولید انبوه این تراشه از پایان سال جاری میلادی آغاز خواهد شد، حال آنکه شماری از شایعات منتشر شده حکایت از آغاز این فرایند در کارخانه‌های سامسونگ دارد. با وجود معرفی نسل جدید تراشه‌ی پرچمدار سامسونگ و وجود شایعات در خصوص بهره‌گیری از اسنپدراگون ۸۲۰ در شماری از نسخه‌های گلکسی اس ۷، باید دوباره شاهد عرضه‌ی گلکسی‌ اس‌های سامسونگ با بهره‌گیری از دو تراشه باشیم.

نظر شما در این خصوص چیست؟

لینک منبع : zoomit.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز