baznashr

گیم‌شات: نقد و بررسی کنسول پلی استیشن 4 اسلیم

on .


آیا کنسول پلی استیشن 4 اسلیم ارزش خرید دارد؟ در حال حاظر که فقط 2 ماه تا انتشار کنسول پلی استیشن 4 پرو زمان باقی مانده است، چرا باید کنسول ضعیف‌تری را بخریم؟ اصلا فلسفه ساخت پلی استیشن 4 اسلیم چیست و چه مخاطبانی را هدف قرار داده است؟ در ادامه به نقد و بررسی کنسول جدید سونی که اسلیم نامیده می‌شود می‌پردازیم و سعی می‌کنیم به شما در پیدا کردن جواب سوالاتی که درمورد این کنسول در ذهن دارید، کمک کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با گیم‌شات در ادامه این مطلب همراه باشید.

بالاخره پلی استیشن 4 اسلیم هم بعد از شایعه‌های مختلف به صورت رسمی توسط شرکت سونی معرفی شد و به همین سادگی وارد فاز جدیدی از انتشار سخت افزارهای غول‌های این صنعت، سونی و مایکروسافت، شدیم.

پلی استیشن 4 اسلیم

پلی استیشن 4 اسلیم یک کنسول قابل اطمینان بوده و با لبه‌های گرد و جذابش چهره بسیار آرام‌تر و دوستانه‌تری نسبت به قیافه سخت و خشن برادر بزرگ‌تر خود دارد. لگوی پلی استیشن تنها جای براقی است که بر روی بدنه سرتاسر مات کنسول  خودی نشان می‌دهد.

کنسول جدید شرکت سونی به اندازه کنسول ایکس باکس وان اس مایکروسافت دچار تغییر و تحولات سیستمی نشده است و حتی برچسب اسلیم هم هیچ کجای این کنسول جدید دیده نمی‌شود؛ اما از لحاظ ظاهری تغییرات بسیاری به خود دیده است و مسلما برای کسانی که به دنبال خرید یک کنسول پلی استیشن 4 هستند، جذاب خواهد بود.

پس سوال اینجاست که آیا لازم است این کنسول جمع و جور را بخریم؟ یا همان مدل استاندارد به خوبی از عهده انتظارات ما بر خواهد آمد؟

قیمت پلی استیشن 4 اسلیم چقدر است؟

قیمت، یکی از مهم‌ترین فاکتور برای همه مردم به حساب می‌آید. علاقه مندان می‌توانند پلی استیشن 4 اسلیم را در 2 مدل جداگانه که البته با قیمت‌های جداگانه‌ای نیز به فروش می‌رسند، خریداری کنند. مدل 500 گیگ و استاندارد کنسول که در تاریخ 15 سپتامبر (25 شهریور) منتشر شد، 299 دلار/ 259 پوند قیمت دارد، این در حالی است که مدل یک ترابایتی این کنسول که در تاریخ 29 سپتامبر (8 مهر) منتشر خواهد شد، برچسب قیمتی معادل 309 پوند (هنوز شرکت سونی قیمت این مدل را در آمریکا اعلام نکرده است) دارد. همچنین کسانی که می‌خواهند کنترلر دوال شاک 4 جدید را خریداری کنند، می‌توانند این کنترلر را به قیمت 61.99 دلار/ 54.99 پوند تهیه کنند.

اگر از لحاظ مالی به مشکل برخورده‌اید و همچنین از عملکرد کنسول استاندارد خود راضی هستید، بنابراین باید عقل خود را از دست داده باشید که به فکر خرید کنسول جدید هستید؛ اما اگر کنسول پلی استیشن 4 استانداردتان با مشکل مواجه شده است و می‌خواهید یک پلی استیشن 4 دیگر بخرید، بنابراین بد نیست که قیمت را بیخیال شده و به فکر خرید مدل اسلیم باشید.

پلی استیشن 4 اسلیم

چه چیز‌هایی در کنسول پلی استیشن 4 اسلیم تغییر کرده‌اند؟ و چه چیزهای جدیدی را با خود به همراه دارد؟

اگر از روی عکس‌های منتشر شده درمورد کیفیت کنسول قضاوت کنیم، شاید برخی فکر کنند که با یک نسخه کم کیفیت طرف هستیم، اما با نگه داشتن خود کنسول در دست، هرگز چنین فکری به ذهن شما خطور نخواهد کرد. پلی استیشن 4 اسلیم یک کنسول قابل اطمینان بوده و با لبه‌های گرد و جذابش چهره بسیار آرام‌تر و دوستانه‌تری نسبت به قیافه سخت و خشن برادر بزرگ‌تر خود دارد. بدنه کاملا مات کنسول تاثیر زیادی بر زیابی آن گذاشته است و از آن حالت پلاستیکی براقی که در دهه 90 محبوب بود، فاصله گرفته است. راستش را بخواهید اصلا نبود نوار ال ای دی بر روی بدنه را نیز متوجه نمی‌شوید. در واقع آن نوار که بالای کنسول قرار داشت، کارایی زیادی نداشت و فقط محل تجمع گرد و غبار بر روی کنسول بود. لگوی پلی استیشن تنها جای براقی است که بر روی بدنه سرتاسر مات کنسول  خودی نشان می‌دهد.

دکمه‌های روشن/خاموش و خارج کردن دیسک نیز به کلی تغییر کرده‌اند و دیگر مانند قبل جایگاه نامناسبی ندارند. اینبار دکمه‌های مذکور در سمت چپ دستگاه قرار گرفته‌اند و بزرگتر از قبل هستند. همچنین مانند دکمه‌های واقعی عمل می‌کنند و فشردن آن‌ها برخلاف گذشته با بازخوردهایی همراه است. به عنوان مثال هنگامی که کنسول را خاموش می‌کنید، دکمه پاور به رنگ نارنجی جذابی درمی‌آید و تا وقتی که کنسول را روشن نکرده‌اید، رنگش تغییری نمی‌کند. لازم به ذکر است که هنوز هم هنگام روشن کردن کنسول، آن صدای بیپ عجیب را می‌شنوید.

2 پورت‌ یو اس بی 3ای که در جلوی کنسول قرار دارند، فاصله زیادی از هم گرفته‌اند؛ و این برای کسانی که دائما در حال شارژ دسته خود هستند و پورت دیگر را نیز با هدست بلوتوث خود اشغال کرده‌اند، مفید خواهد بود. اکنون استفاده از این پورت‌ها بسیار راحت‌تر شده است و می‌توانید با انگشت شست و اشاره خود راحت وسایل را به پورت وصل و یا خارج کنید (قبلا برای اینکار باید کابل‌ها را نیشگون می‌گرفتید تا از جای خود در بیایند). این‌ها تغییراتی هستند که شاید در وهله اول کسی به آن‌ها توجهی نکند و فکر کند که از اهمیت زیادی برخوردار نیستند، اما کسانی که 3 سال با کنسول قبلی زندگی کرده‌اند از این تغییرات مثبت که پراستفاده نیز هستند، استقبال خواهند کرد.

در زیر کنسول شاهد پایه‌های تختی هستیم که به شکل سمبل‌های پلی استیشن طراحی شده‌اند، اما به نظر نمی‌رسد که اصطحکاک بیشتری را نسبت به قبل ایجاد کنند چون وزن کنسول نیز سبک‌تر شده است. هرچند لازم به ذکر است که خود کنسول هیچ جنبش و حرکتی ندارد و سر جای خودش بدون مشکل قرار می‌گیرد.

در پشت این کنسول می‌توانید با شل کردن تنها یک پیچ و درآوردن درپوش، به هارد کنسول دسترسی داشته باشید و آن را با یک هارد پرظرفیت‌تر تعویض کنید. جالب است بدانید که پورت اپتیکال دیگر در کنسول جدید جایی ندارد.

پلی استیشن 4 اسلیم

درایو دیسک این کنسول نسبت به مدل قبل سر و صدای کمتری دارد، اما از لحاظ گرم شدن بدنه با مدل استاندارد پلی استیشن 4 هیچ تفاوتی نکرده است.

شاید تنها پسرفتی که کنسول پلی استیشن 4 اسلیم در طراحی داشته باشد این است که اکنون برای عمودی نگه داشتن آن باید پولی هم برای پایه مخصوص این کار پرداخت کنید. البته این گزینه اختیاری بوده و فقط کسانی که دوست دارند کنسول جدیدشان فضای کمتری را اشغال کند و کمی هم آن را در دید بگذارند، باید پایه را خریداری کنند. برخی از بازیکنان هستند که هنوز تجربه عمودی نگه داشتن ایکس باکس 360 و خش افتادن دیسک‌ها در این حالت را از یاد نبرده‌اند. اگر جزو کسانی هستید که بازی‌ها را به صورت دیجیتالی تهیه می‌کنید، افقی یا عمودی بودن دستگاه نباید چندان برای شما مشکل‌ساز باشد، اما اگر جزو کسانی هستید که به خرید دیسک علاقه دارید، قضیه کمی فرق می‌کند. علاوه‌ براین، خطر بچه‌ها را نیز هیچ وقت نباید فراموش کرد. اگر بچه‌ای در خانه باشد، هیچ چیزی از سر و دست و پای بچه‌ها در امان نخواهد بود، کنسولی که به صورت عمودی قرار گرفته‌ باشد که جای خود دارد!

انتظار می‌رفت که صدای فن، تولید گرما و مصرف انرژی در کنسول جدید کمتر از قبل باشد، اما باید اعتراف کرد هنگامی که در حال نصب بازی هستید، صدای فن دستگاه به گوشتان خواهد رسید، اما دیگر مثل گذشته زیاد دور تند به خودش نمی‌گیرد. اگر شما جزو کسانی بودید که انتظار داشتید مدل جدید کاملا ساکت شده باشد، قاعدتا با شنیدن صدای فن دستگاه، کاملا ناامید خواهید شد.

اگر در یک اتاقی که از سیستم تهویه مناسبی برخوردار است، کف دستتان را بر روی بدنه کنسول قرار دهید، باز هم گرمای محسوسی را احساس خواهید کرد. هرچند شاید این کار 100% علمی نباشد، اما گرمای تولید شده قابل تشخیص است. بعد از 5 روز استفاده از این کنسول و نصب بازی‌های جدید و قدیمی، باید گفت که صدای فن و گرمای تولید شده توسط پلی استیشن 4 اسلیم، بیشتر از آن چیری است که انتظار می‌رفت. اینکه این کنسول جدید که وعده کوچک‌تر شدن و مصرف بهینه را داده بود، نتواسته به قول خودش به درستی عمل کند، اندکی ناامید کننده است؛ اما باید اعتراف کرد که هنگام بازی کردن کنسول جدید گرما و صدای کمتری را نسبت به مدل استاندارد تولید خواهد کرد. لازم به ذکر است که شاید به خاطر نو بودن دستگاه و دانلود و نصب کردن‌های زیادی که در هفته اول با آن انجام می‌دهیم شاهد گرم شدن و درآمدن صدای فن دستگاه باشیم. اگر علاقه‌مند هستید تا گرما و صدای فن کنسول جدید را کاملا به صورت علمی دنبال کنید، می‌توانید به لینک زیر و سایت دیجیتال فاندری که بررسی فنی دستگاه را به صورت کاملا دقیق و علمی تهیه کرده است، مراجعه کنید. اما اگر به صورت خلاصه بگوییم، درایو دیسک این کنسول نسبت به مدل قبل سر و صدای کمتری دارد، اما از لحاظ گرم شدن بدنه با مدل استاندارد پلی استیشن 4 هیچ تفاوتی نکرده است.

لینک: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-hands-on-with-the-playstation-4-slim-cuh-2000

اندازه کوچک پلی استیشن 4 اسلیم هم یکی از نکات مثبت طراحی آن است. اگر این کنسول را به صورت افقی قرار دهید، از لحاظ عرضی تقریبا به همان اندازه کنسول قبلی جا اشغال می‌کند. ابعاد دقیق این کنسول عبارت انداز: 26.6 سانتی متر عرض، 28.8 سانتی متر طول و 3.9 سانتی متر ارتفاع. بیشترین تغییری که در اندازه کنسول جدید ایجاد شده این است که ارتفاع آن تقریبا 40% کمتر شده است. بنابراین، در کل با یک کنسول جمع و جورتر طرف هستیم که با لبه‌های گردی که دارد، کوچک‌تر هم جلوه می‌کند.

پلی استیشن 4 اسلیم

آیا کنترلر دوال شاک 4 جدید از قبل بهتر شده است؟

رنگ دکمه‌های D-PAD و آنالوگ‌های کنترلر دوال شاک 4 جدید اندکی تغییر کرده‌اند و خاکستری‌تر از قبل شده‌اند. همچنین نوار نوری باریکی به تاچ پد کنسول اضافه شده است و اکنون برای دیدن رنگ آن فقط باید به کنترلر نگاه کنیم و لازم نیست تا مثل قبل کنترلر را به طرف خودمان بچرخانیم.

سوال بزرگ اینجاست که آیا روکش‌های پلاستیکی آنالوگ‌های کنترلر جدید نیز همانند کنترلر قبلی به راحتی پاره شده و پوسته پوسته می‌شوند؟ لازم به ذکر است که یکی از بزرگترین ایراداتی که بازیکنان از دسته دوال شاک 4 داشتند، این بود که جنس روکش آنالوگ‌های آن خیلی نرم بوده و به راحتی کنده می‌شوند. هرچند روکش‌های کنترلر جدید حس زبرتر و محکم‌تری نسبت به مدل قبلی را در ذهن تداعی می‌کنند، اما باید صبر کرد و مقاومت آن‌ها را در شرایط واقعی و بعد از کار کردن طولانی مدت سنجید.

مشقت‌هایی که تعویض کنسول‌ها به همراه دارند

برای بهره بردن از قدرت نهایی کنسول پلی استیشن 4 پرو و قابلیت HDR، باید تلویزیونی خریداری کرد که از این تکنولوژی‌ها پشتیبانی کند، بنابراین، قبل از خرید کنسول‌ جدید و بهره بردن از توانایی‌های گرافیکی آن‌ باید این هزینه‌های جانبی را هم درنظر گرفت.

بدون شک عصر، عصر دیجیتال است، اما هیچ چیزی بیشتر از تنظیم کردن یک کنسول جدید، این حس را به شما القا نمی‌کند. تعویض کنسول به این معنی است که باید زحمت دانلود بازی‌های قبلی و نصب دوباره آن‌‍‌ها به همراه تمام آپدیت‌ها و بروزرسان‌هایشان را به جان بخرید. هرچند خرید یک کنسول جدید خیلی هیجان انگیز است، اما هیجان شما بعد از نصب دوباره بازی GTA 5 و دانلود محتوای 10 گیگابایتی آن فروکش خواهد کرد. علاوه بر نصب بازی‌هایی که ارزش دارند همیشه بازی شوند، باید مشغول وارد کردن جزییات تک تک حساب‌های خود، شبکه‌های اینترنتی مانند نتفلیکس و غیره نیز شوید، تا بعد از انجام همه این کارها، تازه ادعا کنید که این کنسول شماست. مشکلی دیگری که سد راه شما می‌شود، سرعت اینترنت است. شاید کسانی که در مرکز کشور زندگی می‌کنند، مشکلی از این بابت نداشته باشند، اما برای بقیه سرعت اینترنت به یک معضل تبدیل خواهد شد. تنها کاری که برای سبک شدن این بار می‌توان کرد، این است که بیخیال بازی‌های خاطره انگیز گذشته شویم، و بازی‌های جدید را امتحان کنیم که البته دل کندن از خاطرات چندان کار آسانی هم نیست.

پلی استیشن 4 اسلیم

پلی استیشن 4 اسلیم بهتر است یا پلی استیشن 4 پرو؟

مثل همیشه اولین کار این است که به قیمت توجه کنیم. پلی استیشن 4 پرو که در تاریخ 10 نوامبر (20 آبان) امسال منتشر می‌شود، 399 دلار/ 349 پوند قیمت دارد. مزیت اصلی پلی استیشن 4 پرو در این است که به شما اجازه می‌دهد تا بازی‌ها را در رزولوشن 4K اجرا کنید. هرچند از نبود پخش کننده بلوری 4K رنج می‌برد. حالا این را در نظر بگیرید که همه مدل‌های پلی استیشن 4 به لطف آخرین آپدیت نرم افزاری که منتشر شد، از تکنولوژی HDR پشتیبانی می‌کنند و به گفته یکی از کارکنان استودیوی ناتی داگ، تکنولوژی HDR از بقیه عوامل در افزایش کیفیت بصری بازی‌ها مهم‌تر است. بعد از همه این عوامل آیا هنوز هم به فکر خرید پلی استیشن 4 پرو هستید؟ برای بهره بردن از قدرت نهایی کنسول پلی استیشن 4 پرو و قابلیت HDR، باید تلویزیونی خریداری کرد که از این تکنولوژی‌ها پشتیبانی کند، بنابراین، قبل از خرید کنسول‌ جدید و بهره بردن از توانایی‌های گرافیکی آن‌ باید این هزینه‌های جانبی را هم درنظر گرفت. شاید بهترین پیشنهاد این است که یک پلی استیشن 4 اسلیم به همراه تلویزیونی که از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند، خریداری کنید.

نتیجه گیری

آیا از پلی استیشن 4 استاندارد خود راضی هستید؟ آیا هنوز هم مانند روز اولش کار می‌کند؟

پلی استیشن 4 استاندارد من بعد از استفاده‌های روزانه و جابه جایی‌ها کمی ضربه خورده است. بعد از 3 سال استفاده، همانطور که انتظار می‌رفت پر از خط و خش شده و قسمت شفافش به شکلی در ذوق می‌زند که انگار موش‌ها روی آن اسکی رفته‌اند، اما مهمتر از همه درایو دیسک کنسول است که از 14 ماه پیش آن کارایی اصلی خودش را از دست داده است. در این چند مدت نصب بازی‌ها از روی دیسک همیشه با صدای لنز، کلیک و صدای خش خش درایو همراه بوده است. همیشه این احساس به آدم دست می‌دهد که هر لحظه ممکن است کنسولتان از کار بیفتد، هرچند تا به حال اتفاق نیفتاده است، اما در کل حس چندان خوشایندی نیست. جدای از این‌ها در روزهای گرم کنسول من علاقه زیادی به سریع داغ کردن دارد و صدای فن دستگاه خیلی زود مثل موتور یک جت جنگی بلند می‌شود. حتی یک بار که پنجره اتاق بسته بود، کنسول بعد از دانلود خودکار مانند ذغال داغ شده بود.

از خودتان این سوال را بپرسید که اگر اولین بارتان است که می‌‎خواهید پلی استیشن 4 بخرید و از خرید مدل قبلی نیز ابایی ندارید، آیا می‌خواهید که مدل ارزان‌تر را بخرید یا گران‌تر را؟ همچنین اگر پلی استیشن 4 اسلیم، مدل پایه این کنسول انتخاب شود و کارخانه‌ها بخواهند از شر مدل قبلی خلاص شوند، مجبورند که مدل قبلی را بسیار ارزان‌تر از قیمت واقعی‌اش به فروش برسانند تا ضرر نکنند. پس اگر می‌خواهید پلی استیشن 4 بخرید و زیاد هم به بدنه آن اهمیت نمی‌دهید، با خرید مدل استاندارد می‌توانید پول زیادی را برای خودتان نگه دارید.

اما اگر مثل من پلی استیشن 4 خود را خراب کرده‌اید و همچنین طرفدار وسایل نو و تمیز هستید، پلی استیشن 4 اسلیم همان چیزی است که می‌‎خواهید. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که کسانی که طرفدار کنسول ایکس باکس هستند و می‌خواهند کنسول ایکس باکس وان اس را خریداری کنند هم باید همین شرایط را برای خود در نظر بگیرند.

نظرات خود را در رابطه با نقد و بررسی کنسول پلی استیشن 4 اسلیم با ما در میان بگذارید.

 

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز