baznashr

۲۰ فرد ثروتمند طول تاریخ

on .

۲۰) فردریش وِیِرهاوزر

ثروت: ۸۰ میلیارد دلار

20

فردریش شش ساله دانش‌آموز مدرسه‌ی لاترن در آلمان بود. وی همچنین پا به پای پدر و مادرش در مزرعه کار می‌کرد، تا اینکه بعد از مرگ پدرش به همراه خانواده‌‌ی خود به آمریکا مهاجرت کرد و در کارخانه‌ی تولید نوشیدنی مشغول به کار شد. بعد از ۲ سال، وی در سال ۱۹۹۰ وارد صنعت ساخت و ساز و چوب شد. فردریش کار خود را با خرید زمین‌های جنگلی با مساحت زیاد، آغاز کرد و کارخانه‌ی الوار ویرهاورز را بنا نهاد. کارخانه‌ای که امروزه بیشترین فروش الوار در آمریکا را دارد.

۱۹) دوک هنری از لنکستر

ثروت: ۸۵/۱ میلیارد دلار

19

هنری یک دیپلمات، سرباز و فردی سیاستمدار بود. همچنین او عضو خانواده‌ی سلطنتی و تنها وارث هنری، کُنت لنکستر بوده است. وی با ثروت فراوان خانوادگی که در اختیار داشت، سرمایه گذاری‌های فراوانی در زمان جنگ فرانسه انجام داد و توانست لقب ستوان پادشاه اسکاتلند را نیز کسب کند. او حتی با فرانسوی‌ها برای برقراری آتش‌بس به مذاکره نشست. هنری در سال ۱۳۶۱ میلادی در لستر زمانی ‌که ۵۱ سال داشت، جان سپرد.

۱۸) اِی.تی استوارت

ثروت: ۹۰ میلیارد دلار

18

استوارت کارآفرینی موفق بود. وی با ارث پدری خود تجارت محصولات خشک ( پارچه، لباس و مواد خوراکی) را آغاز نمود و در سال ۱۸۲۳ اولین مغازه‌ی پارچه‌ی خود را در نیویورک افتتاح کرد. وی در ۲۵ اکتبر ۱۸۸۶ میلادی در اثر بیماری ذات‌الریه درگذشت و اموال وی بعد از به خاک‌سپاری او دزدیده شدند. استوارت قبل از مرگش انقلابی در تجارت خرد آمریکا به وجود آورد و توانست با موفقیت‌هایی که بدست آورد، آرزوهای بزرگی که پدر و مادرش برای او داشتند را برآورده کند.

۱۷) استفان جیرارد

ثروت: ۱۰۵ میلیارد دلار

17

حتی پس از گذشت سالیان دراز از مرگ او، استفان همچنان جایی در بین ثروتمندترین افراد دنیا دارد. او امپراطوری ثروت خود را بر پایه‌ی تجارت و بانکداری بنا نهاد و با خرید مهم‌ترین بانک آن سال‌های آمریکا، اقتصاد مریض آن را نجات داد. در سال ۱۸۳۱ میلادی، استفان بدلیل جراحاتی که در یک حادثه بر او وارد شده بود جان خود را از دست داد و بیشتر ثروت وی صرف کارهای خیریه شد.

۱۶) جان از گرانت

ثروت: ۱۱۰ میلیارد دلار

16

جان، فرزند پادشاه ادوارد سوم و یک اشراف‌زاده بود. او با دخترعمه‌ی سوم خود به نام بلنچ ازدواج کرد و با مرگ برادرزنش کُنت لنکستر نیز لقب گرفت و نصف لنکستر را به ارث برد. شرایط مساعدی که جان در آن قرار گرفت باعث شد که او دوک لنکستر شود و با اراضی فراوانی که به نام خود داشت قطعا یکی از ثروتمندترین افراد زمان خود بود. او بیش از ۳۰ ملک و زمین در سراسر بریتانیا و فرانسه داشته است.

۱۵) ریچارد فیتزآلن

ثروت: ۱۱۸/۶ میلیارد دلار

15

ریچارد اولین پسر ادموند فیتزآلن، هشتمین کنت آروندل بود. با اینکه مسیر زندگی وی با خلع درجه‌ی اشراف‌زادگی او، تغییرات زیادی به خود دید، اما ریچارد توانست جایی در بین ثروتمندترین افراد دنیا داشته باشد. او جنگجویی شجاع بود که فرماندهی ارتشی که برای استقلال اسکاتلند می‌جنگیدند، را بر عهده داشت. در سال ۱۳۳۰ میلادی توانست مقام اشراف‌زادگی خود را باز پس بگیرد و در سال ۱۳۴۷ میلادی کنت سورِی شود. ریچارد ثروت هنگفتی در طول عمر خود بدست آورد و پس از مرگش در کنار قبر همسرش، به خاک سپرده شد.

۱۴) جان ژاکوب اَستور

ثروت: ۱۲۱ میلیارد دلار

14

جان تاجر پوست بود. استعداد بالای او در تجارت، توانست لقب اولین مولتی میلیونر آمریکا را برای او به ارمغان آورد. او مشتریانی از سراسر دنیا از جمله چین و کشورهای اروپایی داشت. پس از تجارت موفق پوست، او وارد عرصه‌ی خرید و فروش املاک نیز شد و ثروت فراوانی را برای خود جمع‌آوری کرد.

۱۳) ویلیامز دِوارن

ثروت: ۱۴۷/۱۳ میلیارد دلار

13

ویلیامز اولین کنت سوری بود. او علاوه بر این مقام، لقب جنگجوی شجاع را از ویلیام دوم دریافت کرده بود. شجاعت‌های او در جنگ هستینگ باعث شد تا لقب اشراف‌زادگی را نیز بدست آورد. ویلیامز با زمین‌های وسیعی که در اختیار داشت، از بزرگ‌ترین مالکان اراضی در سراسر بریتانیا بود. او اولین صومعه را نیز به همراه همسرش، در انگلیس بنا نهاد. او نیز پس از مرگش در کنار همسرش به خاک سپرده شد.

۱۲) بیل گیتس

ثروت: ۱۵۶ میلیارد دلار

12

بیل گیتس نامی آشنا برای همه‌ی ما است. با تاسیس شرکت مایکروسافت او نه تنها ثروت فراوانی بدست آورد بلکه توانست جایگاهی در بین ثروتمندان تاریخ نیز کسب کند. او در حال حاضر ثروتمندترین فرد زنده در دنیا است. ( به تازگی این عنوان را از کارلوس اسلیم مکزیکی پس گرفته است.)

۱۱) آلان روفوس

ثروت: ۱۷۸/۵۶ میلیارد دلار

11

آلان روفوس، کنت بریتانی، دست راست ویلیام کشورگشا بود. او خصوصیاتی مشابه ویلیامز دِوارن داشت. او نیز اراضی وسیعی را بدست آورده و مالک کمبریج‌شایر بود.

۱۰) کورنلیوس وندربیلت

ثروت: ۱۸۵ میلیارد دلار

10

کورنلیوس ثروت خود را مدیون هوش بالای تجارت و صادارت و واردات خود است. اما مهم‌تر از همه، ساخت‌وساز و مالکیت راه‌آهن در نیویورک و منهتن بود که او را ثروتمند کرد. او طی جنگ‌های داخلی در آمریکا، لوازم خوراکی جنگجویان را فراهم می‌کرد.

۹) هنری فورد

ثروت: ۱۹۹ میلیارد دلار

9

فورد در میشیگان به دنیا آمد و موسس کارخانه‌ی خودروسازی فورد است. با استفاده از استعداد خود، فورد توانست از راز خودروهای تندرو پرده بردارد و ثروت فراوانی جمع‌آوری کند. او کار خود را به عنوان یک تعمیرکار ساعت آغاز کرد و به عنوان مهندس خودرو به کار خود ادامه داد و در آخر توانست شرکت فورد را تاسیس کند. او از آغازکنندگان و حامیان حمایت از حقوق مشتریان بود.

۸) معمر قذافی

ثروت: ۲۰۰ میلیارد دلار

8

قذافی یک مولتی میلیاردر بود، مردی دیکتاتور که ۴۲ سال بر لیبی حکومت کرد. علی‌رغم ستم‌های فراوانی که او به مردم کرد، سعی می‌کرد برای مردم خود رفاه ایجاد کند و از رهبران جنبش پان‌آفریقا و موسسان مجمع آفریقایی‌ها بود. ژنرال قذافی همچنین عامل یکی از شگفتی‌های دنیاست. عملی شدن پروژه‌ی آبیاری بیابان لیبی که اتمامش ۲۴ سال به طول انجامید، واقعا شبیه یک معجزه بود. با مرگ دیکتاتور بزرگ در سال ۲۰۱۱ مشخص شد که ارزش دارایی‌های او ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است.

۷) ویلیام کشورگشا

ثروت: ۲۲۹/۶ میلیارد دلار

7

ویلیام فرزند رابرتز، دوک نورماندی بود. با مرگ پدرش در طی سفر، او در ۸ سالگی جای پدر خود را گرفت. موفقیت‌های چشمگیر او در جنگ هستینگ باعث شد که به ویلیام، لقب کشورگشا داده شود. او در سال ۱۰۶۶ پادشاه انگلیس شد و تاثیر مثبتی در ساخت کلیسا در قرون‌وسطی داشت.

۶) میرعثمان علی خان

ثروت: ۲۳۰ میلیارد دلار

6

او به عنوان ‍پادشاهی سخاوتمند که به علم اهمیت زیادی می‌داد، شناخته می‌شد. عثمان از نیروی هوایی انگلیس در جنگ‌ جهانی اول نیز پشتیبانی می‌کرد. او به مانند دیگر افراد این لیست اراضی فراوان نداشت، بلکه معادنی داشت که عثمان را در سال ۱۹۴۰ به ثروتمندترین فرد دنیا تبدیل کردند.

۵) نیکولای الکساندرویچ رومانوف

ثروت: ۳۰۰ میلیارد دلار

5

تسار نیکولایی، آخرین سلسله از فرمانروایان روسیه بودند، که پس از انقلاب بولشویک او و تمام افراد خانواده‌اش کشته شدند. او رهبری مقتدر نبود اما ثروت هنگفتی داشت.

۴) اندرو کارنی

ثروت: ۳۱۰ میلیارد دلار

4

او حاکم صنعت استیل در قرن ۱۹ میلادی بود. اندرو در ۱۳ سالگی شروع به کار کرد و به طور هفتگی ۱.۲ دلار از کارخانه‌ی پارچه دریافت می‌کرد. سپس به عنوان اپراتور تلگراف در یک شرکت راه‌آهن مشغول به کار شد و اولین مدرک خود در کسب‌و‌کار را بدست آورد. بعد از جمع‌آوری بودجه‌ی کافی او ابتدا شرکت پل سازی کیستون و سپس کارخانه‌ی استیل کارنی را تاسیس کرد. اندرو به طور مستمر مبلغی را صرف کارهای خیریه می‌کرد و از حامیان تقسیم عادلانه‌ی ثروت بین مردم بود.

۳) جان راکفِلِر

ثروت: ۳۴۰ میلیارد دلار

3

جان انحصار صنعت نفت آمریکا را در دست داشت. اختراع راه‌آهن سود بزرگی برای او به ارمغان آورد و از وی فردی موفق و البته ثروتمند ساخت که این ثروت منجر به تاسیس«استاندارد اویل» توسط جان شد. تجربه‌ی کتابداری او در سال‌های جوانی، باعث شد که پس از بدست آورن ثروت فراوان، کمک مالی زیادی به ساخت دانشگاه‌های شیکاگو، راکفلر و فیلیپین، کند.

۲) خانواده‌ی روتسچایلد

ثروت: ۳۵۰ میلیارد دلار

2

خانواده‌ی آلمانی روتسچایلد به عنوان یکی از ثروتمندتری خانواده‌ها در قرن ۱۹ میلادی شناخته می‌شوند. مایر روتسچایلد کار بانکداری را در قرن ۱۸ میلادی آغاز کرد و بانکداری به عنوان شغلی خانوادگی در بین روتسچایلدها شناخته شد. او ۵ فزرند خود را به ۵ کشور مهم اقتصادی اروپا فرستاد تا بانکداری خود را در کل اروپا گسترش دهد، این کار مایر باعث افزایش روزافزون ثروت خود و خانواده‌اش شد.

۱) مانسا موسا

ثروت: ۴۰۰ میلیارد دلار

1

مانسا موسی، حاکم معادن وانگارا، دهمین امپراطور سلسله‌ی پادشاهی مالی بود. او ثروتمندترین فرد در تاریخ بشریت است. مانسا بر ۴۰۰ شهر مالی و تمام غرب آفریقا در قرن ۱۴ میلادی حکومت می‌کرد و معادن فراوانی که وی مالک آن‌ها بود، ثروتی بی‌نظیر در اختیار او قرار داده بود. مانسا عمارات فراوانی ساخته بود که به لطف معمار ایتالیایی، سرجیو دامیان، امروزه نیز پا بر جا هستند.

لینک منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز