baznashr

هر آنچه باید در مورد دستیار آمازون الکسا (Amazon Alexa) بدانید

on .

اگر صاحب یک دستگاه آمازون هستید، احتمالا باید نام «الکسا» را شنیده باشید. این نامیست که می‌تواند در قالب دستگاه‌های مختلفی (به خصوص در دستگاه‌هایی نظیر بلندگوی آمازون اکو) هر موقع به آن احتیاج داشتید کنار شما باشد. در حال حاضر دستیار آمازون الکسا (Amazon Alexa) در بسیاری از محصولات شرکت های حوزه فناوری قرار گرفته است و می‌توان آن‌ها را در انواع بلندگو‌ها، ربات های هوشمند، لامپ های هوشمند و غیره مشاهده کرد.

این دستیار مبتنی بر صوت قادر است وظایف مختلفی را نظیر پخش موسیقی، کنترل گجت های هوشمند خانگی، خاموش ویا روشن کردن چراغ‌های منزل، قفل درها و حتی تنظیم ترموستات انجام دهد.

در حالی که «الکسا» همراه با محصولات شرکت آمازون نظیر آمازون اکو (Amazon Echo) و تلویزیون آمازون فایر (Amazon Fire TV) اجین شده است، شما نمی‌توانید یک الکسا را به صورت خالی و بدون هرگونه دستگاهی داشته باشید. بنابراین الکسا به طور کلی چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دستیار آمازون الکسا بپردازیم.

  • الکسا چیست یا درواقع بهتر است بگوییم کیست؟

در حال حاضر بسیاری از کاربران تنها این را می‌دانند که الکسا یک دستیار شخصی است. به طور ساده الکسا برای شرکت آمازون همانند سیری اپل است. شما می‌توانید از آن سوال‌های مختلفی را نظیر «امروز هوای تهران چگونه است؟» بپرسید و یا آن را در انجام امور مختلفی مورد استفاده قرار دهید. الکسا در حال حاضر بر روی سرویس‌های مختلفی از شرکت آمازون قرار دارد و می‌توانید با استفاده از محصولات این شرکت که در بالا آن‌ها را ذکر کردیم، از وجود الکسا بهره‌مند شوید.

دستیار آمازون الکسا

دستیار آمازون الکسا درواقع یک پلتفرم ابری است

وقتی شما سوالی را از الکسا می‌پرسید، با یک سرویس ابری ارتباط برقرار خواهید کرد. آمازون یک سرویس صوتی به نام Alexa Voice Service را طراحی کرده است که می‌تواند مکالمه‌های واقعی را تقلید کند، اما آنچه که در واقع با آن برابر هستید، استفاده از صدای بصری شما برای انجام وظایف خاص است. برای راه‌اندازی سرویس این دستیار صوتی تنها کافیست عبارت “Alexa” را صدا بزنید. برای اغلب دستگاه‌ها گفتن این عبارت تنها گزینه پیش روی شماست، اما با ضربه بر روی یک دکمه نیز می‌توانید آن را فعال کنید.

توضیح رسمی شرکت آمازون در ارتباط با سرویس صوتی الکسا را می‌توانید در زیر بخوانید:

سرویس صوتی الکسا (AVS) یک سیستم تشخیص صوت هوشمند است و با استفاده از خدمات درک زبان طبیعی، به شما امکان آن را خواهد داد تا با استفاده از هر دستگاه متصلی از طریق میکروفون و اسپیکر به آن متصل شوید.

در حالی که نام رسمی این دستیار الکسا است، شما می‌توانید برای بیدار کردن آن کلمه مورد نظر را به «آمازون» و یا «اکو» نیز تغییر دهید.

  • چرا نام این دستیار الکسا است؟

نام دستیار اپل سیری است. گوگل نیز یک دستیار به نام گوگل هوم دارد که برای بیدار کردن آن شما باید عبارت “Ok, Google” را به کار ببرید و آمازون نیز برای خودش یک دستیار به نام الکسا دارد. به نقل از دیوید لیمپ (David Limp)، یکی از مدیران شرکت آمازون که بر روی توسعه سرویس الکسا نظارت می‌کند، این نام بنا به چندین دلیل انتخاب شده است.  اول اینکه الکسا برگرفته از کتاب‌خانه الکساندریا (Library of Alexandria) است که تقریبا تمام اطلاعات جهان را در خود جای داده است. آمازون نیز هدفی مشابه با آن را دنبال می‌کند. هرچند الکسا همیشه در حال یادگیریست، اما به منبع عظیمی از اطلاعات نیز دسترسی دارد.

اما عملا این نام به دلیل یک حرف کم‌استفاده نظیر “X” نیز انتخاب شده است. آمازون تصمیم گرفت برای اینکه شما بخواهید دستیار آمازون الکسا را صدا بزنید، عبارتی را به کار ببرید که به صورت ناخواسته دیگر دستگاه های هوشمند شما را فعال نکند.

لیمپ در این باره می‌گوید:

ما چندین نام را برگزیدیم اما آن چیزی را انتخاب کردیم که شخصیت خاصی به این کامپیوتر یادگیری بدهد. اگر هر کدام از شما اسپیکر آمازون اکو داشته باشید، شما می‌دانید که آن تنها با کلمه الکسا به پا می‌خیزد و می‌دانید که پژواک آن کلمه چگونه است که خیلی سخت می‌تواند در کنار سایر کلمات قرار گیرد. بنابراین شما مطمئن خواهید شد که الکسا به خوبی این صدا را تشخیص می‌دهد و خیلی زود می‌تواند آماده استفاده شما قرار گیرد.

  • از چه طریقی می‌توانم از دستیار آمازون الکسا استفاده کنم؟

دستیار آمازون الکسا

برای استفاده از الکسا، شما نیازمند آن هستید که دستگاهی با قابلیت دسترسی به آن را خریداری کنید. از مهم‌ترین دستگاه‌های حاوی این دستیار صوتی می‌تواندبه اکو (Echo)، دات (Dot) و یا تپ (Tap) اشاره کرد که محصولات ساخت خود شرکت آمازون هستند، اما امروزه بسیاری از شرکت‌ها از این دستیار بر روی محصولاتشان استفاده می‌کنند که می‌توانید با خریداری آن‌ها از الکسا بهره‌مند شوید.

تلویزیون فایر تی وی شرکت آمازون نیز قادر به استفاده از آمازون است. یک اسپیکر پرتابل به نام “Triby” ساخت شرکت Invoxia و یک مانیتور هوشمند به نام “Nucelus Intercom” نیز از این دستیار بهره می‌برند. اخیرا شرکت خودروسازی فورد نیز اعلام کرده قصد دارد در اتومبیل‌های خود از دستیار آمازون الکسا استفاده کند. اما این تمام ماجرا نیست، بسیاری از گجت های هوشمند معرفی شده در نمایشگاه CES 2017 نیز به این دستیار مجهز شده بودند که به زودی روانه بازار خواهند شد.

دستیار آمازون الکسا

الکسا در حال تبدیل شدن به سیستم مرکزی بسیاری از گجت های هوشمند خانگی نظیر Wink ،SmartThings و محصولات شرکت Logitech Harmony است. به طور مثال شما می‌توانید قطعات هوشمند خانگی‌تان را با استفاده از دستورهای صوتی مدیریت کنید و به زندگی خود طعم تازه‌ای ببخشید.

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز