baznashr

تولد گاو بی‌شاخ با استفاده از ویرایش ژنتیکی

on .

هر ساله شاخ تقریبا 80 درصد گاوهای شیرده بریده می‌شود تا این شاخ‌ها جلوی دست و پا نباشند و به گله‌داران و دیگر گاوهای گله آسیب نزنند. اما این کار هم بسیار دردناک است و هم هزینه‌ی زیادی دارد. از طرف دیگر، فعالان حقوق حیوانات به شدت با بریدن شاخ گاوها مشکل دارند و سال‌هاست که با این کار مبارزه می‌کنند. اما حالا ظاهرا علم به نجات این گاوها آمده است.

گروهی از محققان هفته‌ی گذشته اعلام کردند که آنها با موفقیت ژنوم گاوهای شیرده را ویرایش کرده‌اند تا بی‌شاخ شوند. دانشمندان از تکنیک خاصی برای ویرایش DNA این حیوانات استفاده کردند که در نتیجه‌ی آن یک آلل طبیعی مرتبط با بی‌شاخی بر رویان گاو شیرده تاثیر می‌گذارد. محققان در ژورنال Nature Biotechnology گزارش دادند که پنج گوساله‌ی سالم با این روش به دنیا آمدند که هیچ‌کدام شاخ نداشتند.

این آلل که  POLLED نام دارد بیشتر در گاو گوشتی یافت می‌شود. به همین دلیل، تنها 25 درصد گاوهای گوشتی شاخ درمی‌آورند. اما افزودن یک ژن جدید به گونه‌ای از حیوانات ده‌ها سال طول می‌کشد. بنابراین، دانشمندان امیدوارند که تکنیک آنها به یک جایگزین ارزان‌تر و سریع‌تر برای بریدن شاخ تبدیل شود.

منبع: Science Mag

  تولد گاو بی‌شاخ با استفاده از ویرایش ژنتیکی

منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز