baznashr

مقایسه اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو با گذشت یک سال از زمان عرضه آن‌‎ها

on .

در این مطلب به مقایسه اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو خواهیم پرداخت. با مقایسه شباهت ها و تفاوت های Oculus Rift و HTC Vive با وجود تمامی تغییرات پدید آمده در آن‌ها طی یک سال گذشته، کاربران بهتر می‌توانند دست به انتخاب بزنند.

از آنجایی که طی یک سال اخیر اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو تغییرات قابل توجهی داشته‌اند، اکنون بهتر است به عنوان یک راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی، آن‌ها را یکبار دیگر با هم مقایسه کنیم. همچنین در زمان نخستین بررسی‌های تخصصی، تجربه کمی از کار با این دو هدست داشتیم، اما اکنون به عنوان کاربرانی حرفه‌ای شناخته شده و بهتر می‌توانیم درباره کارایی این دو دستگاه قضاوت کنیم.

این دو مدل را باید برترین و البته گران قیمت‌ترین هدست‌های واقعیت مجازی مبتنی بر سیستم کامپیوتری دانست، به همین دلیل کاربر باید پیش از خرید به خوبی از نیاز خود و کارایی هر یک از این دو دستگاه آگاهی داشته باشد.

اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

در سری‌های قبل مقایسه اچ تی سی وایو و اکولوس ریفت، اغلب بر اساس ویدیوها و مشخصات فنی هر یک از دو دستگاه دست به تعریف و تمجید و یا انتقاد از آن‌ها می‌زدیم، اما در این مقایسه، به طور مستقیم از هر دو مدل استفاده شده است. مزیت دیگر این مقایسه، استفاده از تمامی لوازم جانبی معرفی شده برای این دو دستگاه طی یک سال گذشته است، پس می‌توان با دیدی باز و در عین در اختیار داشتن اطلاعات کافی به بررسی تخصصی پرداخت.

اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

هزینه خرید اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

در ابتدای سال جاری، اختلاف قیمت اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو بسیار کم بود. در سومین ماه سال 2017، شرکت اکولوس قیمت هدست واقعیت مجازی خود به همراه کنترل آن را شدیدا کاهش داد. در حال حاضر اگرچه با کاهش قیمت 200 دلاری، می‌توان اکولوس ریفت و تاچ کنترلر آن را با پرداخت 600 دلار خریداری کرد، اما تهیه کردن اچ تی سی وایو به همراه تمامی تجهیزات آن بین 800 تا 900 دلار هزینه خواهد داشت که اختلاف قیمت قابل توجهی محسوب می‌شود.

حتی اگر با پرداخت 80 دلار دوربین ردیابی اضافی هدست واقعیت مجازی ریفت را نیز خریداری کنید، باز هم در مقایسه با محصول اچ تی سی بین 100 تا 200 دلار ارزان‌تر است. در حال حاضر قیمت فروش این دو هدست در فروشگاه آمازون به صورت زیر است.

اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

برای بسیاری از افرادی که با محدودیت بودجه مواجهند، این فاکتور بسیار مهمی است، به طوری که ممکن است بدون در نظر گرفتن دیگر فاکتورها، بر همین اساس دست به انتخاب بزنند. اما در نظر داشته باشید بعد از خرید اکولوس ریفت، مجبور به تهیه چندین لوازم جانبی دیگر از جمله سیم گسترش‌دهنده خواهید بود، لوازمی که با پرداخت قیمت عنوان شده برای اچ تی سی وایو، تمامی آن‌ها را به صورت پیش‌فرض در جعبه آن دریافت خواهید کرد. با خرید این کالاهای اضافی، اختلاف قیمت دو هدست تقریبا قابل چشم‌پوشی می‌شود.

اطلاعاتی درباره اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

از زمان عرضه اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو ، تغییرات آن‌چنان اساسی در آن‌ها به وجود نیامده است. با این وجود بهتر است برخی از مشخصه‌های مهم آن‌ها را مقایسه کنیم. کاربران طی یک سال استفاده از این دو هدست واقعیت مجازی، به موارد زیر عقیده پیدا کرده‌اند:

  • میدان دید هدست اچ تی سی وایو کمی از اکولوس ریفت بیشتر است. به این ترتیب با نگاه مستقیم، محتوای بیشتری را در آن واحد و بدون نیاز به چرخاندن سر مشاهده خواهید کرد که فاکتور بسیار مهمی حین خرید یک هدست واقعیت مجازی است.
  • صفحه نمایش اکولوس ریفت کمی از صفحه نمایش دستگاه رقیب خود شفاف‌تر است. این اختلاف در شفافیت، در مرکز نمایشگر به اوج خود می‌رسد. مزیت این قابلیت در شبیه‌ساز یا برنامه‌های دسکتاپ مجازی مشخص می‌شود، جایی که وضوح درک شده در منطقه مرکزی، به افزایش جزییات کمک می‌کند.
  • میزان روشنایی اچ تی سی وایو کمی بیشتر به نظر می‌رسد.
  • هر دو دستگاه با لنزهای فرسن تحت تاثیر مصنوعات بصری قرار می‌گیرند، مخصوصا وقتی که عناصر روشن در پس‌زمینه تاریک پوشش داده می‌شوند. در اچ تی سی وایو، این‌ها به صورت حلقه‌های متمرکز ظاهر می‌شوند. در هدست ریفت، رگه‌‎های سفیدی وجود دارند که به اصطلاح “God Rays” نامیده می‌شوند.
  • اکولوس ریفت به صورت پیش‌فرض روشن‌تر بود، اما اچ تی سی وایو بعد از دریافت چندین به‌روزرسانی از زمان عرضه تا به امروز، در این زمینه به وضعیت بهتری دست پیدا کرده است.

اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

دیگر تفاوت‌های مهم اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

شاید تفاوت‌های ذکر شده در بالا بسیار ریزبینانه باشند، به طوری که در عمل، به احتمال زیاد متوجه هیچ کدام یک از آن‌ها نخواهید شد. اما برخلاف موارد بالا، گزینه‌های زیر اختلاف‌های اساسی بین اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو محسوب می‌شوند و باید آن‌ها را مهمترین فاکتورها برای انتخاب از میان این دو هدست واقعیت مجازی دانست:

  • با توجه به بخش نگهدارنده تقریبا محکم اکولوس ریفت، استفاده از آن برای زمان‌های طولانی به مراتب راحت‌تر خواهد بود. بعد از استفاده طولانی از هدست وایو به صورت متوالی احتمالا آزار و اذیت بخش نگهدارنده آن شروع شود.
  • افراد عینکی به احتمال بسیار زیاد اچ تی سی وایو را ترجیح می‌دهند، چرا که فضای بیشتری برای عینک آن‌ها در داخل هدست تعبیه شده است. با استفاده از پدهای فوم جایگزین می‌توان این فضا را متناسب با اندازه صورت خود در آورد.
  • بر اساس گفته‌های کاربران، حین استفاده از اکولوس ریفت گرمای بیشتری احساس خواهید کرد، به طوری که ممکن است بر روی نمایشگر آن قطره‌هایی ناشی از بخار آب مشاهده شوند.

مقایسه اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

  • کابل اکولوس ریفت دارای اندازه 4 متر است. حال نه تنها اندازه کابل اچ تی سی وایو یک متر بیشتر است، بلکه به لطف جعبه لینک آن استفاده از سیم‌های مختلف راحت‌تر و بدون درسر می‌شود. اختلاف یک متری کابل‌های آن‌ها، ممکن است در زمان اجرای بازی‌هایی که به محیط فیزیکی بیشتری نیاز دارند اهمیت خود را نشان دهد.
  • اچ تی سی در نمایشگاه CES 2017 افزونه TPCast را برای هدست واقعیت مجازی خود معرفی کرد که با استفاده از آن، دیگر نیازی به اتصال کابلی نخواهد بود. کاربرانی که کابل هدست بعد از جست و گریزهای زیاد حین بازی‌ها دور سر یا بدنشان پیچیده است، به خوبی ارزش این قابلیت را درک می‌کنند.
  • برخلاف اچ تی سی وایو، اکولوس ریفت به هدفون‌های داخلی مجهز شده است. پس حین استفاده از محصول اچ تی سی باید از اسپیکرهای سیستم کامپیوتری یا دیگر هدست‌های خود استفاده کنید. در پشت هدست وایو، یک سوکت جک صوتی 3.5 میلی‌متری به صورت معلق وجود دارد.

اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

تفاوت کنترلرهای دو هدست

سال گذشته در چنین روزهایی، هدست وایو در این زمینه کاملا برتری داشت، چرا که به لطف کنترلرهای حرکتی خود بهترین تجربه استفاده از واقعیت مجازی را ارائه می‌‌داد. کاربر همچنین می‌توانست بدون ترس از برخورد با اشیا به هر طرف حرکت کند. اکولوس کنترلرهای لمسی حرکت را در کنار یک دوربین اضافی، در انتهای سال 2016 برای هدست خود عرضه کرد. با استفاده از این دوربین اضافی، قابلیت ردیابی هدست به مراتب بهبود پیدا می‌کرد.

از نظر تفاوت‌های تکنیکی، کنترلرهای تاچ اکولوس نسبت به رقیب خود چند سر و گردن بالاتر می‌ایستند. علاوه بر طراحی ارگونومیک آن‌ها، در کنار دکمه‌های عادی چندین سنسور خازنی نیز وجود دارند. این سنسورها به سیستم اعلام می‌کنند انگشت‌های کاربر کجا قرار دارند، حتی اگر وی هیچ دکمه‌ای را فشار نداده باشد. همین عامل سبب به وجود آمدن تعامل بصری طبیعی و امکان استفاده از ژست‌های حرکتی می‌شود.

داشتن یک جفت دسته همه جانبه به صورت مجازی می‌تواند تجربه بسیار لذت‌بخشی باشد، هر چند در عمل و در بیشتر مواقع، بدون استفاده باقی می‌ماند. دلیل بدون استفاده ماندن آن‌ها این است در حال حاضر، میزان فروش اچ تی سی وایو دو برابر فروش اکولوس ریفت است و همین موضوع عواقب دیگری را در پی دارد.

از طرفی دیگر، هیچ تضمینی وجود ندارد که کاربران اکولوس ریفت حتما کنترلرهای لمسی آن را به صورت جداگانه خریداری کنند. به همین دلیل توسعه‌دهندگان دارای منابع محدود، ترجیح می‌دهند محتواهای خود را بر اساس قابلیت‌های کمتر (برای کنترلرهای وایو) بسازند، مخصوص اینکه می‌دانند تعداد بیشتری از کاربران از آن استفاده خواهند کرد.

اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

ژست حرکتی «گرفتن» در کنترلرهای تاچ ریفت که با استفاده از دکمه مخصوص به آن در کنار کنترلر به کار می‌رود، از نظر کاربران یک تعامل طبیعی‌تر محسوب می‌شود. اگرچه در دسته اچ تی سی وایو نیز در هر دو طرف دکمه‌های «گرفتن» به کار رفته‌اند، اما باید آن‌ها را ناآگاهانه دانست، به همین دلیل توسعه‌دهندگان کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در عوض، در بازی‌ها تمامی اعمال شلیک کردن، گرفتن و دیگر فعل و انفعالات پایه‌ای با استفاده از دکمه ماشه انجام می‌شوند. یکی دیگر از مشکلاتی که کاربران حین استفاده از کنترلرهای وایو با آن مواجه هستند پدهای لمسی است.

اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

میزان اهمیت کنترلر و تفاوت میان آن‌ها

از نظر برخی کاربران، ژست‌های حرکتی اضافی که در کنترلرهای اکولوس ریفت اضافه شده‌اند، در بیشتر بازی‌ها کارایی خاصی ندارد. از طرفی دیگر، کنترلر اچ تی سی وایو حین اجرای بازی‌هایی که با تفنگ، شمشیر و دیگر سلاح‌ها سر و کار دارند به مراتب کاراتر است. پس کارایی هر کنترلر بسته به نوع بازی که اجرا می‌کنید متفاوت است. اگر جزو گیمرهایی هستید که بیشتر از بازی‌های در سبک ماجراجویی استفاده می‌کنید، مطمئنا واقع‌گرایی جفت دست‌هایی که توسط کنترلر تاچ ریفت ارائه می‌شود را بیشتر دوست خواهید داشت.

اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

ردیابی در اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

در ماه‌های ابتدایی عرضه کنترلرهای حرکتی اکولوس ریفت، وجود چندین باگ در آن‌ها کاربران را کاملا مایوس کرد. با توجه به گذشت یک سال از زمان عرضه آن‌ها، اکنون می‌بینیم اغلب این مشکلات برطرف شده‌اند، به طوری که برای فضاهای بازی کوچک و متوسط، کیفیت ردیابی در هر دو هدست واقعیت مجازی تقریبا یکسان است.

در محیط‌های بازی بزرگ، مشکل اکولوس ریفت از آنجایی بروز پیدا می‌کند که در آن، از سیستم مبتنی بر دوربین نوری استفاده می‌شود. این سیستم با تشخیص ال ای دی‌های ردیابی جاسازی شده در هدست و همچنین حلقه‌های کنترلر، محل قرارگیری کاربر را تعیین می‌کند. متاسفانه با افزایش فاصله، کیفیت ردیابی این سیستم کاهش می‌یابد.

اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

سنسورهای دوربین اکولوس ریفت باید با استفاد از کابل یو اس بی 3 به کامپیوتر متصل شوند. پیشنهاد می‌شود دوربین سوم، که خرید آن برای کاربران اختیاری است، با استفاده از یو اس بی 2 به کامپیوتر متصل شود تا به این وسیله ترافیک داده عبوری از باس مشترک زیاد از حد نشود.

بر اساس فاصله کامپیوتر با محل استفاده از هدست ممکن است به کابل‌های یو اس بی گسترش‌دهنده و مخصوصا یک هاب یو اس بی 3 نیاز پیدا کنید. بهتر است پیش از خرید هر گونه لوازم جانبی، برای اطمینان از انطباق آن با هدست خود، در اینترنت کمی میان نظرهای کاربران جستجو کنید. همچنین باید تنظیمات مربوط به یو اس بی ویندوز را تغییر دهید تا از فعال‌سازی حالت خواب جلوگیری شود. به‌روزرسانی درایورهای یو اس بی از دیگر ملزوماتی است که باید حتما انجام دهید. حالت ایده‌آل این است که درایورها را از وب سایت شرکت سازنده دریافت کرده و سپس آپدیت خودکار درایورها را غیر فعال کنید.

سیستم ردیابی Lighthouse اچ تی سی وایو

برخلاف سیستم ردیابی اکولوس ریفت، این سیستم بر اساس لیزر کار می‌کند. در اینجا شاهد ساطع شدن سیگنال‌ها از دو ایستگاه پایه هستیم که باید در دو گوشه خانه قرار بگیرند. خوشبختانه نیازی به اتصالشان به کامپیوتر نیست و تنها باید آن‌ها را به یک منبع برق وصل کنید. هدست و کنترلرها متشکل از سنسورهایی هستند که در صورت عبور لیزر از درونشان، آن‌ها را تشخیص می‌دهند. اگرچه این سیستم نیز هنوز چند محدودیت فیزیکی دارد، اما در محیط‌های بازتر عملکرد فوق‌العاده بهتری در مقایسه با سیستم مبتنی بر دوربین اکولوس ارائه می‌کند.

سیستم ردیابی Lighthouse اچ تی سی چند مزیت دیگر نیز دارد. به عنوان نمونه، اگر کاربر تصمیم بگیرد محیط بازی خود را به محلی دیگر منتقل کند، فرآیند راه‌اندازی مجدد سیستم به مراتب سریعتر است.

آینده اچ تی سی وایو و اکولوس ریفت

پیش‌بینی می‌شود دو سال دیگر تا زمان عرضه نسخه‌های جدید اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو زمان باقی مانده باشد. این دو هدست، اکنون پلتفرم‌های اختصاصی برای خود دارند، به همین دلیل می‌توان آینده آن‌ها را ارزیابی کرد.

اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

نخستین تغییر مهم، افزوده شدن یک پیشا‌نی‌بند محکم به اچ تی سی وایو متشکل از یک جفت هدفون یکپارچه است، درست همانند آن چیزی که در هدست ریفت وجود دارد. اچ تی سی چند تغییر ظاهری دیگر را نیز برای هدست واقعیت مجازی خود در نظر گرفته که با عملی شدن آن‌ها، اختلاف قیمت این محصول با رقیبش بیش از پیش خواهد شد.

یکی دیگر از مهمترین تغییراتی که کاربران چشم انتظار آن هستند ارائه راهکارهایی برای استفاده از هدست به صورت وایرلس است که با توجه به محصول ارائه شده توسط اچ تی سی در نمایشگاه CES 2017، انتظار داریم هدست این شرکت زودتر از رقیب خود به این قابلیت مجهز شود. افزونه TPCast تنها با هدست وایو کار می‌کند، اما انتظار می‌رود تا انتهای سال جاری میلادی چند سیستم انتقال داده بی‌سیم دیگر نیز معرفی شوند که علاوه بر وایو، با هدست ریفت نیز انطباق دارند. شاید دلیل عقب افتادن اکولوس ریفت در این زمینه، استفاده از یک اتصال اختصاصی در داخل خود هدست باشد.

این موضوع یک سد راه بزرگ نیست، به همین دلیل انتظار داریم خود شرکت اکولوس به صورت رسمی، یک کابل آداپتور عرضه کند تا با استفاده از آن بتوان به کمک فرستنده‌های بی‌سیم ساخته شده به دست دیگر شرکت‌ها، اتصال وایرلس میان کامپیوتر و هدست را برقرار کرد. همچنین ممکن است اکولوس از انجام چنین کاری خودداری کرده و با صرف زمان بیشتر، یک تکنولوژی ارسال داده وایرلس را به صورت اختصاصی برای خود توسعه بدهد.

در هر صورت، اکنون برای کاربرانی که محیط بازی‌شان بزرگ بوده و کابل‌های دست و پاگیر ارتباط‌دهنده میان کامپیوتر و هدست را نیز دوست ندارد، هدست وایو گزینه بهتری است. انتطار داریم خرید فرستنده بی‌سیم و همچنین باتری اضافی برای آن، بین 250 تا 300 دلار به قیمت پایه وایو بیفزاید.

گسترش بیشتر هدست واقعیت مجازی

اچ تی سی اخیرا این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا ردیابی Lighthouse را به هر شی اضافی در محل بازی خود اضافه کنند. با این کار، ردیابی کل بدن و همچنین امکان استفاده از کنترلرهای خارجی همچون Tactical Haptics و VRGluv ممکن خواهد شد. البته، کاربران اکولوس ریفت هم‌اکنون می‌توانند از برخی کنترلرهای خارجی استفاده کنند. همراه با VRGluv، یک آداپتور ارائه می‌شود که با استفاده از آن می‌توان این کنترلر را بر روی کنترلرهای تاچ ریفت و یا حتی کنترلرهای اورجینال وایو سوار کرد.

اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

امکان گسترش اکولوس ریفت به همین موارد منتهی خواهد شد، در حالی که سیستم Lighthouse به کاربر اجازه می‌دهد هر تعداد اشیای ردیابی اضافی را به محل بازی خود اضافه کند. البته گسترش تا این حد بیشتر برای مراکز تفریحی و سرگرمی بزرگ مناسب است و بعید به نظر می‌رسد یک کاربر خانگی بخواهد تا این اندازه سیستم واقعیت مجازی خود را پیشرفته کند و به تبع آن، به هزینه‌های خود بیفزاید.

پلتفرم‌های Valve و SteamVR دست سازندگان را بیشتر برای همکاری باز می‌‎گذارند، به طوری که شرکت Valve اکنون در حال برنامه‌ریزی برای توسعه ایستگاه‌های پایه منحصربه‌فرد خود است. همچنین ال جی به زودی تبدیل به نخستین شرکتی خواهد شد که بعد از اچ اتی سی، یک هدست واقعیت مجازی مبتنی بر سیستم ردیابی Lighthouse ساخته است. اگر جزو کاربرانی هستید که همیشه در دنیای دیجیتال به دنبال محیط‌های باز می‌گردید، اچ تی سی وایو باید انتخاب شما باشد.

دنیای بازی‌های واقعیت مجازی

برخی کاربران معتقدند به خاطر تعدد در بازی‌های منحصربه‌فرد، پیروز میدان در این زمینه هدست ریفت است. خوشبختانه یا متاسفانه می‌توان با استفاده از برخی ترفندهای خاص، محتواهای موجود در فروشگاه اکولوس را در هدست وایو نیز استفاده کرد. همچنین برخی از باگ‌های اکولوس ریفت هنوز برطرف نشده‌اند و بیشتر آن‌ها، حین اجرای بازی خود را نشان می‌دهند. از طرفی دیگر، برای کاربرانی که به منظور اجزای بازی‌های چند نفره و آنلاین به دنبال کاربران دیگر می‌گردند، احتمالا جامعه پرجمعیت هدست وایو ایده‌آل‌تر خواهد بود.

برای هیچ کدام یک از این دو هدست هنوز بازی‌های ماجراجویانه و RPG زیادی توسعه پیدا نکرده‌اند، اما در فروشگاه‌ها، بازی‌های تیراندازی و مخصوصا مسابقه‌ای تقریبا زیادی یافت می‌شوند. نباید فراموش کرد زمان زیادی از عرضه این دو هدست نمی‌گذرد و از طرفی، توسعه محتوای واقعیت مجازی کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل حجم محتواهای هر دوی آن‌ها هنوز به اندازه‌ای نرسیده که بتوان آن‌ها را بر روی دو کفه ترازو قرار داد.

انتخاب نهایی از میان اکولوس ریفت و اچ تی سی وایو

همانند زمان انتخاب یک محصول در هر زمینه دیگر، اینجا نیز سلیقه و نحوه استفاده کاربر مهم است. اگر جزو کاربران و مخصوصا گیمرهایی هستید که مسئله مالی به هیچ عنوان برایتان مطرح نیست، می‌توانید هر دو را امتحان کرده و شخصا آن‌ها را ارزیابی کنید.

هر دو محصول دارای نقاط قوت و نقاط ضعف خود هستند، به همین دلیل باید بسته به فاکتورهای خود دست به انتخاب بزنید. ممکن است تا زمان استفاده از هدست، حتی از وجود و اهمیت یک فاکتور اطلاعی نداشته باشید. احتمالا، در نهایت به خاطر راحتی در استفاده کلی و وضوح بصری بیشتر، ریفت را انتخاب خواهید کرد و یا دنیای باز، امکان استفاده از هدست به صورت بی‌سیم و همچنین راه‌‌اندازی ساده سیستم شما را به خرید وایو تشویق خواهد کرد.

اما اگر با محدودیت بودجه طرف بوده و تنها به تجربه دنیای واقعیت مجازی به صورت پیشرفته (بدون توجه به جزییات) اهمیت می‌دهید، هدست اکولوس ریفت گزینه انتخابی شما خواهد بود.

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز