baznashr

بازتاب گسترده‌ی خبر رونمایی از روبات ایرانی سورنای 3 در رسانه‌های خارجی

on .

اخبار مربوط به سومین روبات انسان‌نمای ایرانی که دو هفته‌ی پیش رونمایی شد، بازتاب قابل توجهی در رسانه‌های خارجی داشته است.

چشم‌های این روبات می‌توانند صورت‌ها و اجسام را تشخیص بدهند و حرکات انسان را دنبال کنند

«سورنای 3» سومین روبات انسان‌‌نما از سری روبات‌های سورنا است که توسط تیمی از محققین ایرانی دانشگاه تهران، به سرپرستی دکتر «عقیل یوسفی‌کم»، تحت عنوان مرکز سیستم‌ها و فن‌آوری‌های پیشرفته (Center of Advanced Systems and Technologies) یا همان CAST و حمایت سازمان نوآوری و توسعه‌ی صنایع ایران و در ابعاد یک انسان بالغ ساخته شده است.

در مراسم معرفی، این روبات به روی صحنه آمد، بازوهایش را تکان داد، به عقب خم شد و روی یک پا ایستاد.

این خبر سریعا در خبرگزاری‌ها و سایت‌های تکنولوژیک مهم دنیا، از جمله Daily Mail، .ibtimes، geekjournal، reddit و gizmag منتشر شد و سایت‌هایی مثل techknowd، gizmag آن را شبیه به روبات فیلم The Day The Earth Stood Still بیان کرده‌اند که خیلی بی‌راه هم نیست.

روبات‌های سورنای 1، 2 و 3

روبات‌های سورنای 1، 2 و 3

در تمام این اخبار از توانایی روبات در حرکت، تشخیص اجسام، توانایی حرکتی و تعامل او با انسان صحبت شده و آن را عموما با روبات‌هایی که قبل از سورنا ساخته شده بودند (Asimo ،Valkyrie و ATLAS) مقایسه کرده‌اند.

حدود 70 دانشجو، مهندس و استاد به علاوه‌ی 5 انیستیتوی ایرانی دیگر هم در ساخت این روبات همکاری داشته‌اند.

سورنای 3 که می‌تواند اندام‌اش را 7 اینچ در ثانیه حرکت بدهد، قادر است از پله‌ها و رمپ بالا و پایین برود، نسبت به ناهمواری‌های روی زمین عکس‌العمل مناسب نشان بدهد، اجسام را بگیرد و توپ را شوت کند. چشم‌های این روبات می‌توانند صورت‌ها و اجسام را تشخیص بدهند و حرکات انسان را دنبال کنند؛ ضمن این‌که روبات قادر است تعدادی از جمله و عبارت فارسی که برای او تعریف شده‌ را تشخیص بدهد.

دکتر یوسفی‌کم هدف از ساخت این روبات را مطالعه‌ی شیوه‌ی حرکت ماشین روی دو پا، تعامل انسان با ماشین و نشان دادن پیشرفت دانش تکنولوژیک در راستای صلح و انسانیت عنوان کرد و گفت که این روبات در آینده می‌تواند در زمینه‌ی ساخت‌وساز، پزشکی و صنایع به انسان کمک کند.

بازتاب گسترده‌ی خبر رونمایی از روبات ایرانی سورنای 3 در رسانه‌های خارجی

روباتی که در فیلم The Day The Earth Stood Still استفاده شد

ساختار ظاهری سورنا به این شکل است که پوشش پلاستیکی، چشم‌های LED نورانی، 1.9 متر قد دارد و حدود 98 کیلوگرم وزن دارد. همچنین سنسورهایی مانند مدل 3D Vision بر پایه‌ی Kinect از شرکت مایکروسافت روی چشم این روبات کار می‌کنند و سیستم کنترل نرم‌افزاری آن که حرکات‌ روبات تنظیم می‌کند، بر اساس سیستم اوپن سورس Robot Operating System یا همان ROS است.

سایت hngn.com ساخت این روبات را به عنوان اقدام دیگری (بعد از فن‌آوری هسته‌ای) در رقابت باکشورهای پیشرفته‌ی غربی دانسته است.

دکتر یوسفی‌کم مقالات و گزارش‌های خود درباره‌ی سورنای 3 را برای Spectrum IEEE ارسال کرده و امیدوار است در کنفرانس سال آینده آن را ارایه بدهد. تیم او در حال حاضر روی پروژه‌ی ساخت «سورنای 4» متمرکز هستند. حدود 70 دانشجو، مهندس و استاد به علاوه‌ی 5 انیستیتوی ایرانی دیگر هم در ساخت این روبات همکاری داشته‌اند.

منبع: Gizmag

منبع

پربازدیدترین مطالب - ویندوز