یکشنبه, 15 مهر 1397 بازدید 5715 بار

تفاوت TFTP و FTP

FTP یا File Transfer Protocol از پروتکل های لایه application از مدل مرجع TCP/IP است. مرجع گسترش دهنده پروتکل FTP سازمان IETF است كه از اوايل سال 1970 مطرح  و مشخصات استاندارد آن طی RFC 959  در اكتبر سال 1985 ارائه و سپس در سالهای بعد تحت RFC های 2228 ، 2640 ، 2773 مورد بازنگری و به روز رسانی قرار داد.

اف تی پی یکی از انواع پروتکلهای اینترنتی و به معنای پروتکل انتقال فایل و مخفف File Transfer Protocol و جهت انتقال فایلها و فولدرها بین کامپیوتر های مختلف کاربرد دارد. مهمترین دلیل استفاده از اف تی پی این است که امکان مدیریت راحت دانلود و آپلود فایل ها را به ما می دهد.کار با فولدرها و امکان آپلود یک فولدر مهمترین جذابیت اف تی پی است.

بهترین نرم افزار رایگان راه اندازی FTP سرور می توان از نرم افزار FileZilla server نام برد

TFTP اولین بار در سال ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار گرفت و Extension های مختلفی از این پروتکل نیز ارائه شد. TFTP بر اساس یک پروتکل قدیمیتر به نام EFTP بنا گذاشته شد.

TFTP خلاصه Trivial File Transfer Protocol است . TFTP نسخه ساده شده ای از FTP به حساب می آید بنابراین ساختار کاری تقریبا مشابه FTP دارد . ساختار کاری TFTP نیز به شکل Client Server می باشد و ارتباطی که بین دو دستگاه در شبکه برقرار می شود.

از کاربردهای TFTP در شبکه این است که شما می توانید براحتی با استفاده از یک ترمینال ساده یا یک Thin Client با سرور TFTP ارتباط برقرار کنید و فایل های کوچک را براحتی بین این دو دستگاه رد و بدل کنید.

از بهترین نرم افزارهای رایگان راه اندازی TFTP سرور روی سیستم عامل ویندوز می توان موارد زیر را ذکر کرد:

Solarwinds Trivial File Transfer Protocol (TFTP) server

tftpd32 Trivial File Transfer Protocol (TFTP) server

Open Trivial File Transfer Protocol (TFTP) server

تفاوت TFTP و FTP در چیست ؟

TFTP در یک سری موارد کلیدی با FTP تفاوت دارد:

TFTP در نسخه های اصلی خود فقط اجازه آپلود و دانلود فایل هایی را می داد که ماکزیمم 32 مگابایت حجم داشتند اما در نسخه های جدیدتر آن این محدودیت برداشته شد. این محدودیت حجمی در FTP وجود ندارد.

TFTP هیچگونه مکانیزم احراز هویت و Login به سیستم ندارد و به شما هیچ پیام ورود نام کاربری و رمز عبور نمایش داده نمی شود اما FTP حداقل کاری که می کند احراز هویت بصورت Anonymous را انجام می دهد و قابلیت احراز هویت را نیز دارد هر چند احراز هویت FTP اصلا قابل اعتماد نیست اما با استفاده از پروتکل های TLS, SSL و(Secure Shell (SSH که به ارائه پیامهای رمز نگاری شده میپردازند میتوان تا حد زیادی امن کرد.

TFTP از شماره پورت 69 برای برقراری ارتباطات شبکه ای استفاده می کند و این در حالی است که FTP از شماره پورت های 20 و 21 برای اینکار استفاده می کند.

TFTP  معمولا در شبکه های داخلی از پروتکل  UDP استفاده می شود و این در حالی است که شما می توانید از FTP در شبکه های عمومی و اینترنت از پروتکل TCP نیز استفاده کنید. 

 

این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

پربازدیدترین مطالب

"«قیمتی که در هنگام سفارش مشتري در پیش‌فاکتور منظور گرديده است، معتبر مي‌باشد»."