baznashr

حق با اپل است یا اسپاتیفای؟

on .

اگر از خوانندگان دیجی‌کالا مگ باشید احتمالا خبر دعوا میان اپل و اسپاتیفای را شنیده‌اید. طبق ادعای اسپاتیفای مسئولان شرکت اپل مانع از بروزرسانی اپ اسپاتیفای در iOS شده‌اند. امکان بروزرسانی این اپ منوط به تغییر سیستم پرداخت آن و ادغام شدن این سیستم در فروشگاه آی‌تیونز شرکت اپل عنوان شده.

حال در این دعوا یک سوال اساسی مطرح است؛ آیا اپل با این کار قصد تضعیف و از میان برداشتن یکی از رقبای قدرتمندش را دارد یا این اسپاتیفای است که با شکستن قوانین برای اپل مشکل ایجاد کرده؟

اسپاتیفای – این سرویس قدرتمند پخش زنده موسیقی – معتقد است اپل از اپ‌استور مثل یک سلاح استفاده می‌کند تا رقبای‌اش را تضعیف کند اما مشاور حقوقی شرکت اپل در نامه‌ای به اسپاتیفای نظر دیگری را مطرح کرده. بروس سیول مشاور حقوقی اپل در این نامه اسپاتیفای را متهم می‌کند که به دنبال این است اپل با این شرکت به شکلی خاص و خلاف قوانین‌اش رفتار کند.

سیول می‌گوید خواسته اسپاتیفای بر خلاف قوانین اپ‌استور و قواعدی است که برای همه توسعه‌دهنده‌گان اجرا می‌شود و با این وجود اسپاتیفای در این ماجرا به شایعه‌پراکنی و بیان نصفه و نیمه حقایق متوسل شده است.

Apple-vs-spotify

مشاور حقوقی اپل در نامه‌اش یادآور شده که بروزرسانی جدید سرویس اسپاتیفای امکان پیوستن کاربران جدید به این سرویس را فراهم می‌کند بدون اینکه مبلغی تحت عنوان خرید درون برنامه‌ای به اپل پرداخت شود. با توجه به اینکه دانلود اسپاتیفای مجانی است و این شرکت از کاربران‌اش می‌خواهد مبلغ ماهانه اشتراک را از طریق وبسایت اسپاتیفای بپردازند و نه از طریق اپ‌استور، در عمل اپل هیچ درآمدی از طریق این اپ نخواهد داشت. این در حالی است که طبق قوانین اپل ۳۰ درصد خریدهای درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌ها در اپ‌استور به شرکت اپل تعلق می‌گیرد. البته این قوانین برای جلب هر چه بیشتر توسعه‌دهنده‌گان تغییراتی هم کرده است. در حال حاضر اپل در آغاز همان نرخ ۳۰ درصد را دریافت می‌کند اما در ادامه برای مشتریانی که برای یک سال تمام یک سرویس را مشترک شده باشند نرخ به ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و به این شکل توسعه‌دهنده هم سود بیشتری خواهد برد.

به هر حال اسپاتیفای علاقه‌ای ندارد برای استفاده کاربران iOS از این سرویس پولی به جیب اپل بریزد. اسپاتیفای در سال‌های گذشته موفقیت‌های قابل توجهی در جلب مشتری ‌داشته اما هنوز هم با مشکلات مالی قابل توجهی مواجه است و این مشکلات هم اسپاتیفای را نسبت به پرداخت هر پولی به اپل بی‌میل‌تر می‌کند. از سوی دیگر اپل هم حاضر نیست قوانین‌اش را بخاطر سرویس اسپاتیفای تغییر دهد. باید دید نتیجه این جدال به کجا می‌رسد.

منبع: Cnet

‌‌

حق با اپل است یا اسپاتیفای؟

منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز