baznashr

چین تا بیست سال آینده انسانی را به ماه می‌فرستد

on .

این روزها اکتشاف و حتی سکونت در فضا دوباره دغدغه‌ی کشورهای پیشرفته‌ی دنیا شده است. یک مقام بلندپایه‌ی چینی در کنفرانس خبری هفته‌ی گذشته اعلام کرد که چین برای زندگی انسان در فضا مقاصد جاه‌طلبانه‌ای دارد. «گن ژنگ یولین» (Gen Zhang Yulin) قائم‌مقام فرمانده‌ی برنامه‌ی فضایی باسرنشین چین، به خبرنگاران گفت چین قصد دارد تا سال 2036 میلادی (1415 شمسی) فضانوردان چینی را در ماه فرود آورد. این خبر ادعاهای قبلی چین مبنی بر این که سمت پنهان ماه را در سال 2018 اکتشاف و دو ایستگاه فضایی دیگر را (یکی امسال و یکی سال 2022) راه‌اندازی خواهد کرد، تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. چین  در سال 2013 یک ماه‌نورد به ماه فرستاده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، این کشور 15 تا 20 سال آینده‌اش را صرف ساخت زیرساخت‌های لازم برای اجرای این برنامه می‌کند.

در حال حاضر چین موشک حامل پرقدرتی که بتواند خدمه‌ را به ماه برساند ندارد. اگر آن‌ها نتوانند چنین موشکی بسازند، مجبور خواهند بود همان کاری را کنند که آمریکا بعد از این که برنامه‌ی شاتل را تعطیل کرد انجام داد. آمریکا از روسیه خواست آن‌ها را پرتاب کند. البته، چینی‌ها باید یک ماه‌نشین و هم‌چنین لباس‌های فضانوردی کاربردی برای زمانی که آنجا خواهند بود، بسازند.

شاید این به نظر کار بزرگی باشد، اما آمریکا در دهه‌ی 1960 توانست در عرض کمتر از یک دهه یک انسان را به ماه بفرستد. در برابر فناوری امروزی، آن زمان عصر حجر به نظر می‌رسد. چین، که قطب اقتصادی و خردمندی است، نباید در این عصر مدرن برای فراهم کردن چنین تجهیزاتی با مشکل مواجه شود. برخلاف ناسا و سازمان فضایی اروپا (ESA)، برنامه‌ی فضایی چین به شدت سری است. طوری که تا وقتی این کار را انجام ندهند حتی نمی‌دانیم توانایی انجام این کار را دارند.

منبع: Engadget

منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز