baznashr

بررسی حافظه SSD اکسترنال APS-XS01 پایونیر

on .

حافظه‌های اس‌اس‌دی این روزها بسیار فراگیر شده‌اند، دلیل این موضوع نیز سریع‌تر بودن دسترسی به اطلاعات در آنها نسبت به هارد دیسک‌ها و البته مصرف انرژی کمتر است. اغلب لپ‌تاپ‌های پرچمدار امروزی و بسیاری از تبلت‌ها از این نوع حافظه بهره می‌برند.

اما وقتی پای خرید یک حافظه خارجی با ظرفیت بالا به میان می‌آید اغلب کاربران به فکر خرید یک دیسک سخت اکسترنال می‌افتند، چرا که قیمت مناسب‌تری دارند. اگر هم کاربری بخواهد یک گجت کوچک همراه خود داشته باشد و اطلاعاتش را روی آن ذخیره کند، حافظه فلش می‌خرند که البته نسبت به هارد دیسک‌های اکسترنال ظرفیت بسیار کمتری دارند.

pioneer ssd 4

اما چه می‌شد اگر می‌توانستیم یک ابزار کوچک با ظرفیت بالا و سرعت انتقال بسیار خوب را همیشه همراه خود داشته باشیم تا فایل‌های حجیم بسیاری را روی آن جابجا کنیم؟ پایونیر با APS-XS01 به این نیاز پاسخ داده است؛ محصولی زیبا، مقاوم و باکیفیت که می‌تواند همچون یک فلش مموری همه جا همراه شما باشد. در ادامه به بررسی این حافظه SSD اکسترنال می‌پردازیم. این حافظه توسط شرکت بردپرداز رایانه در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد. شما می‌توانید این حافظه خارجی را با قیمت تقریبی ۷۰۰ هزار تومان در بازار ایران خریداری کنید.

طراحی ظاهری

در حالی که اغلب اس اس دی های خارجی ابعادی به اندازه دیسک‌های سخت دارند و از نظر ابعاد مزیتی نسبت به آنها ندارند، کمپانی Pioneer یک محصول شیک و جذاب به نام APS-XS01 را روانه بازار کرده است. این دستگاه از هر نظر، اعم از ابعاد، وزن، میزان مقاومت، سرعت انتقال داده و مصرف انرژی نسبت به هارد دیسک‌های اکسترنال برتر است و همین موضوع باعث می‌شود تا کاربران زیادی به فکر خرید آن بیفتند.

بررسی حافظه SSD اکسترنال APS-XS01 پایونیر

مشخصات فنی حافظه اکسترنال اس‌اس‌دی APS-XS01

  • نوع حافظه: حالت جامد (SSD)
  • ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت
  • بدنه آلومینیومی مقاوم و ضد آب
  • امکان استفاده به صورت RAID
  • نرخ انتقال داده: خواندن ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه/نوشتن ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • رابط USB 3.0
  • سازگار با سیستم عامل‌‌ها مک و ویندوز
  • ابعاد ۹.۲ در ۷۸ در ۳۷ میلی‌متر
  • وزن ۵۲ گرم
  • به همراه یک کیف چرمی خوش ساخت و شیک
  • قیمت در بازار ایران: حدودا ۷۴۰٫۰۰۰ تومان

بررسی حافظه SSD اکسترنال APS-XS01 پایونیر

بدنه این دستگاه از جنس آلومینیوم یک‌تکه است که علاوه بر تضمین مقاومت بالای آن، ظاهری بسیار شیک به آن داده است. روی بدنه آن نیز طرح مربعی مدرنی دیده می‌شود که زیبایی دستگاه را دو چندان کرده است. در واقع از نظر طراحی صنعتی، می‌توان این حافظه SSD خارجی را یک اثر هنری قلمداد کرد. شکل مکعب مستطیل باریک آن و ابعاد کوچکی که بیشتر ما را به یاد یک قوطی کبریت می‌اندازد، باعث می‌شود تا به راحتی بتوانید آن را در جیب یا کیف خود جای داده و با خود حمل کنید. وزن آن نیز تنها ۵۲ گرم است.

بررسی حافظه SSD اکسترنال APS-XS01 پایونیر

لبه‌های دستگاه در دوسمت، از جنس پلاستیک بسیار مقاوم با رنگی مشابه با بدنه در نظر گرفته شده است و روی یکی از این لبه‌ها درگاه USB 3.0 قرار گرفته است. با استفاده از کابلی که در داخل جعبه APS-XS01 قرار گرفته، می‌توانید این گجت دوست داشتنی را به انواع کامپیوترها متصل کنید.

به همراه این حافظه اکسترنال، یک کیف چرمی بسیار زیبا و باکیفیت نیز ارائه می‌شود تا با قرار دادن این SSD و کابل آن در داخل کیف، خیالتان از بابت صدمه دیدن آن در هنگام جابجایی، راحت باشد. این کیف به گونه‌ای طراحی شده که بخش اصلی SSD در داخل آن خیلی محکم و پایدار قرار می‌گیرد و بخشی نیز برای قرار دادن کابل USB در آن در نظر گرفته شده است.

بررسی حافظه SSD اکسترنال APS-XS01 پایونیر

عملکرد و سرعت انتقال داده

برای یک حافظه ذخیره‌سازی، به جز ظرفیت، معیار مهم دیگری نیز وجود دارد که بسیار مهم است. این معیار نرخ انتقال داده در حالت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه است. این نرخ در واقع نشان دهنده حداکثر سرعتی است که این حافظه برای کپی کردن اطلاعات به/از یک فضای ذخیره‌سازی دیگر ارائه می‌دهد.

بررسی حافظه SSD اکسترنال APS-XS01 پایونیر

این معیار در دیسک‌های سخت بسیار کمتر از حافظه‌های فلش و SSD ها است، چرا که این حافظه‌ها بخش مکانیکی دارند. برای دسترسی به یک داده خاص، باید دیسک‌ها بچرخند تا هد هارد روی محل مورد نظر قرار گیرد. به همین دلیل است که در هارد دیسک‌هایی که سرعت ۷۲۰۰ دور بر دقیقه دارند، سرعت انتقال داده نسبت به هارد دیسک‌های ۵۴۰۰ دور بر دقیقه بالاتر است.

اما در حافظه‌های SSD دیگر خبری از آن دیسک‌های چرخان نیست و دسترسی به دیتا در این نوع حافظه‌ها درست مانند حافظه‌های رم به صورت تصادفی است. نتیجه آن که دسترسی به یک داده بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد و نرخ انتقال داده در آنها به مراتب بیشتر از دیسک‌های سخت است. از طرفی این نوع حافظه‌ها بر خلاف هارد درایوها نیازی به موتور برای چرخاندن دیسک‌ها ندارند و این موضوع باعث می‌شود تا مصرف انرژی در آنها نیز کمتر باشد.

سرعت نوشتن اطلاعات روی حافظه با سرعت خواندن اطلاعات متفاوت است و این دو معیار از هم مجزا هستند. پایونیر مدعی است که نرخ خواندن داده از APS-XS01 حدودا ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه، و نرخ نوشتن داده در آن نیز ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه است.

بررسی حافظه SSD اکسترنال APS-XS01 پایونیر

این حافظه اکسترنال به یک درگاه USB 3.0 مجهز شده تا کاربر بتواند بیشترین میزان بهره‌وری را از آن داشته باشد. ما با استفاده از همین درگاه، این اس‌اس‌دی را به یک پی‌سی ویندوزی متصل کرده و سه بنچمارک حافظه CrystalDisk ،HD Tune Pro و AS SSD را روی آن اجرا کردیم.

در تست HD Tune Pro آزمایش «خواندن دیتا» این نتایج به دست آمد:

  Maximum MB/s Minimum MB/s Average MB/s
Pioneer APS-XS01 264.6 240.3 256.6
LaCie d2 Thunderbolt 2 176.5 85.3 143.2
Aspire V15 Nitro 113.1 26.4 87.4
HP ENVY 15-K007NE 116.4 55.6 91.4
Microsoft Surface 3 115.9 74.5 101.2

همچنین همان طور که در نمودار نهایی این بنچمارک مشاهده می‌کنید، عملکرد این حافظه بسیار پایدار بوده است:

pioneer ssd 9

بنچمارک CrystalDiskMark را نیز روی این SSD اکسترنال اجرا کردیم:

pioneer ssd 11

در تست AS SSD نیز این حافظه عملکرد بسیار خوبی داشت:

pioneer ssd 10

جمع‌بندی

APS-XS01 یک ابزار کامل و کاربردی برای حرفه‌‌ای‌ها است؛ بدنه بسیار باکیفیت، مقاوم و زیبا، حافظه نوع SSD که بسیار سریع‌تر از هارد دیسک است، ابعاد کوچک در حد یک قوطی کبریت، پشتیبانی از USB 3.0 و البته یک کیف چرمی زیبا! همه اینها را می‌توانید با قیمت نسبتا بالای ۷۴۰ هزار تومان خریداری کنید. هیچ نقصی را نمی‌توانیم به این محصول وارد کنیم، چرا که پایونیر توانسته محصولی ارائه کند که ابعاد یک حافظه فلش را دارد، اما ظرفیت آن در حد هارد دیسک‌های اکسترنال است.

بررسی حافظه SSD اکسترنال APS-XS01 پایونیر

نقاط قوت

  • طراحی و کیفیت ساخت عالی
  • ابعاد کوچک
  • ارائه کیف چرمی باکیفیت به همراه دستگاه

نقاط ضعف

  • ندارد!

لینک منبع : zoomit.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز