baznashr

اسپیس ایکس برای دومین بار فالکن 9 را روی اقیانوس فرود آورد

on .

اسپیس ایکس یک بار دیگر با موفقیت موشک فالکن 9 را روی یک شناور واقع در اقیانوس فرود آورد. این موشک روز گذشته به فضا پرتاب شده بود. این سومین بار است که این شرکت توانسته با موفقیت موشکش را فرود بیاورد و دومین بار است که آن را روی شناور فرود آورده. حالا اسپیس ایکس نشان داده که هم می‌تواند فالکن 9 را در اقیانوس فرود بیاورد و هم اینکه این کار را تکرار کند.

اسپیس ایکس در این ماموریت یک ماهواره‌ی ژاپنی را به مداری فرستاد که در ارتفاع بسیار زیادی از زمین قرار دارد. این مدار «مدار انتقالی زمین‌ثابت» (geostationary transfer orbit) نام دارد. مسوولان اسپیس ایکس فکر نمی‌کردند که موشک‌شان با موفقیت فرود بیاید، آنها می‌گفتند که به دلیل سرعت خیلی زیاد موشک و اینکه به هنگام بازگشت به اتمسفر دمای آن خیلی بالا می‌رود، احتمال فرود موفقیت آمیز کمی داشت.

این شرکت قبلا دو بار توانسته فالکن 9 را با موفقیت بنشاند. اسپیس ایکس طی یک سال و نیم گذشته، چند بار تلاش کرده که موشکش را فرود بیاورد. اولین موفقیت این شرکت در دی ماه سال گذشته رقم خورد. در آن زمان، موشک در پایگاه فضایی فلوریدا به زمین نشست. دومین موفقیت هم در ماه پیش اتفاق افتاد، اما آن موقع فالکن 9 روی شناوری در اقیانوس اطلس فرود آمد.

این پنجمین تلاش اسپیس ایکس برای فرود آوردن موشک در دریا بود. طبق گفته‌ی مدیر ارشد کنترل ماموریت اسپیس ایکس، این شرکت همچنان به نشاندن موشک‌هایش بر اقیانوس ادامه خواهد داد. این شرکت همین‌طور سعی می‌کند تا موشک‌هایش را در دریا فرود بیاورد چون گاهی اوقات دریا تنها گزینه برای بازیابی این وسیله است. ماموریت‌هایی که در آنها موشک بارهای سنگینی حمل می‌کند یا به مدارهای بالا می‌رود، در همان ابتدا سوخت زیادی مصرف می‌شود. به همین دلیل برای فرود سوخت کمی باقی می‌ماند. فرود آمدن در دریا به سوخت بسیار کمتری نیاز دارد.

تکرار فرودهای موفقیت‌آمیز روی شناور در دریا اهمیت زیادی برای اسپیس ایکس دارد، چون این شرکت می‌خواهد تا جایی که می‌تواند موشک‌های فالکن 9 را با موفقیت بنشاند و دوباره از آنها استفاده کند.

منبع: The Verge

  کانال تلگرام دیجی کالا مگ

رای شما قبلا ثبت شده است .

منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز