baznashr

چرا گوگل قصد ساخت پردازنده‌های اختصاصی خود را دارد؟

on .

تلاش برای توسعه‌ی تراشه‌ها نشان از این دارد که گوگل عزم خود را برای رقابت مستقیم با اپل و کنترل بیشتر بر محصولات خود جزم کرده این در حالی است که اپل سال‌ها است که کنترل تمامی محصولات از نرم‌افزار تا سخت‌افزار را در دست خود دارد.

تحلیل‌گر تراشه‌، جیم مک گرگور می‌گوید:

در حالت عادی شاید توجه زیادی به این عنوان شغلی نمی‌کردم چرا که طراحان سیستم گاهی اوقات نیاز به افرادی متخصص در زمینه تراشه نیز دارند.
با این حال با توجه به روند کنونی جای شگفتی ندارد که گوگل نیز در تلاش برای توسعه‌ی تراشه‌های خود باشد تا بتواند به طور خاص با سرفیس پرو و آیپد پرو رقابت کند.

عنوان شغلی جدید تعریف شده توسط گوگل به طور خاص اشاره به «پردازش تصویر، لرزشگیری ویدیو و پایدار کردن» آن‌ها دارد. این تعریف نشان می‌دهد که گوگل به دنبال افراد متخصص در زمینه‌ی بهینه‌سازی تجربه‌ی فیلم‌برداری دوربین‌ها است. به علاوه لغت «پایدار کردن» به طور خاص برای دستگاه‌های قابل حمل مانند گوشی هوشمند و تبلت به کار می‌رود که خود تاییدی بر تلاش گوگل برای طراحی تراشه‌های موبایل است. ناتان بروک وود، متخصص نیمه‌رساناها در این خصوص می‌گوید:

اگر به پیشروان صنعت ساخت پردازنده‌های نوین مانند اپل و کوالکام توجه کنید، می‌بینید که این شرکت‌ها تمرکز خاصی بر بهبود عملکرد دوربین توسط پردازنده دارند. از طرفی بزرگ‌ترین قسمت فناوری دوربین امکان لرزشگیری و پایدار کردن عکس توسط پردازنده است.

البته امکان دارد گوگل رو به ساخت پردازنده‌هایی با عملکرد محدود بیاورد که توانایی یکپارچه شدن با پردازنده‌های سایر شرکت‌های تولید کننده را داشته باشد. اما به نظر می‌رسد ساخت تراشه‌ای مانند تراشه‌ی A9 اپل که تمامی مراحل ساخت آن، مختص خود شرکت سازنده باشد، گزینه‌‌ای محتمل‌تر پیش پای گوگل است.

چرا گوگل قصد ساخت پردازنده‌های اختصاصی خود را دارد؟

sunda pichai 7f4fd

ساندار پیچای در زمان معرفی پیکسل سی اعلام کرد که این تبلت اولین دستگاهی است که به طور کامل توسط گوگل ساخته شده است. منظور مدیر عامل گوگل این بود که این شرکت به جای رو آوردن به سازندگانی مانند ال‌جی و سامسونگ مراحل ساخت و توزیع محصول را نیز خود بر عهده گرفته است.

با این حال باز هم تبلت پیکسل سی به طور کامل ساخت گوگل نبود. این تبلت مجهز به پردازنده‌ی تگرا ایکس ۱ انویدیا شده که دارای پردازنده‌ی قدرتمند گرافیکی نیز است. همچنین لپ‌تاپ‌های پیکسل ساخت گوگل نیز از پردازنده‌های اینتل بهره می‌برند. هر چند این پردازنده‌ها بسیار قدرتمند هستند اما به طور قطع گوگل گوشه چشمی به موفقیت اپل با پردازنده‌های اختصاصی دارد تا بتواند خود را بیشتر از پیش مطرح کند. استیو چارنی، متخصص فناوری و سرمایه‌گذار می‌گوید:

اپل پس از معرفی اولین آیفون رو به ساخت پردازنده‌های اختصاصی خود آورد. تصمیم اپل مبنی بر ساخت پردازنده‌های اختصاصی باعث شد تا این شرکت خود را از رقبا جدا کند. از زمان شروع ساخت پردازنده‌های اختصاصی اپل توانسته:
  • کنترل لوازم خود را بر دست گرفته و هزینه‌ی اضافی به سایر سازندگان پرداخت نکند.
  • پردازنده‌ی A9 خود را به طور کامل بهینه کرده است.
  • محصولاتی ساخته است که دیگر سازندگان نمی‌توانند از آن کپی کنند، چرا که برای این کار نیاز به پردازنده‌ای همانند پردازنده‌‌های اپل دارند و تولید این پردازنده‌ها نیز به طور کامل در دست اپل است.
  • افراد با استعداد را به همکاری با اپل ترغیب کرده است.

تبلت پیکسل سی گوگل باید فروش بالایی داشته باشد

pixel c 3b8fa

شاید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در زمینه‌ی تولید پردازنده‌ی اختصاصی توسط گوگل این است که برخلاف اپل این شرکت محصولات گسترده‌ای ندارد تا تولید پردازنده توسط گوگل را از لحاظ اقتصادی توجیه کند.

با توجه به هزینه‌های بالا و پیچیدگی‌های زیادی که فناوری و صنعت نیمه‌رساناها دارند، تمایل گوگل برای ساخت پردازنده اختصاصی می‌تواند به معنای افزایش محدوده‌ی محصولات این شرکت و به خصوص پیکسل‌ها باشد. بروک وود سرمایه‌گذاری اپل در زمینه‌ی تحقیق و توسعه برای ساخت پردازنده‌ی ای ۹ را بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده است. اما اپل این هزینه‌ را با تولید میلیون‌ها تبلت و گوشی هوشمند جبران می‌کند. بروک وود در این باره می‌گوید:

اگر گوگل موفق به فروش بیش از ده‌ها میلیون دستگاه از محصولات خود نشود، تولید پردازنده از لحاظ اقتصادی برای این شرکت توجیهی نخواهد داشت.

حتی خوش‌بین‌ترین کارشناسان نیز این تعداد فروش را برای تبلت پیکسل سی گوگل متصور نیستند. با این حال گوگل رده‌ی محصولات با نام پیکسل خود را از لپ‌تاپ‌ها به تبلت‌ها نیز گسترش داده و به نظر می‌رسد عزم خود را برای ایفا کردن نقشی تاثیرگذار در بازار لوازم الکترونیکی جزم کرده است. تنها کافی است نگاهی به فروش ۲۰ میلیون دستگاه از دانگل کروم‌کست بیاندازید تا متوجه پتانسیل بالای گوگل در بازار بشوید.

اگر گوگل تصور می‌کند که می‌تواند نقشی بزرک در بازار تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند بازی کند به طور قطع ساخت تراشه‌های اختصاصی، می‌تواند تصمیمی معقول از طرف این شرکت باشد.

لینک منبع : zoomit.ir

پربازدیدترین مطالب - ویندوز