baznashr

انتشار تصاویر جدید از یک روز کامل در پلوتون

on .

آژانس فضایی ناسا ۱۰ عکس از زوایای مختلف پلوتونن را منتشر کرده است که یک روز کامل بر روی این سیاره را نشان می‌دهد. هر روز در پلوتونن به اندازه‌ی ۶.۴ روز زمین طول دارد.

این تصاویر توسط فضاپیمای افق‌های نو که تیر ماه گذشته از کنار پلوتونن گذشته بود، به زمین مخابره شده است. پلوتون در این تصاویر فاصله‌ای بین ۶۴۰ هزار کیلومتر تا ۸ میلیون کیلومتر از لنز دوربین داشته است.

این تصاویر به دلیل به نمایش گذاشتن ناحیه‌ی قلب مانند پلوتونن جذاب هستند. ناحیه‌ای که قلب تمباق رجیو نام دارد. این فرد در سال ۱۹۳۰ میلادی پلوتونن را کشف کرده است.

A day on Charon, July 2015

پلوتون یا پلوتو سیاره‌ی کوتوله‌ی کمربند کویپر در سامانه‌ی خورشیدی است که از دیدگاه حجمی بزرگ‌ترین سیارک شناخته شده‌ی این سامانه‌است که در هنگام کشف آن در سال ۱۹۳۰ سیاره‌ی سامانه‌ی خورشیدی به حساب می‌آمد. اما اکنون بنا بر تعریف نوین انجمن بین‌المللی اخترشناسی از سیاره، یک سیارهٔ کوتوله و همچنین به عنوان نخستین نمونه از رده‌ی جدید جرم فرانپتونی است. «پلوتو» گویش زبان انگلیسی است و در زبان فرانسه به آن «پلوتون» می‌گویند.

پلوتو در افسانه‌های روم باستان نام خدای زیرزمینی بوده و انگیزه این نام‌گذاری فاصله بسیار دور این جرم آسمانی از خورشید بوده‌است.  پلوتو بزرگ‌ترین جسم فضایی در سامانه‌ی خورشیدی است که تا پیش از گذر کاوشگر فضایی نیوهورایزنز (افق‌های نو) از کنار آن در ۱۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۵، ۱۱:۴۹ (UTC)، هیچ‌یک از ماموریت‌های فضایی از سوی زمین به آن نرسیده بودند.

پلوتو ساختاری از سنگ و یخ دارد و کره‌ای کوچک‌است که یک سوم ماه جرم آن است. قطر پلوتو ۲۳۷۰ کیلومتراست و این سیاره‌ی کوتوله می‌تواند گاهی از زمین تا فاصله‌ی ۷٫۵ میلیارد کیلومتری دور باشد. چهار لکه‌‌ی سیاه سطح پلوتو که به کمربند تیره‌ی دور استوای پلوتو متصل هستند و تقریباً به یک اندازه و به یک فاصله هستند توجه دانشمندان را به خود جلب کرده‌اند. اطلاعات بیشتر در وی‌کی‌ پدیا

لینک منبع : zoomit.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز