baznashr

ساخت اولین نارنجک چند منظوره توسط ارتش آمریکا

on .

ساخت اولین نارنجک چند منظوره توسط ارتش آمریکا

ارتش آمریکا اولین نارنجک چند منظوره در 40 سال اخیر را ساخت. این نارنجک با طراحی ایمن خود پس از پنج سال تلاش مهندسان در مرکز تحقیق، توسعه و مهندسی ارتش آمریکا (ARDEC) در نیوجرسی ساخته شده است.

این نارنجک تاکتیکی پیشرفته چند منظوره (ET-MP) به سربازان اجازه می‌دهد که به وسیله یک اهرم بین دو حالت تکه‌تکه شدن (Fragmentation) یا انفجار آسیب رسان (Concussion) یکی را انتخاب کنند.

اکثر مردم تصور می‌کنند که نارنجک‌ها ابزارهای جنگی آناناسی شکل هستند که یک گیره بر روی آن قرار دارد؛ اما واقعیت این است که نارنجک‌ها دارای انواع مختلف با کاربرهای متفاوت هستند. نارنجک‌های آتش زا برای نابودی تجهیزات، نارنجک گاز برای کنترل تجمعات، نارنجک دودزا، نارنجک بی حس کننده، نارنجک ضد تانک و حتی نارنجک روشن کننده برای روشنایی محوطه مورد نظر از انواع نارنجک‌ها هستند؛ اما از بین همه اینها دو نوع نارنجک کشنده وجود دارد یعنی نارنجک‌های تکه‌تکه شونده و نارنجک‌های آسیب رسان.

نارنجک های آسیب رسان جزو نارنجک‌های تهاجمی محسوب می‌شوند. این نارنجک‌ها شعاع خطر کوتاهی دارند به این معنا که پس از پرتاب فرصت کمی تا انفجار وجود دارد.

در مقابل، نارنجک‌های تکه‌تکه شونده در دسته نارنجک‌های تدافعی قرار می‌گیرد. این نارنجک‌ها در پوشش سیمی یا فلزی پیچیده می‌شوند و پس از انفجار به تکه‌های کشنده تبدیل می‌شود. شعاع خطر این نوع از نارنجک 15 متر است بنابراین سربازها باید پس از پرتاب کردن آن در سنگر قرار بگیرند. بر اساس فهرست ارتش آمریکا، نارنجک تکه‌تکه شونده‌ ام 67 (M67) و انواع آن جزو کشنده‌ترین‌ها هستند.

طراحی نارنجک چند منظوره برای هر دو دست

نارنجک‌های چند منظوره ترکیبی از دو نوع نارنجک تکه‌تکه شونده و آسیب رسان با طراحی ایمن‌تر است و روی آن اهرمی وجود دارد که به وسیله آن حالت‌ها قابل تغییر هستند.

مرکز تحقیق، توسعه و مهندسی ارتش آمریکا اعلام کرد که نارنجک چند منظوره حاصل تلاش 5 ساله تیم طراحی بر اساس درخواست نیروها برای یک نارنجک بهتر است. علاوه بر حالت دوگانه، این نارنجک برای هر دو دست طراحی شده است. نارنجک‌های پیشین برای افراد راست دست ساخته شده و استفاده از آنها برای چپ دست‌ها سخت بود.

قرار است از این نارنجک‌ها در ارتش و نیروی دریایی آمریکا استفاده شود. البته به احتمال زیاد این پروسه پنج سالی زمان خواهد برد.

 

 

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز