baznashr

نرم افزارهای تناسب اندام چگونه مصرف کالری را محاسبه می‌کنند؟

on .

نرم افزارهای تناسب اندام و گجت‌های سلامتی، کارهای متفاوت زیادی می‌توانند انجام دهند. اما مهمترین کاری که مردم از این ابزار انتظار دارند، این است که مطمئن باشند میزان کالری درست را در رژیم غذایی‌شان محاسبه کرده‌اند. با اندازه‌گیری میزان کالری، شما به اندازه‌ای که در یک روز کالری سوزانده‌اید غذا می‌خورید؛ بدیهی است که با کم کردن یا افزایش این تناسب، می‌توانید وزنتان را کاهش یا افزایش دهید. اما آیا می‌دانستید این نرم افزارهای تناسب اندام چگونه میزان مصرف کالری شما را نشان می‌دهند؟ این میزان چقدر می‌تواند دقیق باشد؟ چطور می‌دانند که شما باید در طول روز چه مقدار غذا مصرف کنید؟ پاسخ این سؤالات کمک شایانی به شما جهت رسیدن به اندام دلخواهتان خواهد کرد. پس با گجت نیوز همراه باشید.

محاسبه کالری ورودی

این بخش از بحث نسبتا ساده است. تقریبا همه بسته‌های مواد غذایی دارای برچسب ارزش غذایی بوده که اطلاعات مربوطه را در اختیارتان قرار می‌دهد. اطلاعاتی نظیر میزان کالری کل، میزان چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، میزان فیبر و غیره در این برچسب مشخص شده است. بسیاری از این اطلاعات به صورت آنلاین نیز در دسترس هستند که با اسکن بارکد این برچسب توسط نرم افزارهای تناسب اندام می‌توان آن را مشاهده کرد. سپس این اطلاعات و میزان کالری مصرف شده توسط شما بوسیله نرم افزار در اطلاعات کاربری‌تان ذخیره خواهد شد.

نرم افزارهای تناسب اندام چگونه مصرف کالری را محاسبه می‌کنند؟

معمولا غذاهای تازه مانند گوشت فاقد برچسب ارزش غذایی هستند. در اینگونه موارد، میزان کالری و ارزش غذایی را می‌توان به صورت آنلاین مشاهده و در نرم افزارهای تناسب اندام وارد نمود.

در ابتدای دهه 90 میلادی، این عملیات با سیستمی متفاوت انجام می‌گرفت. نام این سیستم، سیستم آتواتر (Atwater System) بوده که میزان کالری یک غذا را با افزودن مقدار زیادی ماده مغذی به آن (شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی) و توسط ثابت شناخته شده‌ای تخمین می‌زد.

برای مثال، ارزش غذایی هر گرم از کربوهیدرات‌های موجود در غذا، 4 کالری بود. پروتئین‌ها نیز 4 کالری، چربی 9 کالری و الکل 7 کالری ارزش غذایی داشت. چون فیبرها کاملا قابل هضم بودند، ارزش غذایی یک گرم از آن صفر در نظر گرفته می‌شد. اگر شما می‌دانستید چقدر از این مواد مغذی در یک گرم از غذایتان وجود دارد، به راحتی قادر بودید میزان کالری آن را تخمین بزنید. با اینکه سیستم آتواتر فقط قادر به محاسبه میزان کالری در یک غذای خاص بود، اما به عنوان یک مبنای دقیق در نظر گرفته می‌شد.

اما از کجا می‌دانستند چه مقدار از مواد مغذی در غذا وجود دارد؟ فرآیندهای شیمیایی زیادی بودند که به این سؤال پاسخ می‌دادند. به طور خلاصه روال کار اینگونه بود که غذا وزن می‌شد، ماده مغذی به غذا تزریق می‌شد، مجددا غذا وزن می‌شد. اختلاف وزن غذا قبل و بعد از اضافه کردن ماده مغذی، نشان‌دهنده وجود میزان دقیق آن ماده در غذا بود.

محاسبه کالری خروجی

خب، تا اینجای کار غذا آنالیز شد، مواد مغذی به آن اضافه شد، و برچسب ارزش غذایی جهت محاسبه میزان مصرف کالری در طول یک روز به نرم افزارهای تناسب اندام داده شد. اما سؤال جدید این است که چه مقدار کالری سوزانده شده است؟

شما برای دانستن پاسخ این سؤال باید اطلاعاتی در خصوص شاخص سوخت و ساز بدن (Metabolic Equivalent یا MET) داشته باشید. شاخص سوخت و ساز (MET) مقدار کالری است که در هنگام استراحت (زمانی که نشسته‌اید و هیچ کاری نمی‌کنید) می‌سوزانید.

اگر فعالیتی را انجام دهید که 3MET نیاز داشته باشد، شما 3 برابر زمانی که نشسته‌اید در یک دقیقه کالری می‌سوزانید. در تصویر زیر، METهای مورد نیاز برای فعالیت‌های مختلف آورده شده است که در آن به عنوان مثال؛ قدم زدن با سرعت 4 کیلومتر بر ساعت، 2.9MET و دوچرخه سواری با سرعتی تا 13 کیلومتر بر ساعت، به 4MET نیاز دارد.

نرم افزارهای تناسب اندام چگونه مصرف کالری را محاسبه می‌کنند؟

اگر فعالیت مورد نظرتان را در لیست فوق مشاهده نکردید، کافی‌است به صورت آنلاین آن فعالیت را جستجو نمایید.

همانطور که می‌دانید، هر فعالیتی یک میزان MET خاص خودش را دارد. زمانی که شما یک فعالیت را در نرم افزارهای تناسب اندام خود وارد می‌کنید، این نرم افزارها میزان MET آن فعالیت را در میزان RMR شما (میزان سوخت و ساز بدن در زمان استراحت) ضرب می‌کنند. به نظر ساده می‌آید، اما نرم افزار چگونه میزان RMR شما را محاسبه کرده است؟

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، نرم افزار از معادله جداگانه‌ای برای این منظور استفاده می‌کند. پیدا کردن میزان MRM شما امکان‌پذیر است، اما این کار به صرف زمان و انجام تمرینات حرفه‎‌ای نیاز دارد. اما نرم افزارهای تناسب اندام با گرفتن اطلاعاتی از شما MRM را حدس زده که معمولا عددی نزدیک به واقعیت است. این اطلاعات شامل قد، وزن و سن شماست.

نرم افزارهای تناسب اندام چگونه مصرف کالری را محاسبه می‌کنند؟

اعداد و ارقام محاسبه شده توسط نرم افزارهای تناسب اندام می‌توانند با وارد کردن متغیرهایی نظیر ضربان قلب دقیق‌تر هم باشند.

زمانی که به نرم افزار تناسب اندام یا گجت سلامتی‌تان بگویید فعالیت خاصی را به اتمام رسانده‌اید، نرم افزار میزان MET آن فعالیت را به شما نشان داده و شما می‌توانید میزان کالری مصرفی خود را برآورد کنید. چون این محاسبه شامل تعداد زیادی عملیات است، مقداری خطا را نیز برای آن در نظر بگیرید. چون مقدار RMR شما نیز ممکن است کمی کمتر یا بیشتر باشد، می‌توانید میزان فعالیت خود را مقداری کمتر یا بیشتر کنید. در هر صورت، نرم افزارها هوشمند هستند و می‌توانند در طول زمان و محاسبه میانگین متغیرها، اعداد و ارقامی را که به آن نیاز دارید، به شما بدهند.

محاسبه کالری مورد نیاز در یک روز

آخرین محاسبه نرم افزارهای تناسب اندام شما، مقدار کالری است که برای رسیدن به هدفتان (کاهش یا افزایش وزن) می‌بایست در طول یک روز دریافت نمایید. همه این محاسبات، با مشخص کردن میزان کالری که در یک روز می‌سوزانید (با انجام فعالیت‌های مختلف) برآورد می‌شوند. برای این کار، نرم افزارهای مختلف، روش‌های متفاوتی انجام می‌دهند.

اگر نرم افزارهای تناسب اندام از شما پرسید «عمده فعالیت روزانه شما چیست؟» و شما جواب دادید، مقدار کالری مورد نیاز روزانه‌تان را تا حدی حدس زده است. همانطور که گفتیم، برای این کار، نرم افزارهای مختلف، روش‌های متفاوتی انجام می‌دهند، اما عمده فعالیت روزانه شما به همراه وزنتان تا حد زیادی مقدار کالری مورد نیاز شما در یک روز را مشخص خواهد نمود.

نرم افزارهای تناسب اندام چگونه مصرف کالری را محاسبه می‌کنند؟ برای حفظ وزن خود، فقط کافی‌است همانقدر که از غذاهایتان کالری به دست می‌آورید، به همان مقدار هم فعالیت و ورزش داشته باشید. در این‌صورت، همان مقدار کالری که به دست آوردید را مصرف می‌کنید و بدین ترتیب، وزنتان حفظ می‌شود.

برای کاهش وزن خود نیاز است کالری کمتری به دست بیاورید و فعالیتتان را بیشتر کنید. هرچه این کالری کمتر باشد، زمان رسیدن به هدفتان نیز کمتر است؛ و این زمان، همان چیزی است که نرم افزارهای تناسب اندام در ابتدای کار از شما خواهند پرسید.

اگر هدف شما کم کردن 0.5 کیلوگرم در یک هفته باشد، باید تقریبا 500 کالری در روز از دست بدهید.

چگونه می‌توانید از همه این موارد برای کنترل وزنتان استفاده کنید

با ترکیب این محاسبات سه‌گانه، نرم افزارهای تناسب اندام به شما میزان کالری غذایتان، میزان کالری مصرفی فعالیت‌هایتان، و میزان کالری مورد نیاز در یک روز برای رسیدن به هدفتان را نشان خواهد داد.

اگر شما هم از یکی از نرم افزارهای تناسب اندام یا گجت‌های سلامتی استفاده می‌کنید، تجربیاتتان را با ما نیز درمیان بگذارید.

لینک منبع: gadgetnews.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز