baznashr

رستاخیز The Hunger Games؛ بررسی 10 فیلم برتر باکس‌آفیس در هفته‌ی گذشته

on .

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که هر هفته مطلب مربوط به بررسی 10 فیلم برتر باکس‌آفیس را مطالعه می‌کنند، حتما خبر دارید که در دو سه هفته‌ی گذشته، تغییرات جدول خیلی محدود و معمولا هم کسل‌کننده بودند. فصل پاییز به‌خودی خود یکی از عمده دلایل این پیشامد بوده. همان‌طور که پیش‌تر بارها گفتیم، ناشران و تهیه‌کننده‌های فیلم‌ها، خصوصا از نوع هالیوودی‌شان معمولا علاقه‌ای به اکران عناوین‌شان در فصل پاییز ندارند. البته این تصمیم کاملا هم منطقی است و تهیه‌کننده‌ها ترجیح می‌دهند از فصل‌های پرطرفدارتری مثلا تعطیلات تابستانی، یا تعطیلات سال نو میلادی در ابتدای زمستان، برای نمایش عناوین جدیدشان استفاده کنند. البته در همین دو سه هفته چندتایی هم اتفاق هیجان‌انگیز در جدول برترین‌های باکس‌آفیس افتاد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اکران عمومی جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های سینمایی «جیمز باند» با نام «اسپکتر»، در ایالات متحده‌ی آمریکا اشاره کرد. شاید برای‌تان خنده‌دار باشد، اما هفته‌ی گذشته یک فیلم بالیوودی هم به‌جمع 10 برتر باکس‌آفیس راه پیدا کرده بود؛ پدیده‌ای نادر که مشابه‌اش خیلی در آمریکا اتفاق نمی‌افتد.

به‌هرحال اگر بخو‌اهیم جداول دو سه هفته‌ی گذشته را خیلی کوتاه و مختصر برای‌تان تصویر کنیم، در اکثر آن‌ها شاهد تعداد مشخصی فیلم کار درست در ابتدای جدول، به‌همراه چندتایی فیلم نه‌چندان خوش‌ساخت در انتهای جدول‌ بوده‌ایم. اما این‌جور که از آمار و ارقام بر می‌آید، ماجرای این هفته، با هفته‌های گذشته متفاوت است؛ متفاوت از این نظر که تعداد زیادی از فیلم‌های تکراری که با شانس و اقبال در جدول برترین‌ها باقی مانده بودند از آن خارج شده‌اند و جای خودشان را به فیلم‌های جدید و پر سروصدا داده‌اند. در جدول این هفته چهار تازه‌وارد داریم. البته یکی از این فیلم‌ها به مدت دو هفته اکران محدود داشته و حالا در هفته‌ی سوم این فرصت را پیدا کرده تا اکران عمومی داشته باشد.

بهتر است بیش از این حاشیه نرویم و مستقیما به 10 فیلم برتر سینماهای ایالات متحده‌‎ی آمریکا که از حیث فروش عمل‌کرد مطلوب‌تری داشته‌اند، بپردازیم:

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(10)

10- Bridge of Spies

هفته‌های اکران: 6/ فروش هفته‌ی گذشته: 2 میلیون دلار/ مجموع فروش 6 هفته‌ی گذشته: 65 میلیون دلار

اگر اهل دنبال کردن اخبار سینما باشید، احتمالا در چند هفته‌ی گذشته و با داغ‌تر شدن تب مراسم اسکار، نام چندتا از فیلم‌ها، بیش‌تر از بقیه به گوش‌تان خورده است. یکی از همین فیلم‌ها Bridge of Spies، جدیدترین فیلم کارگردان کهنه‌کار و مولف سینما، «استیون اسپیلبرگ» است. در هفته‌های گذشته به‌شکل کامل این فیلم را برای‌تان معرفی کرده‌ایم؛ اما شاید بد نباشد که بدانید Bridge of Spies حاصل هم‌کاری مشترک اسپیلبرگ و «تام هنکس» مشهور است که پیش از این بارها با هم روی پروژه‌های مشترک فعالیت کرده‌اند. جدیدترین فیلم سینمایی اسپیلبرگ از آن دسته عناوینی است که داوران آکادمی اسکار به آن‌ها علاقه‌ی خاصی دارند و احتمالا Bridge of Spies امسال در چندین بخش نامزد دریافت جایزه خواهد شد.

اما بهرحال آن‌طور که از آمار و ارقام برمی‌آید Bridge of Spies دوره‌ی خوش‌اش در جدول برترین‌های باکس‌آفیس را پشت‌سر گذاشته و با ورود فیلم‌های جدیدتر می‌رود تا از این جدول خارج شود. فیلمی که دو هفته پیش جایگاه‌اش در جدول، هفتم بود، در هفته‌ی گذشته 1156 سالن سینما را از دست داد تا با کاهش فروش 53 درصدی مواجه شود. البته با وجود این‌که این فیلم هنوز اکران گسترده‌ای در سایر کشورهای جهان نداشته، اما مجموع فروش داخل و خارج از خاک آمریکای آن به بیش از 85 میلیون دلار رسیده است که با توجه به بودجه‌ی 40 میلیون دلاری‌ که برای ساخت آن هزینه شده، رقم مناسبی به‌نظر می‌رسد. در چند روز آینده مشخص می‌شود که این فیلم در چند بخش نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده است. احتمالا با پررنگ‌تر شدن نام فیلم به‌خاطر عناوینی که برای کسب‌شان، نامزد خواهد شد، شاهد افزایش فروش دوباره‌ی آن خواهیم بود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(1)

9- The 33

هفته‌های اکران: 2/ فروش هفته‌ی گذشته: 2.3 میلیون دلار/ مجموع فروش 2 هفته‌ی گذشته: 10 میلیون دلار

فیلم سینمایی The 33، یکی از تازه‌واردهای جدول هفته‌ی گذشته بود. این فیلم که محصول کشور شیلی است و ساخت‌اش را «پاتریشیا ریگن» برعهده داشته، با وجود قصه‌ی مستندش نتوانست بیش از یک هفته در میان بالانشین‌های جدول دوام بیاورد و در فاصله‌ی تنها یک هفته از رتبه‌ی پنجم جدول به نهم تنزل پیدا کرد. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کرده بودیم، کارگردان مکزیکی این فیلم به‌خاطر ساختن فیلم‌هایی که هزینه‌ی کمی دارند، اما فروش بالایی را نصیب سازنده‌های‌شان می‌کنند، شهرت دارد. یکی از فیلم‌های مشهور ریگن Under the Same Moon است که در سال 2007 میلادی، اکران شده بود. این فیلم سینمایی با این‌که تنها 1.7 میلیون دلار برای ساخت‌اش هزینه شده بود، در نهایت موفق شد بیش از 23 میلیون دلار بفروشد.

اما جدیدترین فیلم ریگن به موضوعی پرداخته که پنج سال پیش سرخط اکثر خبرگزاری‌ها را به‌خودش اختصاص داده بود. احتمالا درباره‌ی حادثه‌ی معدن «سن‌خوزه‌» واقع در کشور شیلی چیزهایی به‌ گوش‌تان خورده است. در طی این حادثه، یکی از ورودی‌های اصلی معدن سن‌خوزه در اثر ریزش سقف بسته شد و 33 معدنچی برای مدت 69 روز در عمق 700 متری گرفتار شدند. عمق زیاد محل گیر افتادن معدن‌چیان باعث شد تا عملیات نجات آن‌ها با دشواری‌های زیادی مواجه بشود؛ اما در نهایت کارشناسان موفق شدند با استفاده از کپسولی مخصوص همه‌ی معدن‌چیان را طی عملیاتی پیچیده به‌سطح زمین بیاورند. تصورش را بکنید در هر بار تلاش فقط یک معدنچی می‌توانست با این کپسول به سطح زمین بیاید و عملیات نجات هرکدام‌شان بیش از یک ساعت به‌طول می‌انجامید. این یعنی بیش از 33 ساعت طول کشیده تا از لحظه‌ی شروع عملیات، تمام معدن‌چیان به‌سطح زمین برسند. به‌هرحال با وجود تمام این تفاسیر، جدیدترین ساخته‌ی ریگن که در تهیه‌ی آن از هنرپیشه‌های نام آشنایی مثل «آنتونیو باندراس» و «ژولیت بینوش» هم استفاده شده با کاهش فروش نزدیک به 60 درصدی، این هفته به مقامی بهتر از نهم دست پیدا نکرد. البته این کاهش فروش در حالی اتفاق افتاد که هیچ سالنی برنامه‌ی نمایش‌ این فیلم را از دستور کار خارج نکرده بود. در انتها اگر به فیلم‌هایی که ماجراهای واقعی را روایت می‌کنند، علاقه دارید، دیدن این فیلم به‌محض انتشار نسخه‌های خانگی با کیفیت‌اش، توصیه می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(9)

8- Spotlight

هفته‌های اکران: 3/ فروش هفته‌ی گذشته: 3.5 میلیون دلار/ مجموع فروش 3 هفته‌ی گذشته: 5.8 میلیون دلار

اگر به‌خاطر داشته باشید در مقدمه‌ی همین باکس‌آفیس به تازه‌واردها اشاره کردیم و گفتیم که در میان فیلم‌هایی که به‌تازگی روی باکس‌آفیس را به‌خودشان دیده‌اید، یک فیلم هم به‌چشم می‌خورد که تا پیش از این اکران محدود داشته. فیلم سینمایی Spotlight بعد از دو هفته اکران محدود، هفته‌ی پیش فرصت پیدا کرد که اکران عمومی بشود. آمار و ارقام نشان می‌دهد، استقبال عمومی از فیلم تعریف چندانی نداشته؛ اما احتمالا اگر در مورد ماجراهای‌ فیلم بیش‌تر بدانید، به دیدن‌اش علاقه‌مند خواهید شد. فیلم را «توماس مک‌کارتی»، تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر آمریکایی، کارگردانی کرده است. مک‌کارتی در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی فراوانی حضور داشته که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به فیلم‌های سینمایی « مایکل کلیتون»، « استخوان‌های دوست‌داشتنی»، « سیریانا» و کارگردانی فیلم سینمایی خوش ساخت The Visitor اشاره کرد. برای تهیه‌ی این فیلم هم از هنرپیشه‌های بنامی مثل «مارک روفالو»، «ریچل مک‌آدامز» و «مایکل کیتون» استفاده شده است که سال گذشته در فیلم سینمایی Birdman حسابی خوش درخشیده بود.

اما بد نیست کمی هم درباره‌ی قصه و ماجراهای فیلم بدانید. قصه‌ی فیلم به مجموعه‌ای از افشاگری‌های روزنامه‌ی «بوستون گلوب» در سال 2002 میلادی می‌پردازد. برای سروشکل دادن به داستان پرسروصدای روزنامه‌ی بوستون گلوب از گروهی از خبره‌ترین روزنامه‌نگارهای فعال در ایالات متحده‌ی آمریکا دعوت به همکاری شده بود. تیمی که در ادامه‌ی کار به Spotlight شهرت پیدا کردند. وظیفه‌ی این تیم هم پیدا کردن مدارک و شواهد کافی برای محکوم کردن روحانیون کلیسای کاتولیک ایالت ماساچوست به سوء استفاده‌ی جنسی از پسران کم‌ سن و سال بود. این تیم در نهایت موفق شد این رسوایی اخلاقی را به اثبات برساند تا این خبر در سراسر جهان بازتاب پیدا کند. تیم Spotlight موفق شد در سال 2003 میلادی جایزه‌ی پولیتزر را به‌خاطر خدمتی که به عموم مردم کرده بود، کسب کند.

البته با وجود عدم استقبال مناسب، Spotlight نظر آن‌هایی که به تماشای‌اش نشسته‌اند را به‌خودش جلب کرده است. فیلم از مجموع 2700 رای کاربران سایت IMDB به‌طور میانگین نمره‌ی 8.5 از 10 را کسب کرده است. منتقدان فیلم هم Spotlight را حسابی تحویل گرفته‌اند و به‌طور میانگین نمره‌ی 93 از 100 را برای‌اش درنظر گرفته‌اند. دیدن این فیلم به سینمادوستان توصیه می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(8)

7. The Martian

هفته‌های اکران: 8/ فروش هفته‌ی گذشته: 3.7 میلیون دلار/ مجموع فروش 8 هفته‌ی گذشته: 213 میلیون دلار

«مریخی» بدون شک یکی از آشناترین نام‌های جدول باکس‌آفیس هفتگی است. البته احتمالا انتظار نداشتید این هفته جدیدترین ساخته‌ی «ریدلی اسکات» مشهور را در رتبه‌ی هفتم ببینید؛ چون در طول هفت هفته‌ی گذشته، این فیلم هرگز به میانه‌ی دوم جدول سقوط نکرده بود و همیشه خودش را به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی سکوی اول نگه داشته بود. اما با وجود اکران جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های جیمز باند، در کنار فیلم مهم دیگری که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، سینماداران آمریکایی تصمیم گرفته‌اند سالن‌های نمایش‌شان را از مریخی بگیرند که همین موضوع باعث کاهش فروش این فیلم شده است. مریخی در هفته‌ی گذشته 702 سالن سینمای‌اش را از دست داد تا مجموع سالن‌هایی که هنوز در خاک آمریکا این فیلم را نمایش می‌دهند به 2086 برسد. البته با وجود این کاهش چشم‌گیر تعداد سالن‌ها، هنوز هم مریخی سالن‌های زیادی را در اختیار دارد؛ فراموش نکنید که همین سه چهار هفته پیش مریخی چیزی بیش از 3000 سالن نمایش را در اختیار داشت و از این حیث رکورددار محسوب می‌شد.‌ البته که باید به کاهش فروش 43 درصدی مریخی در هفته‌ی گذشته در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن هم اشاره کرد. هرچند به‌نظر نمی‌رسد با این کاهش تعداد سالن‌های نمایش و فروش، به این زودی‌ها شاهد خروج مریخی از میان جدول 10 برتر باکس‌آفیس باشیم.

بد نیست برای تجدید خاطره هم که شده کمی درباره‌ی خود فیلم صحبت کنیم. اسکات با مریخی‌اش یک بار دیگر سراغ ژانری رفته که در گذشته نشان داده، حسابی از فوت و فن‌اش آگاه است و می‌داند چطور باید برای‌اش فیلم بسازد. فیلم سینمایی مریخی در سبک علمی تخیلی با ته‌مایه‌های سفر به فضا و داستان‌هایی از این دست ساخته شده و تمام کلیشه‌های تماشاپسند هم در آن به‌چشم می‌خورد. موجی که با فیلم سینمایی «جاذبه» به‌راه افتاده بود و با «بین ستاره‌ای» ادامه پیدا کرد، حالا به مریخی رسیده و این‌طور که از شواهد به‌نظر می‌رسد، اسکات در ساخت این فیلم به نهایت بلوغ کارگردانی‌اش رسیده است. فیلم ماجراهای یک تیم اکتشاف فضایی را که به مریخ سفر می‌کنند، بازگو می‌کند. روی مریخ حادثه‌ای پیش می‌آید. تیم به تصور این‌که یکی از اعضای‌شان جان‌اش را از دست داده، سطح مریخ را ترک می‌کند. اما بعدا معلوم می‌شود که عضو جا مانده هنوز زنده است. ادامه‌ی قصه هم به تلاش برای بازگرداندن این فضانورد جامانده که نقش‌اش را «مت دیمون» بازی می‌کند، مربوط می‌شود. قبلا توصیه کرده‌ایم؛ بازهم تکرار می‌کنیم. حتما این فیلم را ببینید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(7)

6. Love the Coopers

هفته‌های اکران: 2/ فروش هفته‌ی گذشته: 4.1 میلیون دلار/ مجموع فروش 2 هفته‌ی گذشته: 15.1 میلیون دلار

رتبه‌ی ششم جدول باکس‌آفیس این هفته هم از تازه‌واردهای دو هفته پیش است و در هفته‌ی گذشته دومین هفته‌ی اکران‌اش را سپری می‌کرده. فیلم سینمایی Love the Coopers را «جسی نلسون» ساخته. جسی نلسونی که عمده‌ی فیلم‌های‌اش در ژانر خانوادگی با دورن‌مایه‌های طنز ساخته شده‌اند. با نزدیک شدن به فصل سرما و اکران‌های زمستانی، بعضی از ژانرها طرفداران سینمایی بیش‌تری پیدا می‌کنند. مثل فیلم‌هایی که مستقیما به حال و هوای روزهای تعطیلات سال نو اشاره دارند. حتما پیش‌تر نیم دو جین از این فیلم‌ها را خودتان دیده‌اید. مثل مجموعه فیلم‌های «تنها در خانه» که در میان سینما دوستان به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کردند. فیلم سینمایی Love the Coopers هم با این رویکرد سراغ ژانری رفته که مطمئن است در این روزهای سرد خریداران خودش را دارد. البته شاید کمی برای اکران این دست فیلم‌ها زود باشد، اما حداقل تهیه‌کننده و ناشر Love the Coopers زمان‌بندی خوبی داشته و تا حالا که موفق شده‌اند در گیشه عمل‌کرد مطلوب و مناسبی داشته باشند.

فیلم سینمایی Love the Coopers به ماجراهای خانواده‌ی «کوپر» می‌پردازد. اگر دقت کنید نحوه‌ی انتخاب نام فیلم هم در نوع خودش کلیشه‌ای است؛ چه برسد به محتوای آن. در قصه‌ی فیلم هم طبق معمول شب آغاز سال نو فرا رسیده و بزرگ خاندان کوپر تاکید دارد که تمام اعضای خانواده در کنار هم سر میز شام سال نو بنشینند. همین هم می‌شود که چهار نسل مختلف از خانواده‌ی کوپر دور هم جمع می‌شوند تا تعطیلات سال نو را جشن بگیرند. احتمالا در این بین چندتایی عمو و عمه هم به مهمانی خانوادگی دعوت می‌شوند. کلیشه‌ی ثابت این دست فیلم‌ها دوباره خودنمایی می‌کند و اتفاق‌های عجیب و غریبی رخ می‌دهد که این شام خانوادگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر اهل فیلم و سینما باشید، احتمالا می‌توانید ادامه‌ی ماجراهای فیلم را خودتان حدس بزنید.

فیلم سینمایی Love the Coopers با این‌که موفق شده بود رتبه‌ی سوم جدول برترین‌های باکس‌آفیس را به خودش اختصاص بدهد، در هفته‌ی گذشته بدون از دست دادن هیچ سالن سینمایی 50 درصد کم‌تر فروخت تا به جایگاهی بهتر از ششمی دست پیدا نکند. دیدن این فیلم تنها به کسانی توصیه می‌شود که دوست دارند در کنار خانواده‌شان یک فیلم طنز و تا حدودی سرگرم‌کننده ببینند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(6)

5. Secret in their Eyes

هفته‌های اکران: 1/ فروش هفته‌ی گذشته: 6.6

می‌رسیم به رتبه‌ی پنجم جدول برترین‌های باکس‌آفیس و اولین تازه‌وارد واقعی. فیلم سینمایی Secret in their Eyes را می‌توان حضور مجدد «جولیا رابرتز» خوش‌نام روی پرده‌ی سینماها دانست. از زمان اکران فیلم سینمایی August: Osage County که در سال 2013 میلادی روی پرده رفته بود، این اولین حضور رابرتز در یک فیلم سینمایی است. البته این‌طور که از برنامه‌های رابرتز برمی‌آید، او برنامه‌ی کاری فشرده‌ای دارد و سال آینده حداقل دو فیلم با حضور او اکران خواهد شد. فیلم سینمایی Secret in their Eyes را «بیلی ری» با اقتباس از روی کتاب The Question in Their Eyes، نوشته‌ی «ادواردو ساکری»، ساخته است. البته پیش از این هم این کتاب دست مایه‌ی ساخت فیلم بوده. در سال 2009 میلادی، «خوان خوزه کامپانلا»، فیلم‌ساز آرژانتینی، ماجراهای این کتاب را به فیلمی به نام The Secret in Their Eyes تبدیل کرد. فیلم کامپانلا در همان سوال موفق شد اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خودش کند. احتمالا برای‌تان جالب است که بدانید در نسخه‌ی بازسازی شده‌ی این فیلم از هنرپیشه‌های نام‌آشنایی مثل «نیکول کیدمن»، «دین نوریس» و «مایکل کلی» استفاده شده است تا فروش فیلم تضمین شود.

تا این‌جای کار که همه چیز خوب به‌نظر می‌رسد؛ خصوصا وقتی بدانید بیلی ری، کارگردان فیلم، نگارش فیلم‌نامه‌ی فیلم سینمایی «کاپیتان فیلیپس» را هم در کارنامه دارد که در سال 2013 موفق شد در چند رشته‌ی مختلف نامزد کسب جایزه‌ی اسکار شود. قصه‌ی فیلم هم برای آن دسته از سینمادوستانی که به ژانر جنایی علاقه دارند می‌تواند حسابی جذاب باشد. سه مامور اف‌بی‌آی با نام‌های ری، جس و کلیر با هم مشغول کار هستند تا این‌که خبر می‌رسد دختر نوجوان جس دزدیده شده و به‌شکل بی‌رحمانه‌ای به‌قتل رسیده است. زندگی این سه همکار به هم می‌ریزد. آن‌ها تلاش می‌کنند قاتل را به دام بیاندازند. اما در نهایت به نام یکی از مسوولان بلند پایه‌ی کشور می‌رسند. آن‌ها نمی‌توانند مجرم را برای مدت طولانی در زندان نگه دارند. قاتل دولتی از زندان خارج می‌شود و همه‌ی مدارکی که او را به این مساله مربوط می‌کند، از بین می‌برد. حالا جس می‌خواهد از قاتل دخترش انتقام بگیرد.

فیلم هنوز اکران نشده در میان سینما دوستان از محبوبیت نسبی برخوردار است. کاربران سایت IMDB به‌طور میانگین نمره‌ی 8.2 از 10 را برای‌اش درنظر گرفته‌اند. منتقدان هم فیلم را دوست داشته‌اند و برای‌اش میانگین نمره‌ی 91 از 100 را درنظر گرفته‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(5)

4. The Night Before

هفته‌های اکران: 1/ فروش هفته‌ی گذشته: 9.8 میلیون دلار

می‌رسیم به دومین تازه‌وارد رسمی جدول باکس‌آفیس این هفته و رتبه‌ی چهارم. رتبه‌ی چهارم جدول برترین‌ فیلم‌های باکس‌آفیس، باز هم یک فیلم مناسبتی است و دقیقا مثل Love the Coopers با هدف گیشه‌ی تعطیلات سال نو ساخته شده است. کارگردانی فیلم را «جاناتان لواین» برعهده داشته که پیش از این ساخت فیلم‌های دیگری مثل Warm Bodies را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده بود. البته با نگاهی به کارنامه‌ی کاری این کارگردان آمریکایی خیلی زود متوجه می‌شوید که نباید انتظار یک فیلم خیلی درست و درمان را از The Night Before داشت. اما همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم این فیلم بازار ژانویه را نشانه گرفته تا از این طریق سینمادوستان را به سالن‌های نمایش بکشاند. لواین برای این‌که از نتیجه‌ی کارش اطمینان حاصل کند از هنرپیشه‌های کاردرستی برای فیلم‌اش استفاده کرده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «جوزف گوردون لویت» و «ست روگن» اشاره کرد.

ماجراهای فیلم هم تا دل‌تان بخواهد کلیشه‌ای است. پیش از هرچیز طبق معمول 3 دوست معرفی می‌شوند که از کودکی با هم رفاقت داشته‌اند و هیچ‌وقت هم‌دیگر را تنها نگذاشته‌اند. پدر و مادر یکی از این دوستان درست در شب سال نو از دنیا می‌روند. به‌همین خاطر هم 2 تا دوست دیگرش تصمیم می‌گیرند تا هیچ‌وقت او را در شب‌های سال نو تنها نگذارند. این تصمیم به‌مدت چهارده سال اجرا می‌شود. اما حالا یکی از دوستان پدر خانواده شده و دیگری هم برای خودش اسم و رسمی به‌هم زده. به‌همین خاطر هم دیگر نمی‌توانند شب‌های سال نو را با هم بگذرانند. در نتیجه تصمیم می‌گیرند برای آخرین بار یک شب رویایی را تجربه و برای همیشه قرار شب‌های سال‌ نوشان را کنار بگذارند. احتمالا هم در این شب نیم دو جین اتفاق عجیب و غریب میافتد که در نهایت هم با پایانی خوش همراه می‌شود.

فیلم از کاربران سایت IMDB به‌طور میانگین نمره‌ی 7.5 از 10 را گرفته. اما منتقدان خیلی فیلم را تحویل نگرفته‌اند و تا این‌جای کار میانگین نمره‌ی 66 از 100 را برای‌اش درنظر گرفته‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(4)

3. The Peanuts Movie

هفته‌های اکران: 3/ فروش هفته‌ی گذشته: 13.2 میلیون دلار/ مجموع فروش 3 هفته‌ی گذشته: 99.3 میلیون دلار

تا همین هفته‌ی پیش قسمت دوم از انیمیشن محبوب و پرطرفدار Hotel Transylvania در جدول برترین‌های باکس‌آفیس بود تا بیاییم و تحلیل کنیم که فروش کم‌ترش متاثر از اکران انیمیشن The Peanuts Movie بوده. اما در هفته‌ای که گذشت، جدیدترین انیمیشن پیناتز آن‌قدر گل کرد که دیگری هیچ اثری از Hotel Transylvania 2 در میان 10 برتر نیست و این انیمیشن مستقیما تا رتبه‌ی سیزدهم سقوط آزاد کرده است. جدیدترین انیمیشن پیناتز آن‌قدر خوب بوده که حتی فیلم‌های تازه‌وارد هم نتوانسته‌اند، تکان‌اش بدهند و این فیلم در مقایسه با هفته‌ی گذشته تنها یک پله سقوط کرده است. البته در هفته‌ی گذشته پیناتز جدید 231 سالن سینما را از دست داده که تاثیر زیادی بر کاهش فروش 45 درصدی‌اش داشته است؛ اما با این اوصاف بازهم این انیمیشن خوش‌ساخت موفق شده خودش را در رتبه‌های بالا حفظ کند.

همان‌طور که در دو هفته‌ی گذشته بارها تکرار کردیم انیمیشن The Peanuts Movie با محوریت شخصیت‌های «چارلی براون» و «اسنوپی» سگ دوست داشتنی‌اش، ساخته شده است. این انیمیشن را «استیو مارتینو» کارگردانی کرده که پیش از این در ساخت انیمیشن‌های درست و درمان دیگری هم شرکت داشته است. مارتینو پیش از این در ساخت مجموعه انیمیشن‌های «عصر یخبندان» در سطوح مختلفی شرکت داشته است. همان‌طور که هفته‌ی پیش هم گفتیم اکران این فیلم آن‌قدر با سروصدا همراه بود که هالیوودی‌ها تصمیم گرفتند به مناسبت نمایش The Peanuts Movie یک ستاره در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود به اسنوپی اختصاص بدهند. پیش از این تعداد کمی از شخصیت‌های کارتونی موفق شده‌اند در پیاده‌روی هالیوود ستاره بگیرند. شخصیت‌هایی مثل «میکی‌ماوس».

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(3)

2. Spectre

هفته‌های اکران: 3/ فروش هفته‌ی گذشته: 15 میلیون دلار/ مجموع فروش 3 هفته‌ی گذشته: 245 میلیون دلار

«اسپکتر» (Specter)، جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» فروش توفانی‌اش را در خاک ایالات متحده پشت‌سر گذاشته و حالا دوره‌ی پیش از رکودش را پشت‌سر می‌گذارد. اما با این حال اسپکتر در سومین هفته‌ی اکران‌اش در آمریکا موفق شده است 15 میلیون دلار بفروشد تا هم‌‌چنان رتبه‌ی دوم جدول برترین‌های باکس‌آفیس را به‌خودش اختصاص دهد. بیست‌وچهارمین قسمت از مجموعه فیلم‌های جیمز باند را «سام مندس» کارگردانی کرده. مندس همان کسی است که «اسکای‌فال»، قسمت قبلی از مجموعه‌ی جیمز باند را کارگردانی کرده بود. البته در این فیلم «دنیل کریگ» مشهور، یک بار دیگر در نقش جیمز باند به ایفای نقش پرداخته است و از این حیث می‌رود تا برای خودش رکورد بشکند. البته این را هم درنظر داشته باشید که کریگ برای بازی در چند فیلم دیگر از مجموعه‌ی باند هم قرارداد دارد.

در جدیدترین فیلم از مجموعه فیلم‌های سینمایی جیمز باند در کنار کریگ، «لئا سیدو» و «مونیکا بلوچی» هم به ایفای نقش پرداخته‌اند. اما مطمئنا بعد از خود کریگ، «کریستوف والتس» مهم‌ترن چهره‌ی حاضر در این فیلم است. درباره‌ی قصه‌ی فیلم هم خیلی نگران نباشید. ماجراهای فیلم آن‌قدر کشش دارند که بیننده‌ها را تا انتها همراه کنند. با این تفاوت که قرار است در اسپکتر، جیمز باند به اطلاعاتی از گذشته‌اش دست پیدا کند که روند قصه را تغییر می‌دهند.

اسپکتر در سومین هفته‌ی اکران‌اش 270 سالن سینما را از دست داد تا در مقایسه با هفته‌ی گذشته با کاهشی 55 درصدی در فروش مواجه شود. البته فروش اسپکتر در خاک ایالات متحده، در مقایسه با فروش جهانی‌اش چندان هم تعریفی ندارد. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده اسپکتر در آمریکا 154 میلیون دلار فروخته که با احتساب 523 میلیون دلار فروش خارج از ایالات متحده‌، فروش کلی‌اش را به 677 میلیون دلار می‌رساند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-(2)

1. The Hunger Games: Mockingjay – Part 2

هفته‌های اکران: 1/ فروش هفته‌ی گذشته: 102.6

اما می‌رسیم به صدرنشین این هفته‌ی جدول برترین‌های باکس‌آفیس. قسمت دوم از فیلم سینمایی The Hunger Games: Mockingjay در هفته‌ی گذشته موفق شد تا رتبه‌ی نخست جدول 10 فیلم برتر و پرفروش باکس‌آفیس را به خودش اختصاص دهد. این فیلم در نخستین هفته‌ی اکران‌اش در خاک آمریکا موفق شد 102 میلیون دلار بفروشد تا با فاصله بتواند فروش هفته‌ی اول اسپکتر را پشت‌سر بگذارد. اسپکتر در نخستین هفته‌ی اکران‌اش چیزی در حدود 70 میلیون دلار فروخته بود. البته قسمت دوم از فیلم سینمایی The Hunger Games: Mockingjay در خارج از آمریکا هم خوش درخشیده و در عرض یک هفته موفق شده است 144 میلیون دلار بفروشد تا مجموع فروش فیلم به رقم 247 میلیون دلار برسد.

البته در نظر داشته باشید که تعداد زیادی از سالن‌های سینمای کشور آمریکا به اکران این فیلم اختصاص داده شده بودند. شاید برای‌تان عجیب باشد، اما در حال حاضر بیش از 4175 سالن سینما این فیلم را در ایالات متحده نمایش می‌دهند. مشابه سه قسمت قبلی این مجموعه فیلم‌ها، قسمت دوم Mockingjay را هم «فرانسیس لارنس» کارگردانی کرده. این کارگردان میان‌سال آمریکایی فیلم‌های زیادی در کارنامه‌اش دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «کنستانتین» و «من افسانه‌ام» اشاره کرد.

مثل قسمت اول این مجموعه از هنرپیشه‌های نام آشنایی مثل «جنیفر لارنس»، «جاش هاچرسون»، «وودی هارلسون» و «لیام همسورث» برای ساخت این فیلم استفاده شده است. شاید برای‌تان جالب باشد که برای ساخت این فیلم چیزی در حدود 250 میلیون دلار هزینه شده است. با این حساب اگر فیلم 3 میلیون دلار دیگر بفروشد که احتمالا تا لحظه‌ی تنظیم این مطلب فروخته، می‌تواند هزینه‌های‌اش را سربه‌سر کند.

منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز