baznashr

مشاهده سه سیاره زهره، زحل و مریخ بعد از غروب خورشید؛ با چشم غیر مسلح رصد کنید

on .

مدیر انجمن نجوم اهواز اعلام کرد که تا حدود یک ماه دیگر امکان مشاهده سه سیاره زهره، زحل و مریخ پس از غروب خورشید در آسمان وجود دارد. این سه سیاره را می‌توان در طی این مدت با چشم غیر مسلح رصد کرد.

خسرو جعفری زاده از وقوع یک رویداد نجومی جالب و زیبا خبر داد و بیان کرد که از شب گذشته به مدت یک ماه می‌توان اندکی پس از غروب خورشید سه سیاره را در آسمان رصد کرد. مشاهده سه سیاره زهره، زحل و مریخ هم با ابزارهای رصدی و هم با چشم غیر مسلح صورت می‌پذیرد.

به گفته جعفری زاده، سیاره زهره اولین سیاره‌ای است که در افق نظر را به خود جلب می‌کند. این سیاره در زمان غروب خورشید با ارتفاع 15 درجه، با چشم غیر مسلح به شکل یک ستاره نورانی در بالای افق مشاهده می‌شود. سیاره زهره درخشان‌ترین سیاره آسمان شب با قدر منفی 4.4 است. قرص این سیاره با تلسکوپ به مانند ماه تثلیث یا 2.3 دیده خواهد شد. از آنجایی که سیاره زهره یکی از سیارات داخلی بوده و بین مدار زمین و مرکز منظومه شمسی یعنی خورشید قرار دارد، به صورت اهله ای مانند ماه دیده می‌شود. اهله به حالت‌های مختلف دیده شدن بخش روشن ماه از زمین گفته می‌شود.

مشاهده سه سیاره زهره، زحل و مریخ

مدیر انجمن نجوم اهواز اضافه کرد که سیاره بعدی در آسمان این شب‌ها، زحل است. این سیاره به صورت ستاره‌ای به رنگ سفید دیده می‌شود و در افق بعد از سیاره زهره مشاهده خواهد شد. در این حالت سیاره زحل در حال نزدیک شدن به خورشید است و اگر نگاه دقیق‌تری با تلسکوپ داشته باشیم می‌توانیم یک حلقه زیبا را در کنارش ببینیم که شکاف‌هایی به نام «کاسینی» در آن دیده می‌شود.

به گفته جعفری زاده، در سال 1675 میلادی معادل با 1054 خورشیدی، یک اختر شناس ایتالیایی به نام جووانی دومینکو کاسینی کشف کرد که حلقه زحل خود از دو حلقه تشکیل شده است و بین این دو حلقه فاصله وجود دارد. این جدایی با نام شکاف کاسینی شناخته می‌شود و بر اثر کشش گرانشی قمر غول پیکر تیتان به وجود آمده است. قطر این حلقه نورانی بیرونی در حدود 140 هزار کیلومتر بوده و شکاف کاسینی نیز 4 هزار و 700 کیلومتر پهنا دارد.

مدیر انجمن نجوم اهواز در پایان افزود که پس از سیاره زحل در نزدیکی افق، مریخ مشاهده می‌شود. مریخ به شکل یک ستاره قرمز رنگ با درخشندگی صفر دیده خواهد شد و رصد آن در خارج از شهر به همراه نوار زیبای راه شیری خالی از لطف نیست.

نقشه راهنمای مشاهده سه سیاره زهره، زحل و مریخ در آسمان

مشاهده سه سیاره زهره، زحل و مریخ

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز