baznashr

قابلیت تشخیص چهره جدید اپل در مراسم WWDC 2016 معرفی شد

on .

در هفته‌ی جاری که مراسم WWDC اپل در حال برگزاری است، خبرهای زیادی در مورد قابلیت‌های جدید سیستم‌عامل این شرکت منتشر می‌شود. به تازگی یکی از کارشناسان این شرکت در یکی از ارائه‌های کنفرانس، از قابلیت تشخیص چهره‌ی جدید اپل صحبت کرده و عنوان کرده است که این قابلیت با استفاده از یادگیری ماشینی، تشخیص چهره را به آیفون اضافه می‌کند. قابلیت تشخیص چهره به عنوان یک بروزرسانی برای سرویس Photos عرضه خواهد شد و می‌تواند تصاویر را بر اساس اشخاص حاضر در آنها مرتب کند.

شرکت‌های بزرگی مانند فیسبوک و گوگل، پیش از این قابلیت تشخیص چهره را معرفی کرده بودند. گوگل از ماه می گذشته این قابلیت را به سرویس‌های خود اضافه کرده و فیسبوک نیز مدت زیادی است که از این قابلیت استفاده می‌کند و تصاویر را به صورت اتوماتیک تگ کرده و بر اساس اشخاص حاضر در آنها مرتب می‌کند. البته هر دو شرکت فیسبوک و گوگل، این قابلیت را به صورت آنلاین و بر پایه‌ی سرویس‌های ابری ارائه کرده‌اند.

اما این قابلیت یک قابلیت بحث برانگیز نیز هست. هر دو شرکت فیسبوک و گول در حال حاضر با مشکلاتی حقوقی در زمینه‌ی سرویس‌های خود روبرو هستند. تشخیص چهره‌ی افراد در تصاویر، نیازمند ساختن یک مدل تصویری (Faceprint) از چهره‌ی آنها است تا بتوان این مدل را در تصاویر بعدی استفاده کرد. این عمل، مانند جمع‌آوری اطلاعات اثر انگشت افراد برای استفاده‌های بعدی است. شاکیان مدعی هستند عملکرد این شرکت‌ها در تشخیص چهره، به نوعی جمع‌آوری اطلاعات بیومتریکی کاربران است.

جمعیت

اما اپل ادعا می‌کند که روندی متفاوت با دیگر شرکت‌ها در زمینه‌ی حریم شخصی افراد دارد. این شرکت در معرفی قابلیت خود عنوان کرده که مدل چهره‌ی افراد تنها در داخل گوشی ساخته شده و استفاده می‌شود و اپل هیچ اطلاعاتی از آنها را بر روی سرورهای خود ذخیره نمی‌کند. اکثر کاربران نگران این هستند که مدل چهره‌ی آنها در سرویس‌های ابری شرکت‌ها ذخیره شود و در آینده برای مقاصدی به جز سرویس‌های اشتراک‌گذرای و ذخیره‌ی تصویر استفاده شود. اما اپل با جدیت عنوان کرده که تمامی اطلاعات افراد به صورت امن و در داخل گوشی آنها ذخیره خواهد شد. گوگل و فیسبوک، اطلاعات افراد را در سرویس‌های ابری ذخیره می‌کنند و علیرغم مشکلات قانونی ایجاد شده، با این کار توانسته‌اند سرویس‌های تشخیص چهره‌ی خود را در مقیاس‌های بزرگ عملی کنند.

البته قوانین حقوقی، جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک را نیز محدود کرده‌اند. این بدان معنا است که حتی اگر اطلاعات تصویری کاربران، تنها در خود گوشی ذخیره شود، ثبت این اطلاعات نیز می‌تواند مشکلاتی حقوقی برای اپل به بار بیاورد. البته اگر سرویس مورد نظر کاربر را از این جمع‌آوری مطلع کند، مشکلات حقوقی کمتری ایجاد خواهد شد. از آنجایی که نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اپل هنوز در حال توسعه است و این قابلیت به صورت رسمی معرفی نشده است، نمی‌توان اظهار نظری قطعی در مورد نحوه‌ی کار این سرویس داشت.

به جز مشکلات حقوقی، سوء استفاده  این قابلیت نیز می‌تواند خطراتی برای شرکت های ارائه‌دهنده داشته باشد. در حال حاضر یک اپلیکیشن روسی با استفاده از اطلاعات تصویری افراد، می‌تواند تصاویری که کاربران از اطرافیان خود ضبط می‌کنند را با اطلاعات شبکه‌های اجتماعی آنها تطبیق دهد و پروفایل‌های آنها را در این شبکه‌ها تشخیص دهد.

تشخیص چهره

البته هیچ یک از این ایرادات نمی‌تواند در طولانی‌مدت مشکلی برای اپل ایجاد کند. پرونده‌های حقوقی گوگل و فیسبوک مدت زیادی است که در جریان است و حتی ممکن است این شرکت‌ها در این پرونده‌ها پیروز شوند. در صورت شکست نیز به احتمال زیاد تنها احکامی شامل جریمه‌های نقدی و اضافه کردن بندهایی در قوانین استفاده از اپلیکیشن‌ها علیه این شرکت‌ها صادر خواهد شد.

در هر صورت چنین قابلیت‌هایی در دورانی که دوربین‌ها و سرویس‌های ابری در همه‌جا هستند، می‌تواند قدرت زیادی به شرکت‌ها بدهد. اطلاعات جمع‌آوری شده توسط مدل‌های چهره‌ی افراد می‌تواند در مسائل امنیتی مفید باشد و البته نباید خطر سوء استفاده از این اطلاعات را نیز نادیده گرفت.

لینک منبع : zoomit.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز