baznashr

پاسخ صریح وزیر ارتباطات به شبهات حریم خصوصی و اتصال به اینترنت

on .

پاسخ صریح وزیر ارتباطات به شبهات حریم خصوصی و اتصال به اینترنت

باتوجه به ابهامات و شبهاتی که در مورد شبکه‌ ملی اطلاعات از طریق کاربران ایرانی و برخی رسانه‌های غیر رسمی، این موضوع را از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری کردیم.

سوال خبرنگار سایت زومیت این بود: «با توجه به اینکه یکی از قابلیت‌های شبکه‌ ملی اطلاعات، ذخیره سازی یا همان کش‌کردن سایت‌ها و سرویس‌دهنده‌های خارجی است، شبهاتی در محدود شدن دسترسی کاربران و مهم‌تر از آن ورود و نفوذ به حریم خصوصی‌ آنها در شبکه ملی اطلاعات شنیده‌ می‌شود. در این خصوص توضیح می‌دهید؟»

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سوال خبرنگار زومیت پاسخ داد:

کسانی که با شبکه ملی اطلاعات موافق نیستند از گذشته شبهاتی را مطرح کردند و این مسئله جدیدی نیست. یکی از موارد این است که در شبکه‌ ملی اطلاعات دسترسی مردم به اینترنت از بین می‌رود که ما بارها در دوسال گذشته این مطلب را تکذیب کرده‌ایم. مردم از این به بعد می‌بینند که دسترسی‌شان به اینترنت هیچ تفاوتی نکرده است.

واعظی ادامه داد: «بحث حریم خصوصی، هیچ ارتباطی به پهنای باند خارج و شبکه ملی اطلاعات ندارد. ما یک نظام هستیم مانند تمام نظام‌ها و کشورهای دنیا که در صورت وجود حکم قضایی، مشخصات کاربران و مشترکان تلفن، تلفن همراه و اینترنت می‌تواند مشخص و استخراج شود. این هیچ ارتباطی به شبکه ملی اطلاعات ندارد و پیش از شبکه‌ ملی اطلاعات نیز با دستور قضایی مشخصات کاربران مشخص بود.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به خبرنگار زومیت تأکید کرد: «نکته مهم این است که دولت خود را موظف می‌داند تا حریم خصوصی همه کاربران خدمات مخابرات و خدمات فناوری اطلاعات صیانت کند. شما اطلاعات و حریم خصوصی‌تان تحت نظارت دولت ایران باشد بیشتر صیانت می‌شود تا اینکه شما اطلاعات‌ خود را به خارج ارسال کنید و کسی مسئول صیانت از این اطلاعات نباشد.»

محمود واعظی در توصیه به کاربران و مردم اعلام کرد: «به همه‌ی هم‌وطنان اطمینان خاطر می‌دهم که موضوع حریم خصوصی و حقوق شهروندی جزو اولویت‌های ما است و به صورت جدی حفاظت می‌شود. در کشورمان باید ملی فکر کنیم. نباید فکر کنیم که شبکه‌ها و فناوری‌های خارجی اگر توسط متخصصین و محققین کشورمان در داخل پیاده سازی شود، قابل اعتماد نیست و آن نمونه‌ی خارجی قابل اعتماد است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از تولیدات داخلی کشور در حوزه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: «به عنوان یک مسئول می‌گویم آن اپلیکیشن و نرم‌افزاری که توسط شرکت‌های خصوصی و محققین داخلی تولید می‌شود امنیت بالایی دارد و حریم خصوصی کاربران بیشتر حفظ می‌شود. به عنوان نمونه‌ شرکت مخابرات را در نظر بگیرید که چه در زمانی خصوصی و چه در زمان دولتی در موردش شایعات ساخته شد در حالی که هیچ اتفاقی نیافتده است.»

واعظی تصریح کرد: «شرکت مخابرات، اپراتورها و دیگر شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات طبق نظارت‌های رگولاتوری موظف به حفظ حریم خصوصی و اطلاعات کاربران هستند.حریم خصوصی با استفاده از انواع شبکه‌های داخلی قطعا بیشتر حفظ خواهد شد.»

لینک منبع : zoomit.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز