baznashr

5 پیشنهاد خوب برای کاهش صدای فن لپ تاپ

on .

امروزه هر کاری از موبایل‌ها و تبلت‌های جدید بر می‌آید، اما هنوز هم برای کارهای مهم باید به لپ تاپ رجوع کرد. اما با مشکل صدای فن لپ تاپ ها چگونه سر کنیم؟

با آمدن گجت‌های جدید باز هم لپ تاپ‌ ها اولین گزینه برای انجام کارهای جدی هستند. با وجود موبایل‌ها و تبلت‌های جدید و کم‌وزن هنوز هم برای به انجام رساندن کارهای مهم باید به لپ تاپ خود رجوع کنیم. اگر لپ تاپ شما مشکل گرما دارد و از صدای بلند فن آن خسته شده‌اید به ادامه این آموزش توجه کنید.

پیش از آغاز کار

لپ تاپ ها و البته کنسول‌های گیمینگ فقط به یک دلیل با خود فن به همراه دارند: ایجاد گردش هوا به منظور تخلیه حرارت درون بدنه دستگاه. بیشتر وقت‌ها بالا رفتن صدای فن لپ تاپ شما طبیعی است، حتی جدیدترین لپ تاپ های MacBook Pro زمانی که کار سنگین انجام می‌دهند صدای زیادی تولید می‌کنند.

اگر فضای محیط گرم باشد فن لپ تاپ مجبور است با شدت بیشتر کار کند و درنتیجه صدای فن لپ تاپ از حالت طبیعی خود خارج می‌شود. اگر دریچه‌های خروج هوای لپ تاپ پوشیده شده باشند و گرما نتواند به راحتی خارج شود، باز هم فن مجبور است با قدرت بیشتری کار کند. بازی‌ها، رندرکردن ویدیو و مرورگرهایی مانند گوگل کروم انقدر از لپ تاپ شما کار می‌کشند که دمای لپ تاپ و به دنبال آن صدای فن لپ تاپ بالا می‌رود.

در صورتی که فن لپ تاپ شما صداهای غیر طبیعی تولید می‌کند، به احتمال زیاد زمان تعویض فن لپ تاپ شما فرا رسیده است.

1. بستن پروسه‌های در حال اجرا

افزایش صدای فن لپ تاپ بستگی مستقیمی به پروسه‌های در حال اجرای سیستم عامل دارد، در لپ تاپ های جدیدتر پروسه‌های گرافیکی بیشتر از سایر برنامه‌ها دمای لپ تاپ را بالا می‌برند؛ برای حل این مشکل باید پروسه‌های در حال اجرای سیستم را ببندید.

5 پیشنهاد خوب برای کاهش صدای فن لپ تاپ

کاربران مک با استفاده از Activity Monitor می‌توانند پروسه‌های کم اهمیت را ببندند، کاربران ویندوز هم با استفاده از Task Manager می‎‌توانند این کار را به انجام برسانند.

اگر مشکل، حرارت بالای لپ تاپ است، قطعا با بستن برنامه‌هایی که در آغاز بارگزاری سیستم فعال می‌شوند می‌توان از آن جلوگیری کرد. کاربران ویندوز به راحتی درون تب StartUp برنامه Task Manager می‌توانند این برنامه‌ها را غیرفعال کنند. کاربران مک برای این کار باید به آدرس Preferences < Users < Startup بروند و این برنامه‌ها را خاموش کنند.

2. کاربران مک : ریست کردن SMC و PRAM

یک گزینه کاربردی برای کاربران مک در بهبود مشکل صدای فن لپ تاپ ریست کردن System Management Controller یا SMC است. SMC تمامی کارهای روزمره macOS را در دست دارد و صدای زیاد فن هم می‌تواند مشکلی از این ناحیه باشد. علاوه بر آن با ریست کردن PRAM هم می‌توانید مشکل را بهبود بخشید.

3. خریدن یک پد خنک کننده

پدهای خنک کننده لپ تاپ گزینه دیگر شما در رفع مشکل گرمای زیاد لپ تاپ است. پدهای خنک کننده معمولا ظاهری جذاب دارند؛ یک بدنه فلزی و چند فن جاسازی شده درون آن. این پدها می‌توانند نقش یک هاب USB را هم برای شما بازی کنند.

اگر از لپ تاپ خود بر روی یک میز کار استفاده می‌کنید پد خنک کننده بهترین بازده را برای شما دربر خواهد داشت. برای کسانی که بازی‌های سنگین گرافیکی، پردازش‌های ویدیویی و کارهای سنگین دیگر با لپ تاپ خود انجام می‌دهند، نیاز به پد حنک کننده امری اجتناب‌ناپذیر است.

5 پیشنهاد خوب برای کاهش صدای فن لپ تاپ

4. تمیزکاری لپ تاپ

صدای بالای فن لپ تاپ نشانه حرارت بالای لپ تاپ شما است. گرد و خاک، مو و پرزهای فرش به راحتی راه خود را به درون لپ تاپ شما باز کرده و در آن‌جا جمع می‌شوند و در آخر از رفت و آمد جریان هوای درون لپ تاپ جلوگیری می‌کنند. اگر صدای بالای لپ تاپ شما همیشگی است و لپ تاپ شما اکثر مواقع گرم است احتمالا باید سرویس کردن سخت افزار آن را در نظر بگیرید.

5 پیشنهاد خوب برای کاهش صدای فن لپ تاپ

اخطار: اگر گارانتی لپ تاپ شما هنوز به پایان نرسیده است به یاد داشته باشید که با باز کردن لپ تاپ احتمالا این گارانتی را باطل می‌کنید، علاوه بر آن اگر تجربه قبلی در این زمینه ندارید ممکن است به بخش‌های سخت افزاری لپ تاپ خود آسیب وارد کنید، پس بهتر است قبل انجام هر کاری با یک دوست وارد در این زمینه مشورت نمایید.

برای این کار به یک پیچ‌گوشتی و یک کپسول هوای فشرده نیاز دارید، بعد از باز کردن لپ تاپ باید حسابی دریچه‌های خروجی هوا و فن را اسپری کنید.

5. نرم افزارهای کاربردی

بیشتر لپ تاپ ها به برنامه‌های جانبی اجازه کنترل سرعت فن لپ تاپ را می‌دهند؛ سرعت کم‌تر فن با صدای کمتری هم همراه است. البته به یاد داشته باشید که با کم کردن سرعت فن لپ تاپ حرارت بالا رفته و در درازمدت مشکلاتی برای دستگاه شما به وجود می‌آید.

این برنامه‌ها علاوه بر کنترل سرعت فن لپ تاپ اطلاعات کامل و دقیقی در رابطه با سخت افزار سیستم به شما می‌دهند. پیشنهاد ما برای کاربران ویندوز SpeedFan و برای کاربران مک smcFanControl است. کاربران لینوکس هم در صورت علاقه می‌توانند از بسته lm-sensors و fancontrol استفاده کنند.

مشکل حل نشد؟

اگر هیچ‌کدام از پیشنهادها مشکل شما را حل نکرد احتمالا باید لپ تاپ خود را به یک نمایندگی مجاز و یا تعمیرکار مناسب بسپارید. اگر به شما گفته شد که مشکل از سخت افزار است (مثلا مادربورد)، زیاد تعجب نکنید. در صورتی که مبلغ تعمیر لپ تاپ بیش از انتظار شما بود خریدن یک لپ تاپ جدید را در نظر بگیرید. شاید نمونه‌های هیبریدی مثل Microsoft’s Surface یا iPad Pro برای شما گزینه‌های مناسبی باشند. این گجت‌ها سبک و خوش‌دست هستند و مشکلات گرمایی کمتری در آن‌ها به وجود می‌آید.

در آخر هم لپ تاپ های با بدنه فلزی را در نظر بگیرید. بدنه فلزی لپ تاپ، خود بهترین نقش را در انتقال گرما بر عهده می‌گیرد و دلیل اصلی عمر بالای تمامی لپ تاپ های MacBook اپل هم بدنه فلزی آن‌ها است.

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز