baznashr

کوتاه شدن چروک‌های جلوی مغز احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش می‌دهد

on .

پژوهشگران ۱۵۳ مغز انسان را اسکن کرده‌اند و فهمیده‌اند در مقابل هر نیم‌کره، چروکی خاص وجود دارد که اگر کوتاه باشد، احتمال ابتلای فرد به توهم و بیماری اسکیزوفرنی بیشتر می‌شود. این قسمت از مغز که چروک در آن پیدا شده است، نقش مهمی در تشخیص واقعیت و تخیلات دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، کسانی که توهم می‌بینند بطور میانگین خط PCS مغزشان 2 سانتی‌متر کوتاه‌تر است.

پژوهش‌گران که یافته‌های‌شان را در نشریه‌ی Nature Communications منتشر کرده‌اند، می‌گویند که کشف‌شان می‌تواند به بیماران کمک کند. چروک پیدا شده در مغز، در هر فرد شکلی متفاوت دارد و در آخرین مراحل تولد به‌وجود می‌آید.

«جان سیمونز»، از عصب‌شناسان دانشگاه کمبریج انگلستان می‌گوید: “مغز در طول زندگی دچار تغییراتی می‌شود، اما قسمت‌هایی مثل PCS (خط مذکور مقابل مغز)، در ابتدای تولد شکل می‌گیرند و ظاهری ثابت دارند. کوتاه بودن PCS، می‌تواند باعث شود افراد در آینده دچار توهم شوند.”

کوتاه شدن چروک‌های جلوی مغز احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش می‌دهد

خط PCS در قسمت جلوی مغز، ناحیه‌ای که اینجا نارنجی رنگ است قرار می‌گیرد.

دکتر سیمونز می‌گوید که می‌توان مغز چنین افرادی را حتی پیش از اینکه علایم و توهم‌ها در آن‌ها پیدا شوند، بررسی و به افراد کمک کرد. با این حال، او می‌گوید که اسکیزوفرنی بیماری پیچیده‌ای است و در حالی که توهم مهم‌ترین عارضه‌ی این بیماری است، برخی از بیماران علایم دیگری نشان می‌دهند.

سیمونز می‌گوید: “می‌دانستیم که بیماری‌هایی مثل اسکیزوفرنی تنها مربوط به یک نقطه از مغز نیستند. تغییرات در بخش‌های مختلفی دیده می‌شوند. اینکه بخواهیم یک بیماری را به نقطه‌ای مشخص از مغز ربط بدهیم، کاملا غیرمعمول است.”

برای تحقیقات خود، سیمونز و تیم‌اش روی مغز 153 نفر کار کردند. از این تعداد، 113 نفر به بیماری اسکیزوفرنی دچار و 40 نفر سالم بودند. از بیماران، 79 نفر سابقه‌ی دیدن توهم داشتند و 34 بیمار توهم نمی‌دیدند.

محققان اسکن مغزهای افراد را بررسی کردند و تفاوت‌های PCS را در آن‌ها زیر نظر گرفتند. کسانی که توهم می‌دیدند، بطور میانگین خط PCS مغزشان 2 سانتی‌متر کوتاه‌تر از بیمارانی که توهم نمی‌دیدند و 3 سانتی‌متر کوتاه‌تر از افراد سالم بود.

کوتاه شدن چروک‌های جلوی مغز احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش می‌دهد

خط PCS در اسکن‌های مختلف مغز افراد، اندازه‌های متفاوت دارد.

تیم تحقیقاتی می‌گوید که طبق محاسبات آن‌ها، 1 سانتی‌متر کاهش در این خط، 20 درصد میزان خطر دیدن توهم را افزایش می‌دهد.

منبع: BBC

منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز