baznashr

نابودی 10 درصد از طبیعت بکر جهان در دو دهه اخیر

on .

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، ده درصد از طبیعت بکر و زیبای جهان در دو دهه اخیر از بین رفته است. انجمن حفاظت از محیط زیست این خبر را اعلام نمود و از نابودی سرزمین‌ها بکر جهان به ویژه در آفریقا و آمریکای جنوبی ابراز نگرانی و تأسف کرد و از سیاست گذاران توجه بیشتر به محیط زیست را خواستار شد.

به گفته دانشمندان انجمن حفاظت از محیط زیست، منطقه‌های طبیعی با وجود ارزش زیست محیطی و فرهنگی در موافقت‌نامه های بین‌المللی حفاظت از حیات وحش مورد توجه قرار نمی‌گیرند. منطقه‌های طبیعی به طبیعت بکر و خالصی گفته می‌شود که از هرگونه دست‌کاری و خانه سازی و صنعت به دور است. طبیعت‌های خالص تقریباً یک پنجم کره خاکی ما را تشکیل می‌دهند و معمولاً محل زندگی بومیان قدیمی جهان و حیوانات و گیاهان در خطر انقراض است.

یکی از استادان دانشگاه کوئینزلند استرالیا و از اعضای انجمن محافظت از حیات وحش آمریکا به نام جیمز واتسون از نادیده گرفتن مناطق بکر جهان در سیاست گذاری‌های مربوط به محیط زیست انتقاد کرد و گفت:

در سیاست گذاری‌های بین‌المللی باید اقداماتی که برای حفظ محیط زیست لازم است را در نظر بگیریم. این اتفاق باید هرچه زودتر و پیش از نابودی بیشتر این مناطق رخ دهد و ما به احتمال زیاد حداکثر تا دو دهه برای جلوگیری از روند نابودی طبیعت وقت داریم.

نابودی بیش از سه میلیون کیلومتر مربع از طبیعت بکر جهان

طبق نقشه‌های موجود و مقایسه آنها با نقشه‌های سال‌های ابتدایی دهه 90 متوجه خواهیم شد که حدود 3.3 میلیون کیلومتر مربع معادل یک دهم از طبیعت خالص جهان نابود شده است و اگر اقدامی برای این محافظت از آنها صورت نگیرد شاهد از بین رفتن بخش بیشتری از این مناطق خواهیم بود و در آن زمان تلاش‌ها برای بازگرداندن زمین به حالت اولیه بی فایده خواهد بود.

طبیعت بکر

مدیر علوم موسسه ارت واچ هم به روند نگران کننده‌ای که بر زندگی همه ما تأثیرگذار است اشاره کرد و گفت:

در اروپا بیشتر طبیعت‌های بکر، از دهه 90 به سمت نابودی رفتند و همه ما مسئول این قضیه هستیم؛ اما خبر خوب اینجاست که اکنون نسبت به گذشته از فرصت‌های بیشتری برخوردار هستیم و باید از این فرصت‌ها برای محافظت از محیط زیست استفاده کنیم.

مایک بارت از شعبه بریتانیا صندوق حیات وحش جهانی نیز ابعاد نابودی طبیعت‌های بکر را ناگوار دانست و افزود که با توجه به گزارش منتشر شده و اثرات انسان بر محیط زیست و حیات وحش، به نظر می‌رسد که ما در حال ورود به عصر آنتروپوسین هستیم.

آنتروپوسین به دوره‌ای گفته می‌شود که فعالیت انسانی نیروی اصلی نفوذ در آب و هوا و محیط زیست محسوب می‌شود و به گفته کارشناسان زمین شناسی اکنون در این عصر به سر می‌بریم.

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز