baznashr

سیستم پیشران هایپرلوپ برای اولین بار آزمایش شد

on .

فرض کنید که شما در تهران زندگی می‌کنید و دانشگاه‌تان در قزوین یا قم است. مسلما یکی از دغدغه‌های شما مسافت طولانی بین محل زندگی و دانشگاه‌تان است و اینکه باید زمان زیادی از وقت‌تان در طول راه به هدر برود. اما اگر تکنولوژی هایپرلوپ همه‌گیر شود، غصه و نگرانی درباره‌ی مسافت‌های دور دیگر به یکی از دغدغه‌های گذشته تبدیل می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که تکنولوژی هایپرلوپ دیگر صرفا یک رویا نیست، چرا که شرکت «هایپرلوپ وان» (Hyperloop One)، برای اولین بار سیستم پیشران این وسیله‌ی حمل و نقل را آزمایش کرد.

روز چهارشنبه شرکت هایپرلوپ وان سیستم پیشران‌اش را در فضای آزاد در لاس وگاس به نمایش گذاشت. این سیستم پیش‌ران یک سورتمه‌ی فلزی را در طول یک مسیر کوتاه با 2.4 برابر شتاب جاذبه‌ی زمین شلیک کرد. این یعنی سرعت این سورتمه ظرف 1 ثانیه از 0 به 85 کیلومتر بر ساعت رسید.

هایپرلوپ وان یکی از شرکت‌هایی است که می‌خواهد ایده‌ی آینده‌نگرانه‌ی ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس، برای حمل و نقل را به واقعیت تبدیل کند. این شرکت آینده‌ی شبکه‌ی هایپرلوپ را اینگونه تجسم می‌کند که مجموعه‌ای از تیوب‌ها یا لوله‌ها مناطق شهری را به هم متصل می‌کنند. بین 10 تا 30 مسافر سوار بر پادهایی (به واگن‌هایی می‌گویند که مسافران بر آن سوار می‌شوند) می‌شوند که درون تیوب قرار دارند. فشار این تیوب به حداقل کاهش داده می‌شود تا درون آن خلا ایجاد شود. این کار برای به حداقل رساندن اصطکاک با هوا انجام می‌شود. سپس این پادها با نیروی مغناطیسی حرکت می‌کنند و سرعت آنها می‌تواند تا 1125 کیلومتر بر ساعت برسد.

در مسیر این تیوب شتاب‌دهنده‌هایی مغناطیسی نصب شده که به حرکت پاد کمک می‌کنند. طبیعتا مجموعه‌ای از آهنرباها دائما یکدیگر را دفع کرده و مجموعه‌ای دیگر هم به سمت یکدیگر جذب می‌شوند. به این ترتیب، سرعت پاد می‌تواند در عرض تنها یک ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

مهندسان هایپرلوپ وان فکر می‌کنند که شتاب پادهای مسافربر هم‌اندازه‌ی شتاب هواپیماهای خصوصی است. این کمک می‌کند که افراد سوار بر این واگن‌ها بتوانند بخوانند، نوشیدنی میل کنند یا با دیگران گفتگو کنند.

شرکت هایپرلوپ وان امیدوار است که بتواند تا سال 2019 محموله‌ها را منتقل کند و پیش‌بینی می‌کند که سیستم حمل و نقل‌اش تا سال 2021 برای انتقال مسافران آماده می‌شود. این شرکت انتظار دارد در اواخر سال میلادی جاری بتواند این سیستم را در مقیاس کامل آزمایش کند.

هایپرلوپ وان اخیرا بیش از 80 میلیون دلار سرمایه جذب کرده و همچنین پروژه‌ی «چالش جهانی» (Global Challenge) را راه‌اندازی کرده است. چالش جهانی از افراد نابغه، شرکت و دولت‌ها دعوت می‌کند تا در ساخت شبکه‌ی هایپرلوپ اول شوند. هایپرلوپ وان تکنولوژی‌های لازم را برای علاقه‌مندان به شرکت در این رقابت فراهم می‌کند. شرکت‌کنندگان هم باید به شکل جامع نشان دهند که این فناوری چگونه می‌تواند در منطقه‌ی آنها به کار برود.

منبع: CNET

سیستم پیشران هایپرلوپ برای اولین بار آزمایش شد <

منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز